Veterán může být dobrou investicí

Veterán jako skvělá investice? Může být, ale pozor na zádrhely

veteran-jako-investice

Rostoucí popularita veteránů je dána z velké části hospodářským cyklem. Ekonomice se daří, lidé mají více peněz, a proto občas kupují věci, které nezbytně nepotřebují (jako např. auta pro volný čas). Starší auto nicméně může člověk koupit i z poměrně racionálních důvodů, prostě proto, že očekává, že na něm vydělá. A vskutku, opravdu není nereálné koupit starý automobil, tu a tam se v něm projet, tedy spojit příjemné s užitečným, a za deset let jej prodat třeba za dvojnásobek. Zároveň je ale třeba říct, že se může srdcař neznalý poměrů poměrně snadno spálit.

Jaký typ investora přesně jsem?

Tato otázka se může jevit jako zbytečná, třebaže není. Před tím, než své peníze uložíte do historického vozu, ujasněte si své záměry s ním. Zájemci o historické vozy se zpravidla dělí do následujících základních kategorií:

  • investor – člověk, který starý automobil kupuje čistě proto, aby na něm vydělal. Zpravidla do historických vozů dává peníze proto, že chce rozložit rizika svých dalších investic, kterými mohou být akcie, nemovitosti, obrazy, víno, whisky atd. Tito lidé k nákupu přistupují profesionálně, případně si nechají od profesionálů poradit, sledují trendy, analyzují burzovní prodeje, berou v potaz legislativu apod. V autech většinou reálně nejezdí (protože by tím snížili hodnotu své investice), pouze zajišťují nezbytný servis (který většinou sami neprovádějí) a postupují profesionálně, co se týče garážování, pojištění vozu apod. Prostě ryzí pragmatici.
  • investor/nadšenec – tito lidé si veterány kupují proto, že se jim staré vozy líbí. Zároveň ale usilují o to, aby si na sebe jejich koníček vydělal. Ve svých autech s oblibou jezdí (většinou jen v létě na srazy apod.), čímž tak trochu sráží jejich hodnotu. Ta nicméně s přibývajícím věkem roste i tak, takže v zásadě jen vydělají méně. Odměnou jim nicméně jsou nádherné zážitky při jízdě ve voze, který funguje jako stroj času do minulosti. Tito veteránisté si často na svých autech sami provádějí (některé) servisní práce, čímž dále šetří své peníze. Mimochodem účastnit se s autem srazů a soutěží bývá doporučováno. Případné tituly a vítězství mívají zpravidla příznivý vliv na cenu vozu.
  • investor/mechanik – další kategorií jsou lidé, kteří staré vozy (často i nepojízdné či ve špatném stavu) kupují a rozebírají je na díly, které pak se ziskem prodávají. Takže v podstatě takoví „kluci z vrakoviště“ s tím, že je jejich business zaobalen do relativní noblesy spojené se starými auty.

Samozřejmě, že existují miliony nadšenců po celém světě, kteří si veterána koupí jednoduše proto, že se jim líbí a bude jim dělat radost, a kteří finanční stránku tolik neřeší. V takovém případě se už ale nebavíme o investorech.

Jaké auto vybrat?

Rádi bychom vám dali jasnou a jednoznačnou radu ohledně toho, jaký vůz zvolit coby investici. Obáváme se ale, že žádná taková neexistuje. Můžeme nicméně nabídnout několik dílčích tipů, které vaše šance na úspěch výrazně zvýší.

  • kupujte to, co je vzácné – orientujte se především na ojedinělé motorizace a ojedinělá, resp. historicky významná technická provedení – první motor, který využíval chlazení XXX, první model značky, který vyhrál závody v XXX, jediné osmiválcové provedení modelu XXX apod.
  • kupujte auta s příběhem – velmi perspektivní bývají často veterány, které se objevily ve filmech, na slavných fotografiích, byly přítomné u důležitých historických událostí, vlastnila je známá osobnost apod.
  • kupujte autentičnost – u veteránů platí stejně tak jako u běžných aut, že je potřeba si dobře prověřit, co kupujete. I staré auto může mít stočený tachometr, být bourané, obsahovat řadu neoriginálních dílů, díky kterým pak budete mít problém získat veteránské značky, apod.
  • starší neznamená lepší – nesnažte se nutně kupovat co možná nejstarší auto. Starší řadová verze téhož modelu bude zpravidla méně perspektivní než tentýž model s unikátním motorem, byť o několik let mladší.
  • nejvýhodněji veterán pořídíte tehdy, když ještě není veteránem – zní to paradoxně, ale často je velmi výhodné koupit např. 20leté auto a na dosažení jeho veteránského statusu jednoduše počkat. Po 20 letech provozu je totiž hodnota velkého množství aut sešlapána na minimum – auto má nejlepší léta dávno za sebou, ale k zisku veteránského statusu mu zbývá ještě 10 let. Tento tip je samozřejmě diskutabilní. Je potřeba dávat obrovský pozor na technický stav auta. Velké množství vozů se věku 20-25 let nikdy nedožije. A podstatná část z těch, které ano, bude takříkajíc před smrtí. Nicméně pokud se vám podaří narazit na zachovalý a opečovávaný kousek (a jakože taková auta jsou), který si – třeba i více méně svépomocí – postupně doladíte do perfektního stavu, budete mít fajnový youngtimer, jak se běžně označují auta tohoto stáří. Počítat je samozřejmě třeba s ekovýpalným (tedy chceme říct ekopoplatkem), od něhož jsou regulérní veteráni oproštěni. Kvůli odpuštění musí být nicméně vůz testován, za což stejně zaplatíte libové 3 000 Kč. Takže pokud se vám podaří narazit na youngtimer splňující normu Euro 1 (kterou splňuje řada vozů i z hlubin 90. let), poplatek 5000 Kč vás nemusí vyloženě ze židle vytrhnout. Platili byste stejně.

Cenná stará vozidla nezřídka míří do aukčních domů. Nicméně i na takovém serveru autoscout24.de najdete řadu velice zajímavých a perspektivních aut. Jen je potřeba při dovozu ze zahraničí počítat s dalšími poplatky.

Nepodceňte uskladnění

Řada aspirujících veteránistů si ne zcela uvědomuje, že svému plechovému krasavci budou muset dopřát klidné a hlavně bezpečné spočinutí. Zaměřme se teď právě na bezpečnost. V Evropě se více než v USA u starých aut dbá na historickou autentičnost; ostatně autentičnost, která vylučuje instalaci alternativního pohonu (LPG) či třeba použití dílů, které nejsou historicky věrné, je jedním ze čtyř kritérií FIVA pro zisk statusu historického vozidla. A jelikož bývá na opravdu stará a unikátní vozidla často zcela nemožné sehnat autentické díly, dochází ke krádežím, které jsou často na objednávku.

A co vy? O jakém veteránu sníte, případně jaký vlastníte?