tipy jak nejlépe zazimovat auto

Zazimování auta není žádná věda. Chybovat ale lze v řadě kroků

tipy jak nejlépe zazimovat auto

Někdo své auto na zimu odstaví jednoduše proto, že se na sněhu a ledu bojí jezdit. U jiného motoristy může být motivace finanční – na „těch pár pojezdů“ zkrátka nechce kupovat zimní pneumatiky. Nadšenci pak na zimu běžně odstavují své kabriolety či veterány, aby na prosolených silnicích auta netrpěla. Ať už je vaše motivace jakákoliv, zazimování auta má svá pravidla, jejichž nedodržení vás může přijít draho. Jaká to jsou?

Ideální je suchá garáž se stálou teplotou

Všeobecně platí, že je autu v garáži lépe než venku v mraze. Dejte si ale pozor na vlhkost. Pokud svého miláčka odstavíte do nevětraných prostor s vlhkostí 90 %, patrně mu to z hlediska rezivění uškodí více, než kdyby stál na ulici. Pokud v garáži s vlhkostí bojujete, je ideálním řešením použití přenosného odvlhčovače vzduchu. Ten koupíte i za méně než 2000 korun. A jakmile svoji roli splní v garáži, můžete jej klidně použít i v bytě.

Všeobecně se nedoporučuje zakrývat auto plachtou. V garáži autu nehrozí nepříznivé meteorologické či biologické jevy (např. poskvrnění ptačím trusem). Pod plachtou by se tak jen zbytečně kumulovala vlhkost přispívající ke korozi.

Auto důkladně očistěte a navoskujte

Jakékoliv nečistoty, které na autě po celou zimu zůstanou, přispívají ke korozi, a to nejen karoserie, ale i dalších komponentů. Po důkladném umytí (tj. včetně kol a podvozku) nechte auto ideálně ručně navoskovat. Moc se nespoléhejte na voskování v rámci standardních mycích programů. Pokud běžné mytí vyjde na 150 Kč a mytí s voskováním na 160 Kč, sami si odpovězte na otázku, kolik vosku a jak kvalitního na vašem autě ulpí.

Řádně vysajte a očistěte také interiér, který posléze ideálně ošetřete kvalitní autokosmetikou.

Auto na špalkách být nemusí. Správně nahuštěné pneumatiky jsou ale základ

Pokud auto nechcete odstavit na delší dobu než pár měsíců, není nezbytné sundávat kola a auto stavět na špalky. Rozhodně si ale pohlídejte, aby byly všechny pneumatiky dostatečně nahuštěné. Aby nedošlo k jejich promáčknutí, doporučuje se gumy mírně přehustit na tlak odpovídající většímu zatížení (většinou kolem 2,4 bar na předních pneumatikách a kolem 2,8 bar na zadních – přesné hodnoty najdete v technickém průkaze!).

Riziko poškození pneumatik i ložisek snížíte tím, když auto jednou za čas bez startování popostrčíte dopředu nebo dozadu. Pokud má vaše zazimované auto samočinnou převodovku, popostrkování spíše nedoporučujeme. Museli byste totiž startovat.

Autobaterie může zůstat v autě

Dojde-li k roztržení autobaterie a vytečení elektrolytu do motoru, je to pěkná šlamastyka. Proto někteří řidiči autobaterii z auta na zimu vyjímají a uschovávají. Není to ale nezbytné. Pokud baterii udržíte během odstavení vozu v kondici pravidelným nabíjením, vytéct by neměla a stejně tak byste neměli mít problém na jaře opět nastartovat.

Nemrznoucí kapalinu do stěračů i chladiče

Letní směs do ostřikovačů za třeskutých mrazů ztuhne, čímž kromě nefunkčnosti ostřikovačů riskujete i poškození trubiček a nádobek vlivem rozpínání ledu. Pokud auto zaparkujete v teplé garáži, letní směs samozřejmě průšvihem není. I přesto ale doporučujeme ji všechnu (jinak hrozí nedůkladné promíchání směsí!) vystříkat a do nádobky dolít. Ta totiž obsahuje látky, které zabraňují korozi. Ze stejného důvodu nemrznoucí směs nalijte i do chladiče.

Neodstavujte auto s prázdnou nádrží

Před zazimováním nemusíte tankovat takříkajíc do plna. Rozhodně ale auto neodstavujte s minimem paliva v nádrži či dokonce se svítící rezervou. Usazeniny a nečistoty v palivu se totiž drží u dna nádrže a při jejich nasátí hrozí v extrémním případě i poškození motoru. Navíc pokud auto odstavíte s poloprázdnou či prázdnou nádrží, vlivem vzdušné vlhkosti koroduje nádrž jako taková.

Vyměnit, či nevyměnit olej?

Pokud auto dlouho nevyjede, dochází k urychlení degradace motorového oleje, což se může v krajním případě projevit až fatálním zadřením motoru. V použitém motorovém oleji se navíc nachází různé nečistoty, které zanáší filtr a mohou při troše neštěstí způsobit i poškození motoru. Rozhodně tedy doporučujeme před delším odstavením olej vyměnit.

Je třeba auto pravidelně projíždět?

Řada automobilových nadšenců neodolá a při prvním oteplení do auta opět usedne. Na tom není nic špatného. Nakonec auta jsou od toho, aby jezdila. A upřímně ani během letních měsíců nemají na růžích vždy ustláno – i během červencové projížďky může přijít bouřka. Navíc i když se řidič snaží sebevíc, nikdy nedokáže zcela eliminovat kousky odletujícího štěrku, který karoserii ostřeluje jako projektily, ani další nepříznivé jevy. Podtrženo a sečteno, pokud chcete se svým plechovým krasavcem vyjíždět i v zimě, nemusíte si připadat provinile. Veškeré zazimovávání pak ale nedává příliš smysl. Prostě jen jezdíte o něco méně.

Dodejme ještě, že auto není během zimy třeba projíždět. A pokud už se s ním někam vydáte, ideálně ujeďte alespoň nějakých 20-30 kilometrů (nejlépe i výrazně více), aby se všechno stihlo prohřát a rozhýbat. Vyvarujte se krátkých pojezdů se studeným motorem. Autu spíš uškodíte.