výhody i nevýhody čtyřkolek

Všeobecně rozšířené polopravdy a nesmysly o pohonu všech kol

výhody i nevýhody čtyřkolek

Přišla zima. Na některých místech napadlo i pár centimetrů sněhu (pár = dva, ve Špindlu čtyři). Zkrátka opět tu máme období, kdy popularita pohonu všech kol roste o stovky procent. A jakkoliv nelze čtyřkolkám upřít řadu výhod, je třeba podotknout, že kolem nich ve většinové populaci panuje celá řada polopravd až nesmyslů. Které to jsou?

Čtyřkolky jsou bezpečnější

Nejdůležitějším prvkem aktivní bezpečnosti zůstává i nadále řidič. Pohon všech kol pomůže v některých situacích. Nezapomínejme ale na to, že auta s pohonem čtyř kol bývají z podstaty věci těžší, a tedy se s nimi hůře manévruje a déle brzdí. Navíc není čtyřkolka jako čtyřkolka. Řada moderních 4×4 vozů jsou ve skutečnosti čtyřkolky jen naoko. Spojka Haldex, kterou hojně používají (nejen) koncernové vozy, totiž připojuje pohon zadní nápravy až tehdy, dojde-li k rozdílu otáček mezi přední a zadní nápravou (auto začne takříkajíc „hrabat“).

Takže ano, posledních 100 metrů příjezdové cesty k vaší chatě díky Haldexu zdoláte jako králové (tady opravdu pohon všech kol pomůže). Ovšem myslet si, že za vás „pohon 4×4“ vyřeší smyk, do kterého se dostanete při jízdě rychlostí 130 km/h po namrzlé dálnici, je, mírně řečeno, ne úplně rozumné. To byste museli mít vůz s trvalým (tj. opravdovým) pohonem všech kol (dříve např. vozy značky Subaru). A ani ten nepřekoná fyzikální zákony a nedostatečnou přilnavost pneumatik.

A pak je tu ještě jedna věc. Jakmile vzroste počet poháněných kol na dvojnásobek (pokud tedy vůbec vzroste), stejným způsobem vzroste i sebevědomí řidičů. Výsledkem je riskantnější a rychlejší jízda s autem, které je klidně o 200 kg těžší, a které navíc leckdy ani deklarovaným pohonem všech kol nedisponuje. Výsledek si nemusíme domýšlet. Vídáme ho dnes a denně u svodidel či ve (večerních) zprávách.

Čtyřkolky jsou rychlejší

Pohon všech kol pomůže při rozjezdu či při velmi nízkých rychlostech tím, že zamezí „hrabání“. Proto mívají čtyřkolky v podstatě vždy lepší sprint z nuly na sto. To je pravda. Nicméně sami si odpovězte na otázku, jak často potřebujete vystřelit z nuly na stovku. Většinou vás zajímá spíše pružné zrychlení z 60 km/h na 90 km/h, ze stovky na sto třicet atd. A tady vám čtyřkolka nejenže nepomůže, vyšší hmotnost dokonce zapůsobí kontraproduktivně.

Provozní náklady na předo/zadokolku a čtyřkolku jsou stejné

Neřešme teď, že si při koupi auta (minimálně tedy nového) za pohon všech kol připlatíte (přímo či nepřímo). Co se týče provozních nákladů, čtyřkolka vás nemusí sedřít z kůže. Připravte se ale na vyšší spotřebu (většinou cca o litr, ale může to být i více) a potenciálně dražší servis. Řešení případných závad na Haldexu či třeba xDrive (BMW) rozhodně není levné. A znáte Murphyho zákony, pokud to tam je, tak se to může pokazit.

Čtyřkolku fakt potřebuju!

Možná ano. Skutečnost je ale taková, že naprosto drtivá většina motoristů se bez pohonu všech kol obejde. Ty dva dny v roce, kdy na příjezdové cestě leží více než 3 cm sněhu a je nesjízdná, můžete použít sněhové řetězy za pár korun (často ale postačí pouze lepší zimní pneumatiky), případně zaparkovat o pár metrů níže a zbytek dojít. Ano, v horských oblastech existují cesty, na které vás při sněhové pokrývce bez pohonu všech kol nepustí (jak často se na ně vydáváte?). Jako propustku ale můžete opět použít sněhové řetězy.

Zcela samostatnou kapitolou jsou pak lidé, kteří si v autobazaru koupí vůz s pohonem všech kol a až s první sněhovou kalamitou zjistí, že jim vlastně celou dobu nefungoval.

Závěrem pak ještě jedna perlička. Tipnuli byste si, že již před několika lety bylo dle serveru auto.cz 8 z 10 nově prodaných vozů BMW v Česku ve verzi s pohonem všech kol, což je poměr větší než v alpských zemích?

Úplným závěrem a pro úplnost pak dodejme, že proti pohonu všech kol nijak nebrojíme. A nemáme ani nic proti motoristům, kteří si čtyřkolku koupí, aniž by ji reálně potřebovali. Pokud vám takové auto udělá radost, kupte si jich třeba pět. Jen bychom neradi, abyste v důsledku všeobecně rozšířených mýtů zbytečně utráceli za něco, co nepotřebujete a v podstatě ani nechcete.