stop-start systém, ruční brzda při parkování, automat

Řada řidičů si ničí auto a ani o tom neví. Přinášíme trojici tipů, jak mu usnadnit život

stop-start systém, ruční brzda při parkování, automat

Moderní auta sice takříkajíc „nekvetou“ za pár let. A i u nižších tříd je standardem vysoká úroveň bezpečnosti. Stejně tak platí, že jezdíme více než dříve. Vzácností tak nejsou exempláře s mnoha stovkami tisíc najetých kilometrů. Na druhou stranu ale rozhodně neplatí, že by byly současné vozy imunní vůči veškerému nešetrnému zacházení. Některé moderní technologie dokonce přináší úplně nová rizika.

První rada – vypínejte start-stop systém

Systém stop-start je technologií, která po zastavení auta bez přičinění řidiče vypne motor a před rozjetím jej zase nastartuje. Jejím smyslem je šetřit palivo. V reálném provozu je ale její přínos přinejmenším diskutabilní. Člověk nemusí mít inženýrský titul z ČVUT a doktorát z MIT, aby pochopil, že neustálé vypínání a opětovné zapínání motoru je na úkor životnosti (podobně jako u žárovky, kterou během minuty ve snaze ušetřit za proud desetkrát zapnete a zase vypnete). Ačkoliv se u jednotlivých značek za systémem start-stop schovávají ne zcela totožné algoritmy, jejich základní slabina je stejná.

Za prvé start-stop nedokáže (a ani to dokázat nemůže) předvídat dění na silnici – každodenní realitou tak bývá, že při 5sekundovém stání motor vypne např. po 4 sekundách, aby za další sekundu opět startoval.

Za druhé pak systém zpravidla nerespektuje jízdní styl a podmínky, za kterých motor (a další prvky pohonného ústrojí) pracují. Běžně tak technologie nechává „chcípnout“ motor tehdy, kdy je stále studený. Turbomotorům (u moderních agregátů je použití turba téměř povinností) pak rozhodně nesvědčí okamžité vypnutí motoru poté, co byl zatížen rychlou jízdou po dálnici, při předjíždění apod. Pokud to uděláte, roste teplota ložiskového uzlu s tím, že olej, který se zde nachází, začíná vlivem vysoké teploty karbonovat a v podstatě škrábat kluzná ložiska. A neustálé startování samozřejmě neprospěje ani spojce, klikové hřídeli atd.

Dobrou zprávou je, že existuje velmi snadné řešení – start-stop systém jednoduše vypněte a máte po starostech.

Při parkování v kopci zatahujte ruční brzdu

Pokud máte moderní auto, u kterého dochází k automatické aktivaci ruční brzdy při zastavení, další řádky tohoto bodu číst nemusíte. Pokud ne, na ruční brzdu nezapomínejte, minimálně tedy při stání v kopci. Auto se patrně nerozjede. Zbytečně ale namáháte rozvodový řetěz, u kterého hrozí, že se takříkajíc vytahá, a neprospíváte ani drahému dvouhmotovému setrvačníku. Navíc pokud by řetěz přeskočil, může vážně poškodit i motor s tím, že faktura ze servisu by v takovém případě byla s přehledem pěticiferná.

Máte automat? Zařaďte „D“ a nic dalšího neřešte

Na evropské půdě bývávala kdysi automatická převodovka výsadou nejluxusnějších limuzín. Dnes ji ale má i leckterá fabia. Pokud i vy vlastníte vůz se dvěma pedály, doporučujeme zařadit stupeň D (drive) a nic dalšího nedělat. Na křižovatkách nevyřazujte na N (neutrál), prostě stůjte na brzdě. Moderní automatické převodovky jsou složité, často problematicky opravitelné a každý zbytečný manévr jen zkracuje jejich životnost.

Podobně jako u aut s klasickou manuální převodovkou není ani u vozů s automatem vhodné v kopci parkovat bez ruční brzdy. Při stání v kopci pak jednoznačně použijte brzdu. Auto sice nejspíš nebude popojíždět dozadu jako při rozjíždění s manuálem bez ruční brzdy, zároveň bude ale celá hmotnost auta takříkajíc „viset“ na automatu. A to mu na životnosti rozhodně nepřidá. Ze stejného důvodu pak doporučujeme při parkování v kopci nejprve zatáhnout ruční brzdu a až poté přeřadit do polohy P a zhasnout motor. A když už je řeč o automatu, nezapomínejte na pravidelné výměny oleje.