Jak poznat dobrý autobazar

Zamýšlíte koupi ojetého auta? Poradíme, jak poznat dobrý autobazar

Jak poznat dobrý autobazar

Nejde jen o nižší cenu. Řada z nás dává přednost starším autům i proto, že jsou jednodušší na opravu, nepřekypují technikou, o kterou vesměs nestojíme (např. všemožnými asistenty), anebo proto, že si za jejich volantem prostě připadáme více jako řidiči. Ať už máte motivaci jakoukoliv, vaše cesta s velkou pravděpodobností povede do autobazaru. Jak ale vybrat ten správný? Poradíme.

Dá se koupit dobré auto ve špatném autobazaru?

Kdosi kdysi řekl: nezkoumejte auto, zkoumejte autobazar. Logika této poučky je jasná. Pokud je autobazar seriózní, prodává pouze kvalitní a prověřená auta, příp. auta s vadami, na které nás ale řádně upozorní a které promítne do ceny. Čili jednou z přidaných hodnot kvalitního bazaru je vlastně to, že preselekci aut provede už za nás. Dobré jméno autobazaru se pak šíří, spokojení řidiči přibývají, až si nakonec subjekt vybuduje pověst jistoty, kam jezdí (nejen) celý okres kupovat starší auta. Neseriózní bazary naopak kamuflují vady, stáčejí kilometry, nabízí nevýhodné finanční služby atp.

Možná si říkáte, že nabídku supervýhodného úvěru s pomalu trojciferným úrokem snadno odmítnete a že dojeté, nikoliv ojeté, auto s „posmrtnou maskou“ poznáte. A možná máte pravdu. Pamatujte ale na to, že auta jsou pro bazaristy denním chlebem. Ví, po čem se zájemci dívají. Ví, na co slyší. Naučili se pohotově reagovat na případné výtky a otázky. A co víc, řada bazaristů jsou zároveň mechanici, takže dokážou závadu provizorně opravit tak, aby se projevila např. až od určité rychlosti.

Rozhodně netvrdíme, že byste měli prověřovat především autobazar a auto téměř vůbec. Důkladná kontrola vozu, ideálně mechanikem, je rozhodně namístě. I pokud by ale dopadla dobře, my bychom si dobré auto ve špatném bazaru stejně nekoupili.

Recenze a zase ty recenze

Říká se, že čím má člověk horší pověst, tím více o ni pečuje. A ačkoliv je pravda, že zakamuflovat se dá prostřednictvím „píárkových“ chvalozpěvů ledasco, pokud je dotyčný opravdu šejdíř, své pověsti neuteče. Určitě si bazar proklepněte přes Google recenze, příp. přes hodnocení na firmy.cz, na Facebooku a všude jinde, kde se vám podaří subjekt dohledat. Doporučujeme recenze prostudovat detailněji a nepřistupovat k nim tak, že pokud má jeden autobazar hodnocení 4 body z 5 a druhý 4,5 z 5, je druhý automaticky lepší. Důležitý je také počet recenzí (4 mají nižší výpovědní hodnotu než 60), kdo je napsal (pozor na prázdné profily a anonymní hodnocení), jak jsou staré (pokud je většina recenzí stará třeba 5 let, majitelem autobazaru už může být dávno někdo jiný) atp. Jakkoliv je podle nás mírná paranoia při koupi ojetého auta přínosná, neberte příliš vážně recenze věčných stěžovatelů, kteří lamentují nad tím, že jim čtyři měsíce a 5000 km od koupě prasklo lanko ruční brzdy. Pokud byla toto jediná závada, která se za celou dobu projevila, auto patrně koupili velmi dobře.

Pokud pořizujete auto v místním autobazaru, poptejte se lidí, kteří už s ním mají zkušenosti. Jak je najít? Často ani nemusíte hledat, protože vám přijdou do cesty sami. Řada autobazarů totiž svá auta z reklamních důvodů osazuje podložkami SPZ s názvem a kontaktními údaji autobazaru. Pokud do takového auta uvidíte někoho nasedat, věříme, že se nenaštve, když se ho či jí krátce zeptáte, jestli měli dobrou či špatnou zkušenost.

Pozor na finanční produkty

Řada autobazarů vám nabídne také finanční produkty – pojištění, úvěr na auto apod. Neříkáme, že je to automaticky špatné znamení. Rozhodně ale v tuto chvíli zbystřete. Pokud vám bazarista řekne, že z těchto produktů nemá žádnou provizi, tak určitě lže (proč by je taky nabízel?) a ztrácí důvěryhodnost. Rozhodně doporučujeme si s sebou vzít notebook nebo tablet a třeba takové povinné ručení, které budete pro odjezd z bazaru potřebovat, si nechat projet některým z mnoha srovnávačů. Pravděpodobnost, že by vám v bazaru nabídli něco lepšího než na internetu, je v podstatě nulová. Samozřejmě pozor na limity a výluky. O nich se ale pobavíte s operátorem.

Úzká specializace je dobrým znamením

Velmi dobrým znamením je, když se autobazar úzce specializuje na určitou značku či třeba segment (švédské vozy, japonské vozy). Jednak můžeme předpokládat, že se ve vybraných autech skvěle orientuje. Navíc pokud se někdo konzistentně uživí prodejem aut pouze jedné značky, patrně půjde o člověka či firmu s dobrou pověstí a velkou kvalitou služeb. Prostě chci Hondu, tak jdu do ABC autobazar. Chci Volvo, pak je jasnou volbou CDE autobazar. A tak podobně.

Autobazaristé rádi říkají, že do auta nikdo nevidí. A v tomto s nimi těžko nesouhlasit. Pokud má člověk opravdu smůlu, může i přes veškerou snahu pořídit vůz, na kterém se postupně pokazí úplně všechno. I tak ale věříme, že lze pečlivým výběrem nejen auta, ale také bazaru pravděpodobnost neúspěchu výrazně snížit.