Za žádných okolností nepřebíhejte dálnici

Nedávno českými sdělovacími prostředky prosvištěla nešťastná zpráva o tragické smrti herce Jakuba Zedníčka. Ten zemřel poté, co jej při přebíhání dálnice D1 u Brna srazila dodávka. Přesné okolnosti události jsou předmětem šetření. Vše nicméně nasvědčuje tomu, že se mladý herec po drobné kolizi rozhodl přeběhnout dálnici, patrně aby došel pro pomoc. Tragédii přitom šlo předejít. Jedna ze základních zásad totiž zní: nikdy nepřebíhat dálnici.

Neúprosná fyzika

Při rychlosti 130 km/h ujede auto za vteřinu asi 36 metrů. Přeběhnout dálnici zabere fyzicky zdatnému člověku a za ideálních podmínek asi 3 vteřiny. Při námraze či třeba blátu na silnici více. Z toho plyne, že než se nám podaří dostat se od svodidel ke svodidlům, urazí přibližující se vůz vzdálenost 110, 120 i více metrů. Zejména za snížené viditelnosti se pak dá říci, že jakmile přibližující auto spatříme, je už příliš blízko. Zásada je tedy jasná. Dálnici nepřebíhat. Mnohem vhodnější je schovat se ihned za svodidla mimo vozovku a zavolat pomoc.

Dálnice není jako ostatní silnice. Chodec tu nemá co dělat

Možná si ještě pamatujete na článek, ve kterém jsme psali o povinnosti chodců mít na sobě reflexní oblečení (resp. prvky) při pohybu po silnici mimo město. Pokud dojde k nehodě a chodec je osvětlen, bude s největší pravděpodobností chyba plně na řidiči. A i pokud bychom dali téma reflexních proužků pro chodce stranou, stále platí: řidič musí na běžné silnici počítat s celou řadou úkazů včetně chodců a svůj jízdní styl tomuto přizpůsobit. Na dálnici je ale situace jiná. Chodci (stejně tak jako třeba cyklisté, traktory apod.) na dálnici nemají co dělat. Výsledkem je, že pokud srazíte chodce na běžné silnici, i kdyby se takový chodec provinil sebe víc, nebude to pro vás coby řidiče příjemná situace. Srazíte-li procházejícího se výletníka na dálnici, policie případ s velkou pravděpodobností odloží (tedy pokud nepřekročíte rychlosti, nenajdou vám v krvi alkohol apod.)

Po nehodě opusťte auto a schovejte se za svodidla

Je krajně nevhodné zdržovat se v nepojízdném vozidle v prostoru dálnice. Hrozí totiž, že vás zezadu smete rychle se přibližující vůz. Pokud můžete, zapněte výstražné trojúhelníky, vyndejte klíčky ze zapalování, nasaďte si reflexní vestu (tu mějte vždy po ruce, tzn. přímo ve dveřích, ne v kufru) a opusťte vozidlo. Při vystupování buďte maximálně ostražití. Zejména za tmy či zhoršených klimatických podmínek se ujistěte, že můžete bezpečně vystoupit. Často bývá vhodné si uvnitř vozidla přesednout. Po výstupu se ihned schovejte za svodidla. Nezůstávejte ve vozovce. Toto pravidlo porušili např. dvě ženy v roce 2005, výsledkem čehož bylo, že je smetlo vozidlo řízené hercem Mariánem Labudou.

Nezapomeňte na výstražný trojúhelník

Při nehodě či technické závadě je nezbytné kromě výstražných světel použít také výstražný trojúhelník. Ten umístěte alespoň 100 metrů před své vozidlo. Důležitá zásada zní: oněch 100 metrů absolvujte za svodidly, nechoďte po vozovce.

Nic neopravujte, schovejte se

Někoho by mohlo napadnout začít řešit technickou závadu, kvůli které se vůz stal nepojízdným. To je ale s otazníkem přijatelné možná na nevytížené okrsce, rozhodně ale ne na dálnici. Pravidlo zní i při technické závadě na dálnici stejně: běžte rychle za svodidla, odkud můžete kontaktovat odtahovou službu, pojišťovnu, policii atd.

Ačkoliv se výše uvedené zásady mohou jevit jako automatické a jasné, otřesený člověk má tendenci jednat iracionálně a zkratkovitě. Možná tak bude dávat smysl vypíchnout jednu zásadu, která je asi nejdůležitější: průšvih na dálnici? Bezpečně a rychle za nejbližší svodidla!