S čím na STK neuspějete?

Osobním autem by lidé měli na technickou jezdit každé dva roky. Než na ni však vůbec vyrazí, musí si auto umýt, uklidit a zkontrolovat, zda z auta nevytéká některá z tekutin. Pokud se právě chystáte se svým plechovým miláčkem na technickou kontrolu, nestačí ho mít pouze “čisté”. Technické kontroly jsou totiž přísnější a důkladnější. Důvodů, proč majitelé automobilů nejčastěji odjíždí s nepořízenou, je hned několik.

Staronová pravomoc,  kdy může policie zadržet osvědčení o registraci vozidla, lidově „malý techničák”, a tím vozu znemožnit další jízdu, je už asi všem známá. Je často terčem kritiky, protože může být velmi snadno zneužitelná k nemístnému nátlaku na řidiče. I v souvislosti s tímhle, resp. se snahou odstranit ze silnic „nebezpečné vraky”, byla zpřísněna pravidla pro technické kontroly. Buďte důkladnější, důvody k tomu, že vůz kontrolou neprojde, je totiž často banální. Přitom některé závady jdou vyřešit za pár minut i svépomocí. Některé jsou na opravu náročnější, i ty ale bude lepší vyřešit předem než až před druhou návštěvou STK – stojí to jen čas, ale i peníze.

Pokud máte na autě nazuty jiné pneumatiky, než je uvedeno v technickém průkazu, budete mít na STK problém zcela určitě. Potíže budete mít i tehdy, mají-li pneumatiky jen jiné profilové číslo. Častým důvodem k tomu, že vůz neprojde STK, jsou i příliš ojeté pneumatiky, a to nejen v hlavních drážkách, kde jsou indikátory opotřebení, ale i po stranách. Emise jsou dalším důvodem, proč byla pravidla STK zpřísněna. Má-li dieselový vůz odstraněný filtr pevných částic, standardním měřením emisí neprojde. Ukáže se to jak po připojení vozu na diagnostiku, tak leckdy i pohledem na výfukový systém. Dodatečné zatmavení skel fóliemi je oblíbená úprava, ovšem minimální světelná propustnost předních bočních oken a čelního skla je stanovená zákonem a na STK to samozřejmě znamená problém. Nesvítící žárovky mohou být považovány za lehkou závadu a vůz kontrolou projde, ale pokud vám nesvítí levé přední potkávací světlo, je to důvod k „vyhození” od STK. Přitom kontrola, jestli všechno svítí, je velmi snadný úkon, který zvládne skoro každý.