systém eCall

Systém eCall, který v případě nouze sám zavolá pomoc, bude od 1. dubna 2018 povinně instalován ve všech nových vozech

systém eCall

Již nejméně 20 let se v automobilovém světě mluví o tom, že by auta měla být schopná v případě nouze sama zavolat pomoc. A nutno dodat, že praxe v mnohém předběhla teorii. Řada automobilek tak podobný systém již ve své základní či povinné výbavě má. Od 1. dubna jej pak musejí mít všechna osobní auta a také dodávky nově registrované v Evropské unii. Bezpečnostní prvek má snížit počet usmrcených osob při nehodách o 10 % ročně.

Systém automaticky kontaktuje záchranné složky

Princip systému eCall je jednoduchý. V případě nehody, při které jsou aktivovány airbagy, systém automaticky zavolá na mezinárodní tísňovou linku 112. Záchranným složkám kromě informací o poloze také umožní komunikaci s posádkou. Pokud se posádka neozývá, dispečer na místo okamžitě vysílá záchranný sbor. Pokud cestující v automobilu zraněni nebyli a komunikují, je další postup na dohodě, resp. na zvážení důstojníka, který hovor přijímá. Informace o tom, že se stala nehoda, pak jsou odeslány také do příslušného centra řízení dopravy. O aktivaci systému eCall rozhodují senzory s tím, že informace o nehodě musí přijít minimálně od dvou takových senzorů. Jedná se např. o senzory, které říkají, že došlo k vystřelení airbagů, a dále nárazová čidla, senzor přetížení apod.

Systém má pomoci snížit počet usmrcených osob při dopravních nehodách

Motivace pro zavedení systému je jednoduchá. Evropská unie si od něj slibuje snížení počtu obětí dopravních nehod na území EU. „Zavedení systému eCall do aut, který bude v rámci celé EU využívat linku tísňového volání 112, představuje významný příspěvek k posílení silniční bezpečnosti ve všech 28 členských státech. Evropský parlament opakovaně zdůrazňoval,“ říká europoslankyně Olga Sehnalová, „že snížení počtu mrtvých a zmírnění závažnosti zranění považuje za svou prioritu. eCall, coby veřejná služba, která bude všem občanům poskytována zdarma, bez ohledu na typ či pořizovací cenu vozu, k naplnění tohoto cíle přispěje.“ V konkrétních číslech se mluví o záchraně až 2500 účastníků dopravních nehod v rámci celé EU. V České republice pak podle Tomáše Neřolda z BESIPu každý rok zemře 5 až 10 osob proto, že si při dopravní nehodě nedokázali sami zavolat pomoc.

Záchranáři obdrží speciální kód

V případě nehody eCall pošle alfanumerický 92místní kód. V něm bude řečeno, o jaký typ vozidla se jedná, na jaké palivo jezdí a také kolik je ve vozidle osob. Systém bude využívat evropský navigační systém Galileo s tím, že polohu vozu bude schopný udat s přesností na 1 metr. Nehrozí tak, že záchranáři při nehodě na dálnici nebo rychlostní silnici přijedou špatným směrem a budou muset přelézat svodidla.

Zdarma a funkční také např. ve Švýcarsku

Hovory prostřednictvím eCall budou zdarma. Pro výrobce pak instalace systému představuje vícenáklady v hodnotě kolem 2 až 3 tisíc korun. Zda dojde k plošnému zdražení nových aut, lze těžko předjímat. Dost možná si jeho zavedení v ceníku ani nevšimneme. Funkční by měl systém být kromě evropské „osmadvacítky“ také ve Švýcarsku, Norsku, na Islandu a dokonce i v Rusku. Systém využívá ke komunikaci sim kartu. Ta však nebude jako u běžného mobilního telefonu neustále aktivní. Aktivuje se jen při reálném využití systému a po určité době dochází zase k její deaktivaci. To proto, aby prostřednictvím eCallu nemohlo za žádných okolností docházet ke „šmírování“ posádky.

eCall lze využít i k oznámení nehody jiného vozu

Systém počítá také s manuální aktivovatelností. Pokud např. při jízdě spatříme havarovaný vůz, zmáčknutím tlačítka SOS jsme schopní okamžitě zavolat záchrannou službu i jeho posádce.