Zvýší se ekodaň za starší vozidla?

Zvýší se výrazně ekodaň za starší vozidla? Podle návrhu má být zpoplatněn už převod aut splňujících Euro 4

Zvýší se ekodaň za starší vozidla?

Svaz obchodu a cestovního ruchu navrhuje, aby se drasticky navýšila ekologická daň za přepis starších vozů. Za auto splňující normu Euro 4 by se podle něj mělo platit 5000 Kč. Na Euro 3 by dokonce měl být uvalen poplatek 10 000 Kč. Přitom za přepis těchto vozů v současnosti motoristé nezaplatí ani korunu. V současnosti se platí až za Euro 2, a to 3000 Kč (návrh počítá se sazbou 15 000 Kč, tedy pětinásobkem), a dále za Euro 1 (aktuálně 5000 Kč, nově by to mohlo být 20 000 Kč) a Euro 0 (dnes 10 000 Kč, nově 25 000 Kč).

Ekologie, anebo další daň?

Proklamovaný záměr návrhu je ve jménu ekologie omladit vozový park v České republice. Smysl to částečně dává. Novější auta jsou z hlediska primárně produkovaných emisí ekologičtější. Pak je tu ale ona ožehavá otázka, na kterou automobilky a politici neradi odpovídají: je skutečně ekologičtější sešrotovat funkční starší auto jen proto, aby jeho místo zaujal o pár let novější a nepatrně ekologičtější model? Vždyť přece kolik emisí musí být vyprodukováno během výroby nového a likvidace starého auta?

Troufáme si tvrdit, že to, co skutečně trápí český motorismus, není stáří vozového parku, ale spíše jeho stav, resp. zanedbanost. A je otázkou, zda by přísnější podmínky (tj. méně peněz v kapse občanů po registraci auta) tento problém ještě nezhoršily.

Opatření, které nefunguje

S vozovým parkem, jehož stáří s velkým přehledem překračuje průměr Evropské unie, bojují vlády prostřednictvím ekodaní už od roku 2009. A nutno říct, že neúspěšně. Zatímco v roce 2005 se po našich silnicích pohybovalo 54 % aut, která byla více než desetiletá, v roce 2012 cifra narostla už na 61 % a v roce 2018 poměr dokonce překročil 65 %. A nepředpokládáme, že tento trend ustane. Daň či pokuta za chudobu, jak je někdy ekodaň přezdívána, tedy prokazatelně nefunguje. A fungovat pravděpodobně nebude ani tehdy, pokud dojde ke zpřísnění podmínek. Stane se nejspíš pouze to, že starší vozy o ekodaň zlevní, bude se šetřit na vstupním (a tolik důležitém) servise, příp. se starší auta budou registrovat na babičky, dědečky, tetičky či kohokoliv jiného, kdo je držitelem průkazu ZTP či ZTP/P. Ti jsou totiž od placení ekodaně osvobozeni.

Průměrný věk versus medián

Nejen v souvislosti se mzdami mluví statistikové o průměru a o mediánu. Co označuje průměr, je jasné. Medián je naopak hodnota, jež dělí řadu vzestupně seřazených výsledků na dvě stejně početné poloviny. Platí, že nejméně 50 % hodnot je menších nebo rovných a nejméně 50 % hodnot je větších nebo rovných mediánu. Zkrátka a dobře: v Česku sice máme průměrnou mzdu 35 000 Kč. Dosáhne na ni ale jen třetina lidí. Medián mezd je totiž na hranici 29 000 Kč – polovina pracujících tedy vydělává tuto částku či méně a druhá pak vydělává obnos stejný nebo větší.

Na stáří vozového parku je možné se dívat podobně. Máme tady určitý průměr. Ten ale sráží např. veteráni, které na silnicích vídáme jen velmi sporadicky (a ovzduší tedy znečišťují jen naprosto marginálně). A také „dědečkovská“ auta (favority, felicie apod.), která toho reálně též příliš nenajezdí. Přesné statistiky nemáme. Ale jsme přesvědčení, že pokud bychom se podívali na auta, která jsou opravdu v provozu (tedy ročně najedou alespoň nějakých 10 000 km), jejich věkový průměr bude rozhodně vyšší než 15 let. A u těch vozů, které ročně najedou přes 20 000 km, bychom se dost možná dopočítali jednociferného stáří. Takže nakonec na tom možná nejsme až tak zle.