odmrazování auta

Tipy a triky pro odmrazování auta

odmrazování auta

Občas si říkáme, že by bylo fajn, kdyby automobilky vynalezly nějakou speciální povrchovou úpravu exteriéru, která by nezamrzala. Jasně, příjemnou vychytávkou je vyhřívání skel. A na trhu je k dispozici i celá řada folií, které padající a zamrzající rosu zachytí. To všechno jsou ale zatím řešení pouze částečná. Námraza na autě tak i nadále zůstává jednou z méně příjemných výzev, kterým motoristé bez garáže či nezávislého topení čelí. Jak na ni?

Máte vyhřívané čelní sklo? Stejně používejte i rozmrazovací sprej a škrabku

I pokud máte vyhřívané čelní (příp. i zadní) sklo, pořiďte si a používejte rozmrazovač skel – prostředek na bázi alkoholu, který pořídíte i za několik desetikorun. Námraza díky němu ze skel zmizí podstatně rychleji. Rozmrazovače mají navíc dobré čisticí schopnosti a částečně zabrání opětovnému zamrzání. Jakmile ledová krusta na čelním skle povolí (většinou to trvá jen několik sekund), použijte klasickou škrabku (běžně ji seženete i za nějakých 30 korun). Škrabky na led jsou k dostání v celé řadě velikostí a designových úprav. Je možné koupit i škrabku s rukavicí, aby vám při odstraňování námrazy nezmodrala ruka, příp. škrabku a metličku na sníh v jednom. I jejich ceny jsou více než příznivé – do cca 150 korun, spíše méně.

Jakmile je ledová krusta výrazně narušena, je možné si pomoct i stěrači. Ale pozor: pokud budete stírat ještě zamrznuté sklo, dochází k jejich většímu opotřebení. Proti námraze pomůže i zimní směs do ostřikovačů (na rozdíl od letní obsahuje alkohol). Nezapomínejte ale, že každé ostříknutí aktivuje stěrače.

Řada řidičů chybuje tak, že sice důkladně odstraní námrazu z čelního skla. Ostatních skel (i zrcátka jsou skla!) se ale ani nedotkne. Výsledkem je, že vyjíždí s autem, ze kterého vůbec nevidí.

Podtrženo a sečteno: pokud nemrzne, až praští, připravíte auto na odjezd pomocí rozmrazovače, škrabky a vyhřívání za nějakých 30 vteřin. Pokud vyhřívaná skla nemáte, bude to o něco déle. Delší dobu si ale počkáte i tehdy, pokud se spolehnete pouze za vyhřívání skel.

Pomohou i folie a plachty

Za pár stokorun koupíte i folii na čelní sklo. Ta zachytí padající rosu či mrznoucí déšť, takže sklo pod ní zůstane čisté. Problémem nicméně je, že se běžně takto folie používají pouze na čelní sklo. Zbytek auta budete muset ošetřit klasicky, takže kromě škrabky a rozmrazovače s sebou budete muset vozit další věc.

Teoretickou alternativou jsou samozřejmě velké plachty. Ty ale ke každodennímu použití na ulici nedoporučujeme. Pod plachtou se totiž drží vlhkost, která přispívá ke korozi. Navíc vám nasazení a sundání plachty zabere nějaký čas. Samostatnou kapitolou je pak parkování ve městech s přísnějšími parkovacími režimy (rezidentní parkování, modré zóny apod.). Samotné použití plachty problematické není. Musí být nicméně viditelná SPZ, aby úřady dokázaly zkontrolovat, zda máte oprávnění na daném místě s autem stát.

Horká voda ne, sáček může být

Zamrzlé čelní sklo by se samozřejmě dalo snadno a rychle odmrazit pomocí horké vody, kterou na něj nalijete. Takový postup ale není vhodný. Sklo sice patrně nepraskne (jak se běžně traduje). Vlivem teplotního šoku se ale na něm mohou vytvořit mikrotrhliny. A horká voda samozřejmě neprospěje ani plastovým lemům či laku. Navíc i tady platí, že rozmrazit je třeba celé auto, ne jen čelní sklo. Vyvstává tak otázka, kolik horké vody byste s sebou museli mít, abyste jí polili všechna okna.

Mnohem lepším řešením je vzít igelitový či plastový pytlík, napustit jej teplou (ne horkou) vodou, a pytlíkem po skle přejet. Pokud není opravdu velký mráz, funguje to.