Vybíráme povinné ručení

Každé motorové vozidlo v provozu musí mít ze zákona uzavřeno pojištění odpovědnosti, tzv. povinné ručení. Bez něj jsme plně odpovědní za případnou škodu, kterou provozem svého auta způsobíme. A ta se může hravě vyšplhat do milionů korun. Do velkých problémů se dostaneme i při namátkové kontrole policisty. Povinné ručení je tedy opravdu nezbytné. Jak ale postupovat při jeho výběru? Přinášíme tipy.

Dávejte pozor, kdo vám pojištění prodává

Velký pozor si dávejte na tzv. finanční poradce. Ti za sjednání produktu od příslušné finanční instituce (banka, pojišťovna apod.) dostávají provize. Proto nepřekvapí, že pojistka, kterou vám nabídnou, dost možná nebude ta nejvýhodnější. Totéž platí i o autosalonech, autobazaristech a dalších prodejcích. I oni často s konkrétními pojišťovnami spolupracují na provizní bázi, a tudíž ani oni nemají snahu vám nabídnout nejvýhodnější produkt (třebaže to o sobě s úsměvem na tváři často tvrdí).

Určitě doporučujeme se podívat především na internet. Sjednání povinného ručení často trvá jen pár minutek a leckdy ani není potřeba platba předem (zelená karta vám přijde do mailu často během několika málo minut). Pokud již někde nějakou pojistku sjednanou máte, neuškodí, když se poptáte i tam.

Podle čeho je cena kalkulována?

Orientovat se v pojistných podmínkách všech pojišťoven včetně dodatků je někdy možná těžší než pochopit Einsteinovu teorii relativity. Řada pojišťoven nicméně nějakým způsobem zohledňuje věk provozovatele (mladší řidiči mají pojistky dražší), objem a výkon vozu (čím větší motor, tím více zaplatíte), bydliště (v řídce osídlených oblastech řidiči platí méně než třeba v Praze či Brně kvůli nižšímu riziku nehody) a pak také pojistnou historii klienta (uplatňují se zde tzv. bonusy za bezškodnou historii). Zejména u klientů, kteří nějakým způsobem vyčnívají ze statistického průměru (mladý řidič s velmi silným vozem, bydliště v Praze a velmi silný vůz apod.) pak mohou být rozdíly mezi nabídkami pojišťoven opravdu značné. Proto doporučujeme využít např. některý z internetových srovnávačů.

Nedívejte se jen na cenu

Všichni chceme ušetřit. Zrovna u povinného ručení, kde může jít potenciálně o desítky milionů korun, ale doporučujeme nevolit automaticky tu nejlevnější variantu. Podívejte se na recenze dané pojišťovny, nebo se před zakoupením produktu poptejte mezi přáteli. Všeobecně platí, že čím levnější produkt, tím více je vhodné pečlivě číst podmínky. Můžete pak zjistit, že pojistné plnění např. nebude vyplaceno, pokud vůz půjčíte někomu s méně zkušenostmi než vy, jakkoliv jde o velice ojedinělou praxi.

Bonusy jsou přenositelné mezi pojišťovnami

Někteří řidiči nemění pojišťovnu jen proto, že se domnívají, že by tím přišli o bonusy za bezškodnou historii. Nutno ale říct, že škodná historie je zaznamenávána v centrální databázi bonusů. Najetý bonus se tak neztratí. Takže pokud nejste se svojí pojišťovnou spokojeni, můžete vzít nohy na ramena.

Limity raději vyšší

Povinné ručení lze sjednat s různými limity. Ty se sice na první pohled mohou jevit jako závratné a s přehledem dostačující. Vzhledem k tomu, že se ale z povinného ručení hradí všechno včetně škod na zdraví a ušlého zisku, nemusí být nakonec ani limit 100 milionů korun dostačující. Ale nemalujme zbytečně čerta na zeď. Nižší pojistné limity pak spíše nedoporučujeme, už jen proto, že celkové pojistné zpravidla nezlevní nijak výrazně.

Napsat auto na rodiče? Ušetříte, ale nedoporučujeme

Mladí řidiči si své vozy leckdy registrují na své rodiče. Ti jsou totiž mimo rizikový věk a navíc mívají v drtivé většině případů naježděné solidní bonusy. Jistě, krátkodobě tím člověk ušetří. Ale nebylo by lepší si postupně bonusy nasbírat na sebe? Vždyť rodiče tu nebudou do skonání věků. Navíc při jakékoliv administrativě budete potřebovat jejich plnou moc.