volvo-omezi-rychlost

Volvo ve svých vozech omezí maximální rychlost na 180 km/h. Budou další výrobci následovat?

K velmi kontroverznímu kroku se odhodlalo švédské Volvo. Od příštího roku hodlá ve svých nových vozech omezit maximální rychlost na 180 km/h. Argumentuje přitom snahou o zvyšování bezpečnosti na silnicích.

volvo-omezi-rychlost

Volvo je prozatím samo

Švédská automobilka, která je již nějaký čas v čínských rukou, si očividně věří. Jinak nelze vysvětlit odhodlání dát svým zákazníkům za stejné peníze „osekaný“ produkt. Jistě, můžeme argumentovat tím, že i tak se hodnota maximální rychlosti pohybuje vysoce nad zákonnými limity v drtivé většině zemí světa. Ne ale všude. Automobilová velmoc Německo má stále některé úseky dálnic, kde se můžeme prohánět, jak rychle chceme. Rychlostní omezení nenajdeme dále třeba na ostrově Man (byť tam by asi přes 180 km/h jel jen šílenec). Každopádně ale platí, že se podstatná část rozhodování o tom, jak pojedeme, přesouvá od řidiče k automobilce.

Každý, kdo si v příštím roce hodlá pořídit auto, se může tomuto rozhodnutí postavit jednoduše tím, že si Volvo prostě nekoupí. Problém by ovšem nastal tehdy, kdy by se k podobnému rozhodnutí uchýlily i ostatní automobilky, příp. kdyby si, nedej bože, něco podobného vyžádala legislativa. To se ale zatím podle všeho nechystá. Naopak platí, že je Volvo ve své křížové výpravě proti vysoké rychlosti osamocené. Ostře se proti jeho plánům ohradila např. automobilka Porsche.

Poručíme větru, dešti…a také řidičům

Volvácká vize obhajuje zavedení omezovače na 180 km/h svojí snahou o zvýšení bezpečnosti provozu. A nejen to. Automobilka by ráda, kdyby se v nových autech nikdo další nezabil ani nezranil. To jsou samozřejmě vzletné ideje. Velmi výrazný otazník ale zůstává viset u toho, do jaké míry jsou tyto představy realizovatelné. Při čelním nárazu do vzrostlé lípy vám bude bohatě stačit rychlost poloviční, abyste si – v lepším případě – vysloužili mnohahodinovou pozornost lékařského týmu na traumatologickém oddělení. A pokud proti vám pojede stejně rychle např. autobus, dáte tak jako tak vydělat pohřební službě. S omezovačem i bez něj. Otázkou tak zůstává, jestli by místo dalších a dalších omezení nebylo ku prospěchu věci spíše reformovat a zefektivnit systém dopravního vzdělávání (řidičák na zkoušku, delší výcvik v autoškole apod.) tak, aby produkovalo lepší a připravenější řidiče.

V kontextu výše uvedeného poměrně mdle a nesmyslně působí vyjádření Volva, ve kterém se píše, že byl omezovač nastaven na 180 km/h právě proto, že od této rychlosti již bezpečnostní systémy nedokážou plnit svoji funkci. Realita je taková, že v případě fatálních řidičských chyb asistenční systémy nepomohou ani v rychlostech mnohem nižších. A naopak ani v rychlostech nad 200 km/h často nejsou takové systémy potřeba, protože se řidič takto rychle pohybuje obezřetně, na suché vozovce a při minimálním provozu.

Rychlostní omezení na 250 km/h známe již řadu let

Je otázkou, v jaké formě bude Volvo omezovač do svých aut instalovat. U řady silných vozů se již mnoho let setkáváme s maximálkou skrouhnutou na 250 km/h pomocí omezovače, který však lze odstranit. Nicméně pokud to člověk udělá, ztrácí tovární záruku. Výsledkem tak je, že k odstranění omezovače zpravidla dochází až po uplynutí záruky. Situace se může zdát obdobná. Rozdíl je nicméně zásadní. V případě omezovače na 250 km/h nám automobilky říkají toto: „Při jízdě rychlostí převyšující 250 km/h už za svá auta plně neručíme. Pokud chcete jet rychleji, můžete. Zříkáme se ale odpovědnosti za případné technické potíže s autem, které není na takové rychlosti stavěno.“ A na vás pak je, zda si koupíte třeba Mercedes, který taková omezení běžně používá, anebo Maserati, které rychlost neomezuje. V případně Volva je ale situace jiná. Skandinávsko-čínská automobilka říká tohle: „Nad 180km/h nepojedete, protože to pro vás není bezpečné.“

Řada motoristů omezení vítá

Na jednom českém serveru, který o iniciativě Volva také informoval, se objevila anketa. V ní se autoři ptali čtenářů, zda s omezením rychlosti ze strany Volva souhlasí. A výsledky byly – minimálně tedy pro nás – dosti překvapivé. Více než třetina respondentů by omezení na 180 km/h uvítala. A co vy? Zavedli byste povinnost omezovat rychlost? Pokud ano, na jakou hodnotu?