Veteránské SPZ znamenají mimořádně výhodné povinné ručení. Získat je ale není snadné

Při pohledu na zelené SPZ s písmenem V  má člověk tendenci si položit otázku, odkud až k nám tento exotický vůz dorazil. Když přistoupíme blíže, přijde ovšem zrada. U levého okraje registrační značky totiž zasvítí písmena CZ, díky nimž pochopíme, že se s majitelem auta patrně domluvíme mateřštinou. Nepůjde totiž o žádného dobrodružného cestovatele z dalekých krajů, nýbrž o majitele vozu s českou veteránskou značkou.

Za veterána se považuje auto starší 30 let. Ne ovšem ledajaké

Pro zisk veteránských značek je nutnou – nikoliv však dostačující – podmínkou, aby bylo vozidlo minimálně 30 let staré. Dále je třeba s ním absolvovat klubovou a krajskou testaci. Účelem klubové testace je posoudit technický a optický stav vozu a také ověřit jeho historický původ a kompletnost. V rámci krajské testace jsou pak vozu přiděleny speciální zelené veteránské registrační značky.

Veterán nerovná se historické vozidlo

V běžné mluvě jsou výrazy „veterán“ a „historické vozidlo“ zaměnitelné. Z právního – a přiznáváme, mírně hnidopišského – pohledu ale nejde o totéž. Historické vozidlo je takové vozidlo, které projde klubovou testací (tzn. pyšní se vynikajícím technickým i optickým stavem a je historicky původní a kompletní – např. bez dodatečně namontovaného LPG zařízení). Striktně vzato je historické vozidlo považováno za jakýsi historický artefakt a není určeno k běžnému provozu. S tím pak souvisí i to, že se u historických vozidel platí povinné ručení ve výši zpravidla 1/12 z plné ceny (pojišťovny totiž předpokládají, že s ním toho majitel moc nenajezdí a že se za volantem nebude chovat agresivně). Ve skutečnosti tomu tak ale být nemusí. Provoz historických vozidel není nijak limitován. Je možné se s nimi bez problémů vydat třeba i do zahraničí.
Za veterána je pak považován vůz, který v rámci krajské testace obdržel zelenou registrační značku (např. proto, že si to majitel přál, anebo proto, že se jedná se o vůz, který již původní značku nemá či byl dovezen ze zahraničí). Ani na jeho provoz se žádná omezení (např. maximální počet kilometrů za rok) nevztahují. Registrace veterána tak není úkon, který by vás zásadním způsobem svázal.

Zištných veteránistů není moc. I tak je ale vidina levného povinného ručení často hlavním důvodem k testaci

V současnosti lze přihlášení na veteránské značky, resp. klubovou testaci pro status historického vozidla možné provést u vozů s věkem nad 30 let. To se může řadě z nás jevit jako astronomické číslo, ovšem pozor, čas letí jako střela. Tuto podmínku splňují už i nejstarší Škody Favorit, kterých po našich silnicích stále jezdí tisíce. Bohužel vidina povinného ručení za hubičku pravidelně přivádí do automobilových klubů zajišťujících atestace veteránů kromě pečlivých milovníků historie také zástupy vykuků. Ti se často nerozpakují k testování přistavit obstarožní vybydlené kousky, u kterých bychom si ani netipli, že by mohly projít běžnou technickou. Pravděpodobnost, že by jim klub dal potvrzení, je ale naštěstí mizivé.
Nutno je třeba si také uvědomit, že statusem historického vozu se mohou pyšnit pouze historicky původní auta. Neprošla by tak např. auta s dodatečně namontovaným LPG (byť by mohla být jinak v sebelepším stavu). Přesné znění podmínek (jsou dosti přísné) je možné najít např. na webových stránkách jednotlivých klubů. Atestace veterána má platnost vždy do 31.5. následujícího roku. Pokud vůz bude i nadále splňovat podmínky, není problém ji prodloužit. Nová registrace veterána např. při jeho prodeji je bohužel spojena s nutností absolvovat celý proces (klubová testace na původnost, technická prohlídka, krajská testace) znovu. Status se na nového majitele nepřevádí.

Historické vozidlo nejde používat k podnikání

Pokud bychom si udělali výlet do centra Prahy, určitě bychom narazili na nejeden historický vůz, kterak rozváží turisty. Ovšem zaměříme-li se na SPZ těchto vozů, zelené značky bychom hledali marně. Jedná se totiž o auta, která – byť v prvotřídním stavu často hodném fotky do prestižního časopisu o historii – jsou používána k podnikání v běžném provozu. Veteránské značky a ani status historického vozidla tak požívat nemohou. Pokud se vám tedy v garáži blýská nějaký tři či více dekád starý vůz a rádi byste pomocí něj např. rozváželi svatebčany či pomocí něj jinak podnikali, můžete. Ovšem povinné ručení zaplatíte v plné výši.

Pokud máte jakékoliv dotazy týkající se registrace veteránů či veteránských SPZ, rádi vám poradíme a pomůžeme. Napište nám na spzservis@spzservis.cz nebo zavolejte zdarma   .