Německé dálnice od 2019 zpoplatněné

Za německé dálnice od příštího roku zaplatíme

nemecke dalnice

Máme dobré zprávy. A také jednu špatnou. Dobrou zprávou je, že za jízdu po německých dálnicích budeme muset platit až od října příštího roku – původní návrh přitom počítal se zavedením poplatků už od roku 2019. Špatnou zprávou je pak samotné zpoplatnění německých autobahnů, které až doteď sloužily řidičům zdarma.

Poplatky jen pro zahraniční řidiče

Zprávy o zpoplatnění německých dálnic evropskými médii rezonují již delší dobu. Nepřekvapí rozhořčené reakce. Rakušané dokonce Němce zažalovali. Vadilo jim totiž, že za použití autobahnů fakticky zaplatí jen cizinci. Místním se totiž o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Taková legislativní úprava se sice může zdát diskriminační (ostatně diskriminací Rakousko u své stížnosti Evropské komisi argumentovalo). Pravdou ale zůstává, že je ve zbytku Evropy běžnou praxí za dálnice platit. Zavedení poplatků tak lze vnímat spíše jako standardizaci nestandardního než jako drtivý zásah do kapsy motoristů. Tak či onak, cestování po Německu se od října 2020 prodraží.

Poplatky podle objemu motoru a emisí

Němci neplánují jeden paušální poplatek pro všechny osobní vozy. Cena, kterou zaplatíte, se bude odvíjet od objemu motoru a také od emisní normy, kterou vaše vozidlo papírově splňuje. A rozdíly budou podle všeho značné. Jen pro ilustraci: desetidenní poplatek vás u nového ekologického auta vyjde na akceptovatelných 2,5 eura. Naopak za staré vozidlo s velkým motorem zaplatíte desetinásobek, tedy 25 eur (650 Kč). Dvouměsíční viněta vyjde na 7-50 eur. Roční poplatek pak bude u naftového vozu splňujícího normu euro 4 činit 100 eur (cca 2600 Kč). Vzhledem k průměrnému stáří vozového parku v ČR pohybujícího se kolem 15 let to znamená, že značná část českých řidičů mířících na západ zaplatí vyšší nebo dokonce nejvyšší taxu.

Neomezená rychlost zůstává

Řada řidičů má německý autobahn spojený s neomezenou rychlostí, třebaže v reálu se můžete legálně řítit třeba dvěstěpadesátkou jen po zhruba polovině délky dálniční sítě (i přesto ale nesmíte rychlou jízdou nikoho ohrozit ani omezit). V médiích se občas objeví zprávy o plánech na zavedení pevného rychlostního stropu např. na úroveň 130 km/h. V této souvislosti je ale třeba říct, že z žádného oficiálního místa podobné legislativní úmysly potvrzeny nebyly. Můžeme tedy říct, že se minimálně v nejbližší době o zavedení maximální rychlosti na německých dálnicích neuvažuje.

Takže když už nic, alespoň si může člověk výměnou za dálniční známku bez rizika postihu vymést příslovečné pavučiny z motoru. Otázkou je, jestli to za to stojí.