Řidičák na automaty

Věděli jste, že existuje řidičské oprávnění pouze na vozy s automatickou převodovkou?

Řidičák na automaty

Dostat řidičák a nemuset ani jednou šlápnout na spojku? Již několik let realita, a to díky možnosti získat řidičské oprávnění pouze na vozy s automatickou převodovkou. V současnosti si v Česku řidičský průkaz na automat pořizuje každý zhruba 150. řidič. Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu automaticky zpřevodovaných vozů ale číslo patrně poroste. Je to dobře, nebo špatně?

Objevujeme Ameriku

Českými hospodami stále kolují vtipy o jistém Američanovi, který si v Praze půjčil auto a až do Krumlova dojel na jedničku. Jasně, jde spíše o městskou legendu než o vtip – dotyčný turista by nejspíš auto v půjčovně ani nepřevzal; navíc pokud by se s ním dokázal rozjet, určitě by zvládl i řazení nahoru. Pravdou ale je, že za velkou louží si většinový motorista se třemi pedály prostě nerozumí. Američany díky tomu častujeme úšklebky. Přitom nás dost možná se zpožděním mnoha desetiletí čeká stejný osud. Automaty hlásí na českých silnicích ofenzívu. A několik let již dokonce existuje možnost udělat si řidičák pouze na auto se samočinnou převodovkou s tím, že tuto možnost aktuálně využívá zhruba každý 150. nový řidič. S tímto oprávněním pak přirozeně nesmíte za volant auta s klasickým „fofrklackem“. Odpadají ale starosti s řazením, rozjezdy do kopce a všemi dalšími výzvami typickými pro jízdu s manuálem.

Z automatu na manuál je potřeba udělat pouze zkoušky z jízd

Pokud si uděláte řidičák na automat, ale po nějakém čase se vám po řadicí páce zasteskne (anebo prostě nebude jiná možnost), budete muset zpět do autoškoly. Neopakujete ale celý kurz. Absolvujete pouze zkoušku z praktické jízdy s manuálem. Zda si před tím zaplatíte nějakou tu kondiční jízdu v autoškole, anebo budete trénovat např. na dědečkově felicii, je samozřejmě na vás.

Sodoma Gomora, anebo více bezpečnosti?

„Tak teď už řidičák dostane fakt každý *****,“ namítají odpůrci oprávnění pouze na vozy s automatem. „Se pak nedivím, že to na silnicích vypadá tak, jak to vypadá,“ dodávají jedovatým tónem. Nutno ale dodat, že na silnicích to „vypadá tak, jak to vypadá“ už pěknou řádku let. Takže jen o automatech a manuálech to určitě nebude. Navíc počátek řidičské kariéry pouze s automatem má i své výhody. Aniž by se musel stresovat s klasickým řazením, vyzkouší si novopečený a nezkušený řidič reálný provoz. A jakmile získá určitý nadhled nad stále hustějším a hustějším provozem, může si standardní „béčko“ klidně dodělat. Pravdou je, že řada čerstvých absolventů autoškol se do běžného provozu bojí, důsledkem čehož jejich zatím nevalné řidičské schopnosti a zkušenosti jenom strádají. A když pak řídit opravdu musí, stávají se neřízenými střelami ohrožujícími provoz.

Samostatnou kapitolou jsou pak osoby s takovými zdravotními problémy, které jim znemožňují zvládnout klasické řazení.

Mírně vyšší cena

Pokud vás možnost udělat si řidičák na automat zaujala, je třeba říct, že většina autoškol si za výcvik ve voze s automatickou převodovkou účtuje příplatek (zpravidla 1000-2000 Kč). A pamatujte i na to, že některé autoškoly kurz na B-automat zatím nenabízejí.