Nepodceňujte vyvažování kol

Vyvážení kol nepodceňujte. Rutinní úkon za pár stovek ušetří i desetitisíce

Nepodceňujte vyvažování kol

Nejčastější příčinou vibrací v autě bývají nevyvážená kola. Nezpůsobují pouze snížení jízdního komfortu. Nevyvážené či špatně vyvážené kolo se neotáčí hladce a plynule, prodlužuje se jeho brzdná dráha a roste zátěž na podvozek – tlumiče, ložiska, čepy řízení atp.

Jak poznám nevyvážená kola?

Typickým projevem nevyvážení kol je kmitání volantu v rukou, příp. vibrování celého auta, které se nejčastěji objeví při rychlosti kolem 80 km/h. V takovém případě doporučujeme navštívit pneuservis okamžitě. Kola ale můžete mít nevyvážená i tehdy, když žádné vibrace necítíte. Možná jsou vibrace pouze minimální – i v takovém případě ale dochází k většímu než nezbytnému opotřebení podvozku. Anebo je možné, že se vibrace objevují jen v úzkém rychlostním spektru a méně všímavý řidič je snadno přisoudí třeba nerovnostem na vozovce.

Jak často vyvažovat?

I když žádné vibrace necítíte, všeobecně se doporučuje kola vyvažovat s každým přezutím, příp. po ujetí cca 20 000 km či po roce. Jde o úkon za nějaké 2-4 stovky, který ale dokáže prodloužit životnost podvozku i o mnoho desítek tisíc kilometrů. A ačkoliv platí, že nejvíce na ráně je „spodek“ auta (tlumiče, ramena, ložiska, čepy a samozřejmě kola a pneumatiky), vibrace neprospívají ani samotné karoserii. A trpí dokonce i interiér.

Řada pneuservisů vyvažuje automaticky

Některé pneuservisy vám kola na vyvažovačku dají při přezouvání automaticky. Není to ale pravidlem, takže rozhodně doporučujeme ověřit, že úkon proveden byl. Pokud kola vyvážena byla, a přesto ve volantu (dále) cítíte vibrace, je možné, že servis práci neodvedl dobře. Chybovat je lidské a i automechanici jsou pouze lidé (třebaže si někteří myslí opak). Mohlo se např. stát, že si technik nevšiml malých kamínků zaražených v lamelách pneumatik a kolo vyvážil i s nimi (správně by je měl všechny vydloubat) a ty po nějakém čase odletěly, čímž se vyvážené kolo stalo opět nevyváženým. Pochybením je pak také neodstranění starých závaží a přidávání stále dalších.
Samostatnou kapitolou je pak vyvážení, které je sice provedené „dobře“, nicméně na špatné (nezkalibrované) vyvažovačce.

Vibrace nemusí způsobovat jen kola

Pokud řešíte problém vibrací při jízdě, kola jsou prvními podezřelými. Než začnou lítat vzduchem tisíce, zaměřte se nejprve na ně. V případě, že ale vibrace nepolevují ani po přesném vyvážení, je samozřejmě potřeba hledat příčinu či příčiny (ano, může jich být několik) i jinde. Na vině může být vadná poloosa, kardan, řemenice a spousta dalších věcí. Návštěvy autoservisu rozhodně neodkládejte.