Řízení vpravo

Volant vpravo je výzvou, ne však tragédií

Řízení vpravo

Žijeme ve 21. století. Hodně se cestuje, míchají se kultury a filozofie. Ještě před půl stoletím byl pro většinu českých motoristů nejvíce vzrušující výlet autem pod Tatry. Před čtvrtstoletím pak roli Štrbského plesa převzalo Bibione. I to je ale dávno pasé. Dnes létáme do Ameriky, jejichž národní parky poznáváme zpoza volantu vypůjčených sporťáků místní provenience. V Austrálii pak s volantem vpravo kličkujeme mezi klokany. Přitom u protinožců se musíme kromě přeasertivních vačnatců vypořádat také s další výzvou, kterou je jízda na „špatné“ straně. A právě o ní je dnešní článek.

Zvládne to každý. Někdo si zvykne za dva dny, jiný za dva roky

Pro řadu našinců je volant vpravo naprosto nemyslitelnou věcí. Při představě řízení na „špatné“ straně pak obratem hledají zastávku autobusu či objednávají taxi. Vyrovnat se s jízdou v levém pruhu přitom lze. Jen je potřeba být trpělivý. Ještě než v běžném provozu usednete za volant, doporučujeme absolvovat několik set kilometrů jako spolujezdec či pasažér v autobuse, taxíku či s někým, kdo má zkušenosti. Ideálně v různém prostředí, ve dne i za tmy. Často už jen tato přivykací kúra pomůže a člověk, který si ještě nedávno říkal „proboha ne“, otočí a začne si mumlat pod fousy „jasně, že bych to taky zkusil?“.

Začněte s automatem

První kilometry v Anglii, Austrálii či kdekoliv jinde, kde mají přehozený volant, je vhodné absolvovat v autě se samočinnou převodovkou. Automatika vám ušetří část mozkové kapacity a doporučujeme ji i skálopevným zastáncům manuálu. Převodové stupně totiž nejsou zrcadlově obrácené. Jedničku tak řadíte od sebe (jako pětku). A i při rozjíždění do kopce s ruční brzdou vám s velkou pravděpodobností bude chybět cit, který jste si vypěstovali v pravačce.

Držte se vlevo, ale zase ne příliš

Řada našinců si při usednutí za volant vpravo opakuje: „drž se vlevo, drž se vlevo, nejsi doma“. Což je i není dobře. Problémem totiž je, že pak člověk často jezdí až příliš moc u krajnice. Pokud vám tedy bude spolujezdec našeptávat, ať se držíte víc vpravo, berte tyto rady vážně. Nejlepší je orientovat se podle středové čáry a vůz směrovat podle ní.

Vyhýbáme se vlevo

Platí, že v levostranném provozu se vždy vyhýbáme vlevo. To zní samozřejmě. Nicméně mohou vzniknout situace, kdy je vhodné si to zopakovat (např. protijedoucí vozidlo předjíždí, jede nevhodně přes středovou čáru apod.). I pokud by náhodou protijedoucí řidič také udělal chybu, nestrhnete řízení do protisměru.

Hustý provoz je paradoxně někdy bezpečnější

Je to možná překvapivé, ale v hustém provozu máme řadu dalších motoristů, kteří nás v podstatě vedou. Takže ačkoliv jedeme na druhé straně vozovky a s volantem vpravo, v zásadě se jen „opičíme“ po (s velkou pravděpodobností) zkušenějších motoristech před námi. Z tohoto důvodu může někdy být řídký provoz záludnější. Obzvláště je třeba si dávat pozor při malém provozu při vyjíždění z parkovišť, od čerpacích stanic, myček apod. Není ničím neobvyklým, že zvyk coby železná košile zapracuje a člověk pak jede i několik kilometrů špatně. Ostražitost je na místě zejména za tmy, šera, v mlze apod.

Kde všude se jezdí vlevo?

V Evropě je téměř všude pravostranný provoz. Výjimku tvoří Velká Británie, Irsko, Malta a Kypr. Nalevo pak jezdí celá jižní a jihozápadní Afrika a jižní a jihovýchodní Asie (Indie, Pákistán, Thajsko, Indonésie, Malajsie, Hong Kong + Japonsko). Dále mají přehozený volant v Austrálii, na Novém Zélandě a na řadě míst v Oceánii. A poslední baštou volantu vpravo je východní Karibik.