polopravdy na téma těhotná za volantem

Řízení auta v těhotenství

polopravdy na téma těhotná za volantem

Neexistuje žádné zákonné ustanovení, které by ženám zakazovalo v požehnaném stavu usedat za volant. Naopak není těžké najít řadu polopravd i nesmyslů souvisejících např. s používáním pásů či airbagů.

Bezpečnostní pásy

Za volant můžete coby nastávající maminka usedat na základě vlastního uvážení. Neexistuje zákon, který by vám to (např. ve třetím trimestru) zakázal. I pokud se však cítíte dobře a jste bez problémů schopná obsluhovat své auto, je vhodné udělat několik změn. Odborníci se shodují, že nelze doporučit jízdu bez použití bezpečnostních pásů (a to ani na sedadle spolujezdce či vzadu). Ostatně i podle zákona má těhotná žena povinnost se připoutat. Bezpečnostní pás by se měl nicméně upínat tak, aby jeho spodní popruh nevedl přes střední část břicha, ale spíše kolem pánve. Horní popruh by pak měl vést mezi prsy.

Airbagy ano

Čelní airbag brání v případě kolize destruktivnímu střetu hrudníku či hlavy s volantem a přístrojovou deskou. Jeho vliv na břišní oblast je minimální. Rozhodně tedy airbagy není vhodné během těhotenství deaktivovat (a to ani při sezení na zadních sedadlech).

Poslouchejte sama sebe, na statistiky nedejte

Tak jako ledasco je i průběh těhotenství značně individuální. Sama víte nejlépe, jak vám je a co si můžete dovolit, případně co vám dovolí lékař. Těhotenství bývá spojováno s celou řadou symptomů, jakými jsou třeba nevolnost či únava. Ty ale pociťujeme i v řadě dalších situací a bývají velice individuální.

Na druhou stranu 12. května 2014 se v britském deníku Daily Mail objevil článek (opírající se o rozsáhlý výzkum), který přišel se zjištěním, že u těhotných řidiček dochází ke zvýšení rizika nehody o téměř 50 %. Článek pak uváděl i to, že se účastnicí dopravní nehody (zaviněné i nezaviněné) během těhotenství stane v průměru 1 žena z 50. Ovšem jakkoliv mohou tyto cifry působit jako vztyčený ukazováček, článek zároveň dodal, že i přes relativní rizikovost řídí těhotné ženy stále bezpečněji než jejich mužští kolegové stejného věku.

Upravujte si pozici sedadla

I v těhotenství platí, že byste se při řízení měla cítit pohodlně. Zároveň ale vždy dbejte na to, abyste na vše bez problémů dosáhla (netýká se jen pedálů) a abyste dobře viděla. Proto je vhodné průběžně měnit nastavení sedadla a v souvislosti s ním i zrcátka.

Dopřávejte si více pauz

Pokud musíte (zejména v pozdní fázi těhotenství) absolvovat delší trasu, pravidelně si zastavujte a protahujte se. A pamatujte také na to, že i když se cítíte jinak skvěle, je velmi pravděpodobné, že se v určitých situacích bude vaše tělo chovat jinak. Např. pravá noha, kterou delší dobu držíte na plynovém pedálu, může začít křečovatět, drobné ztuhnutí zad běžné způsobované delší jízdou se může snadno proměnit v silnou bolest atp. Prostě dopřejte svému tělu větší rezervy.

Jezděte ještě defenzivněji a nestresujte se

Snadno se to říká. Pokud to ale jen trochu půjde, doporučujeme jezdit ještě obezřetněji než obvykle. Prudká brzdění a sennovské manévry sice charakterizují jízdu spíše mužské části řidičské populace, někdy ale přijdou opravdu nečekaně a udělat je člověk prostě musí. Na vás je, abyste počet takovýchto situací omezila na minimum.

Pokud máte více alternativ, jak se do cíle dostat, doporučujeme zvolit tu nejpohodovější, třebaže může být o pár kilometrů delší či časově náročnější. Totéž pak platí i o parkování. Než se stresovat a nadesetkrát auto podélně srovnávat, nebude lepší zaparkovat o pár bloků dál a zbytek pohodovou procházkou dojít?