jak bezpečně jezdit v zimě

Zásady jízdy na sněhu a ledu

jak bezpečně jezdit v zimě

Někdo se zasněžených cest bojí jako čert kříže. Jiný netrpělivě vyčkává už od konce září, jak se bude se svým autem řítit dveřmi napřed po sněhem pokrytém parkovišti přilehlého supermarketu. Ideální je patrně pohybovat se někde uprostřed – jízdy na sněhu se nebát, zároveň k ní ale přistupovat s respektem. A hlavně dbát několika důležitých zásad.

Správně si sednout a držet volant

Při představě smyku na namrzlé či zasněžené silnici začne řada z nás přemýšlet o odstředivých silách, trakci pneumatik, někdo dokonce o tzv. adhezní kružnici. Ano, toto vše je relevantní. Ale začněme příslovečnou cestu tisíce mil prvními kroky, mezi které jednoznačně patří správné nastavení sedačky. Pokud tušíte, že by se za volantem mohlo něco dít (a dít se něco může vždy), nastavte si sedačku do téměř kolmé pozice. Během smyku či jakékoliv jiné krizové situace tak bude snazší udržet pevný úchop volantu, nesveze se vám noha z brzdového pedálu na ten plynový, nebudete muset zatínat břicho, abyste se vůbec udrželi v sedačce atp. Budete mít zkrátka nad sebou větší kontrolu.

Zapomeňte na dva prsty na volantu. Držte jej pevně, ale nikoliv křečovitě, a ideálně celou dobu v pozici „tři čtvrtě na tři“. Samozřejmě s výjimkou otáček. I v nich ale mějte na volantu ideálně pořád dvě ruce, třebaže jste jinak zvyklí řídit trochu ledabyleji.

Naprostou nezbytností je také příprava vozu před jízdou – odmrazení skel, ometení sněhu, očištění často zamazaných zrcátek atd. A samozřejmě zimní pneumatiky.

Mistr volantu smyk zvládne. Velmistr se do něj ani nedostane

Mysl a oči mějte na stopkách. Za volantem si ale počínejte jako po rohypnolu. Jasně, je to trochu nadsázka. Ale přesně tohle si jízda po zasněžené silnici vyžaduje. Veškeré pohyby dělejte pomalu a hlavně plynule. Nakonec pomalé budou i reakce ze strany auta. Zbytečně nezrychlujte, když víte, že budete stejně za chvíli brzdit. A vůbec brzdy používejte velmi obezřetně, ideálně vůbec. Při podřazování pouštějte spojku pomaleji než obvykle. Možná tomu nebudete věřit, ale při pomalejší jízdě zasněženou krajinou se někdy dá ujet pěkných pár kilometrů, aniž byste se museli dotknout brzdového pedálu. Schválně si to někdy cvičně zkuste.

V autech s automatickou převodovkou máte samozřejmě otáčky, a tedy i brzdnou sílu motoru, pod menší kontrolou. Snad na všech samočinných převodovkách se ale dá nastavit maximální rychlostní převod, do kterého se řadí (např. dvojka či trojka). Modernější automaty pak umožňují i volbu jízdních režimů včetně režimu pro jízdu sněhem.

Nespoléhejte na elektronické systémy ani na pohon všech kol

Prošpikovaná elektronikou sice moderní auta jsou, fyzikální zákony ale stále překonat neumí. Nehledě na to, že zdaleka ne vždy elektronika zareaguje zcela adekvátně. Je pravda, že stabilizační systém dokáže především méně zkušené řidiče vytáhnout z pěkného průšvihu (typicky pokud vjedete příliš rychle do zatáčky). Ani on ale není samospasný.

Obrovský pozor si dávejte při řízení vozů s pohonem čtyř kol, o nichž se traduje, že jsou z podstaty věci bezpečnější. Nejsou, minimálně tedy ne všechny. Jednak řada z nich ani nedisponuje skutečným pohonem všech kol (známá spojka Haldex připojuje zadní nápravu až při prokluzu předních kol, tzn. v situaci, kdy už jste v problémech). Čtyřkolky navíc bývají těžší než vozy s pohonem jedné nápravy a často i nepatrně vyšší (a mají tedy vyšší těžiště). Polopravdy a nesmysly kolem aut s pohonem na všechna kola jsme vyvraceli v předchozím článku.

Rozjíždějte se na vyšší převodový stupeň

Velmi často se v hlubokém sněhu stává, že se řidič prostě nedokáže rozjet. Kola prohrabují a auto stojí na místě. V takovém případě může pomoci zkusit se rozjet na vyšší převodový stupeň – dvojku nebo klidně i trojku. Snížíte tak točivý moment, resp. hnací sílu, na kola. Řazení nahoru má smysl i tehdy, pokud auto sice nestojí, nicméně kola i přesto prohrabují (typicky při vyjíždění prudkého zasněženého kopce). Pokud se do takové situace dostanete, nebojte se i při nízké rychlosti přeřadit na vyšší stupeň (klidně třeba na čtyřku při rychlosti 25 km/h).

Pokud máte problém se rozjet či vyjet kopec, může pomoci dočasné vypnutí stabilizačního systému. Nezapomeňte jej ale zase zapnout!

Pozor, kde parkujete. Změna počasí vás tam může uvěznit

Počasí neovlivníme. To, jak nás ovlivní, ale částečně ano. Pokud meteorologové očekávají sněžení či ledovku, vyvarujte se parkování v garážích s prudce se svažujícím nájezdem. Nechte auto těch pár dní v roce raději na ulici, anebo nájezd posolte či posypejte štěrkem už předem, ať se ráno před odjezdem do práce nezdržujete. Parkujete-li normálně v prudce se svažující jednosměrné ulici, raději těch pár kroků dojděte pešky s tím, že vůz zůstane na kopci.
Při a po silném sněžení pokud možno neparkujte pod stromy. Hrozí, že se některá z větví pod těžkou sněhovou peřinou ulomí a spadne přímo na vaše auto. Větší větev může váš vůz během zlomku vteřiny poslat na vrakoviště a vás do autosalonu či bazaru.