Pes v autě

Vozíte v autě psa na volno? A víte, že byste neměli?

Pes v autě

Nedávný průzkum, který si zadala automobilka Ford, ukázal, že v západní a jižní Evropě vozí své psy takříkajíc na volno skoro třetina motoristů. Důvody, které udávají, se různí. Bez ohledu na ně ale platí, že je převážení hafanů mimo přepravní klece bezpečnostním rizikem pro ně, pro vás i pro ostatní účastníky provozu. Níže uvádíme proč.

Z psa se stává nosorožec

Přírodovědecké publikace udávají, že dospělý nosorožec může vážit až 2,5 tuny. Ve fyzikálních učebnicích se pak nepřímo dočtete, že podobné hmotnosti může snadno dosáhnout i průměrně velký pes. Stačí, když jej posadíte do auta a rozjedete se rychlostí kolem 80 km/h. Dokonce i při nevinné čtyřicítce vzroste „hmotnost“ průměrného psa téměř na tunu. Zda si to motoristé přepravující své miláčky na volno neuvědomují, anebo jen riziko ignorují, je samozřejmě otázkou. Každopádně ale platí, že přeprava nezajištěného psa může mít fatální následky.

Nejlepší volbou je přepravka či klec

Nejlepším způsobem, jak přepravovat v autě zvířata, je pomocí speciální přepravky či klece. Jistě, není to úplně idealistická představa, nicméně pouze klec zajistí upevnění zvířete (ideální je mít v zavazadlovém prostoru speciální popruhy) a také to, že v případě otevření kufru, ke kterému může dojít následkem nárazu, pes z auta zmateně nevyběhne a nezpůsobí tím další rizikové situace. Citlivější alternativou může být oddělovací mříž či síť, která psa v případě nárazu taktéž udrží v prostoru kufru, tedy mimo posádku. Riziko zranění zvířete je ale vyšší – pes se sice nedostane za úroveň zadních sedaček, kde by mohl ohrozit cestující. Zato je ale dost možné, že bude v případě nehody lítat z jedné strany kufru na druhou. Klec pak má ještě jednu výhodu – zamezuje oslintávání a okousávání zadních opěrek, polstrování atd.

K dispozici jsou i speciální postroje

Pokud vám přece jen umístění psa do klece přijde drastické, může být alternativou také zakoupení speciálních postrojů. Ty se v podstatě připojí k bezpečnostním pásům, díky čemuž lze psa přepravovat i na zadních sedadlech. Postroje jsou k dostání v mnoha velikostech a poskytují vystresovanému zvířeti více komfortu než klec. Zároveň je ale třeba v této souvislosti poukázat na další znepokojující fakta, která vyplynula z výše uvedeného průzkumu značky Ford. Dotazovaní motoristé v několika případech uvedli, že byl pes v podstatě viníkem dopravní nehody v tom smyslu, že např. zakrýval výhled, pokousal cestující, či dokonce z auta vyskočil. V průzkumu dokonce zaznělo i to, že pes jednomu motoristovi zapnul blinkry. Jistě, postrojem připoutaný pes z auta nevyskočí. Jak ale zareaguje na určité vypjaté situace v silničním provozu, to nikdo neví. Proto ostatně odborníci doporučují při přepravě zvířete používat speciální klec. Chlupatý miláček sice na tyto chvilky asi nebude vzpomínat s úsměvem. Důležitější nicméně je, že jste se postarali o jeho bezpečnost.

Pokuta až 2500 korun, v zahraničí více

Přeprava zvířat je řešena – nutno říct, že poměrně vágně – v českém Zákoně o silničním provozu. Jeho paragraf 52, bod 5 říká, že „při přepravě živých zvířat nesmí být ohrožena bezpečnost řidiče, přepravovaných osob ani zvířat a ani bezpečnost provozu na pozemních komunikacích“. Není zde tedy explicitně uvedeno, že by zvíře muselo být připoutané či zajištěné. Pokud nicméně dopravní policista při kontrole zjistí, že zvíře ohrožuje bezpečnost, může vám udělit pokutu ve výši až 2500 Kč (max. 2000 Kč v blokovém řízení). V zahraničí, kde taková povinnost explicitně vyžadována být může, pak nelze vyloučit, že se vám nezajištěný pes prodraží ještě mnohem více (o případné nehodě ani nemluvě).

Bez ohledu na zákony však platí: pokud máte svého psa rádi (a sebe také), na volno jej vozit nebudete.