rozjezd na dvojku-dobrý nápad?

Rozjezd na dvojku může, ale nemusí být dobrý nápad

rozjezd na dvojku-dobrý nápad?

Někteří motoristé (možná včetně vás) se celkem běžně rozjíždějí na dvojku. Jiní od takového postupu odrazují s tím, že jde o trápení techniky a nešvar. Pravda však je – tak jako v mnoha jiných případech – někde uprostřed. Všeobecně platí, že jedničku automobilka do vozu automobilka nenamontovala proto, že neměla nic lepšího na práci. V určitých situacích je ale rozjezd na vyšší stupeň možný či dokonce žádoucí.

Plynulé rozjezdy jsou výzvou

Rozjíždět se plynule s manuální převodovkou je pro některé motoristy výzva. Lehká nekoordinovanost pohybů nohou – a částečně i rukou – může vyústit v celou řadu nepříjemností. Nedostatek otáček způsobí zhasnutí (lidově řečeno „chcípnutí“) motoru a nutnost opětovného nastartování. Přebytek otáček pak vytvoří nechtěnou a přehnaně hlasitou zvukovou kulisu. Necitlivým použitím spojky může dojít také ke škubnutí auta či pohybu přes zuby. Moderní auta sice situaci někdy ulehčují – velice vítaný může být třeba asistent pro rozjezd do kopce, při kterém odpadá nutnost manuálně použít ruční brzdu – i tak ale zůstávají plynulé rozjezdy tím těžším z řízení auta.

Rozjezd na dvojku z kopce je OK

Principiálně není na rozjíždění na dvojku nic špatného. Je nicméně třeba zajistit, aby doba, po kterou spojka prokluzuje, nebyla příliš dlouhá. Typickým příkladem může být rozjíždění z kopce, kdy je možné spojku poměrně rychle pustit. Ostatně z jedničky byste stejně museli hned řadit výše, aby motor nekřičel, takže tím nakonec spojce (a vlastně i motoru) dost možná ulehčíte práci.

Nutno dodat, že velkou roli hraje také velikost převodů. Máte-li městskou převodovku s velmi krátkými převody, neudělá rutinní rozjezd na dvojku patrně žádnou paseku (nerozjíždíte-li se do kopce). Naopak pokud je vaše auto zpřevodováno dlouze, je potřeba více výkonu a tedy delší prokluz spojky. Všeobecně pak platí, že čím silnější auto, tím lépe rozjezd na dvojku zvládá. To ovšem platí při zachování stejné délky převodů. Pravdou nicméně je, že zatímco u malých aut dvojka „řve“ v padesátce (a je tedy hodně krátká), u velkých limuzín či sportovních aut na ni můžeme jet i stovkou. Svoji roli pak samozřejmě hrají i parametry spojky. Mimochodem i některé automatické převodovky se v určitých situacích běžně rozjíždějí na dvojku.

Mimochodem rozjet se dá i na trojku. To už by ale musel být kopec tak prudký, že se spíš budete hned věnovat brzdění než akceleraci.

Poslouchejte své auto

Může to znít úsměvně, ale většina aut s řidičem do určité míry umí komunikovat. Pozorným přístupem tak lze odvodit, zda autu prospíváte, či mu škodíte. Jsou-li vaše rozjezdy na dvojku krásně plynulé a bez škobrtnutí, ocení to sice asi posádka, pokud ale zároveň ucítíte zvláštní „plastový“ zápach, nejspíše pálíte spojku. Nebojte, ona zase zchladne a bude fungovat dobře. Její životnost to ale pozitivně neovlivní.