Prošla vám STK v době koronaviru a nouzového stavu?

Propadlá STK během nouzového stavu. Co teď s tím?

Prošla vám STK v době koronaviru a nouzového stavu?

Prožíváme situaci, která tu ještě nebyla. I přesto se ale náš život nezastaví. A nezmizí ani drobné každodenní starosti, jakkoliv se mohou ve světle aktuálního dění jevit jako upozaděné. Patří sem i povinnost absolvovat s autem technickou kontrolu. Že jste na ni úplně zapomněli? Nebojte, nejste jediní. Všichni teď máme jiné starosti. Nutno ale říct, že pokud autem chcete jezdit i dále, na STK musíte. I za nouzového stavu.

STK se nařízení vlády netýká. Je ale dobré si předem ověřit dostupnost

Nové rifle si sice v obchodním centru nekoupíte, služby a výrobky pro zajištění základního fungování státu ale zůstávají dostupné. Stanice technické kontroly a měření emisí se tak vládní nařízení netýká. Je ale pravdou, že řada z nich omezila pracovní hodiny. Pokud v nejbližších dnech musíte na kontrolu, doporučujeme se proto předem objednat. Běžná otevírací doba uvedená např. na Google by v těchto krizových dnech měla, ale nutně nemusí platit.

Pamatujte na to, že při návštěvě STK musíte dodržovat povinnost mít ochranné pomůcky (roušku, jednorázové rukavice) a udržovat odstup. V opačném případě hrozí, že vás pracovníci neobslouží.

Při vyzvedávání byste pak měli „vytížená“ místa auta vydezinfikovat. V interiéru se jedná o volant, řadicí páku, kliku dveří, ovládací tlačítka světel a oken a případně displej. V exteriéru jsou rizikové kliky dveří, horní část bočního sloupku a madlo zavazadlového prostoru.

Autoservisy a pneuservisy by měly být také otevřené

Před absolvováním STK je samozřejmě třeba nechat si auto zkontrolovat. Neměl by to být problém. Ani autoservisů se vládní nařízení netýká. I u nich je ale možná změna pracovní doby, takže rozhodně volejte předem. Návštěvu zbytečně neodkládejte. Zejména u exotičtějších vozidel hrozí, že se prodlouží dodací lhůta náhradních dílů.

Jak zjistím, do kdy mi platí TK a ME?

Jasně, v dnešní napjaté době, kdy si ledaskdo připadá jako protagonista z knihy Jerryho Hopkinse s názvem Nikdo to tu nepřežije, máme plnou hlavu jiných starostí. O to méně bychom ale měli mít zájem si k nim přidávat další. Jaké? Za jízdu s propadlou technickou hrozí bloková pokuta až do výše 2000 Kč. Ale hlavně: pokud způsobíte nehodu, je dost možné, že pojišťovna odmítne plnění. V případě, že se navíc auto během kontroly ukáže jako technicky nezpůsobilé (pozor, jsou to dvě rozdílné věci), hrozí vám pokuta 5 000-10 000 Kč, zákaz řízení na 6-12 měsíců a k tomu povinná návštěva na registru vozidel.

Přibližné datum platnosti TK a ME poskytne zadní registrační značka, resp. červený šestiúhelník uprostřed ní. V jeho vnitřní části je vyražen rok platnosti (např. 2021) a měsíc (např. 7, tj. červenec). V takovém případě máte na absolvování technické ještě více než rok.

Ale pozor: spousta řidičů si myslí, že pokud mají na SPZ vyražený 4. měsíc, mohou jezdit do konce dubna. Tak to ale není. Jde pouze o orientační datum. To přesné najdete v technickém průkazu. Klidně jím může být už 2. duben.

Policie má být benevolentnější, ale…

Redakce magazínu autosalon.tv se zeptala Hany Rubášové, tiskové mluvčí policejního prezidia, na to, zda je možné od policie očekávat více benevolentnosti v případě, že během nouzového stavu zastaví vozidlo s propadlou technickou. Odpověděla následovně: „V případě, že řidiči propadla technická po vyhlášení nouzového stavu, doporučujeme mu, aby vyhledal ty [stanice technické kontroly], které fungují. Policisté budou k případným řidičům s propadlou technickou přistupovat benevolentně, v některých případech je možné [takové případy] vyřešit i domluvou. Samozřejmě ale záleží na tom, jak dlouho má řidič technickou propadlou a v jakém celkovém stavu je auto. Posuzovat se to bude případ od případu.“

Možná si teď řeknete: „Takže pohoda, vyřeším, jak se situace uklidní.“

I kdyby policie od trestání řidičů, jimž propadla STK během nouzového stavu (ale ne před ním!), zcela upustila, má věc ještě jeden rozměr. Co když s autem, které má propadlou technickou, nabouráte? Za normálních okolností je pravděpodobné, že pojišťovna odmítne plnění, protože jste porušili pojistné podmínky. Nestane se totéž i při řešení škodné události během krizového stavu? Tentýž magazín se tuto otázku zeptal Veroniky Nové, tiskové mluvčí České asociace pojišťoven. „Je pravděpodobné, že budou pojišťovny k současnému stavu a komplikacím z něj vyplývajících přihlížet,“ odpověděla Nová. „Nebude to samozřejmě nějaké plošné opatření, ale budou posuzovat případ od případu. Jinak se pravděpodobně bude posuzovat nový vůz s propadlou STK, kdy jeho technický stav neměl vliv na vznik škody při nehodě a jinak vůz, u kterého z důvodu jeho technického stavu bylo zřejmé, že by STK neprošel,“ dodává Nová.

Takže ano, všichni včetně pojišťoven a policie vyhrocenost situace vnímáme. To je dobrá zpráva. Uvědomme si ale ještě jednu věc: nouzový stav brzy pomine, (klidně i milionové) pohledávky však zůstanou. A pojišťovnám se do jejich placení samozřejmě chtít nebude a bez pochyby využijí všechny dostupné prostředky k tomu, aby se mu vyhnuly. Vyjádření Veroniky Nové se sice může jevit jako vstřícné. Zároveň je ale značně vágní a nejspíš i právně nezávazné. Podle jakých kritérií se určí, zda měl technický stav vliv na vznik škody? Kdy už je „zřejmé“, že by auto technickou kontrolou neprošlo?

Přiznáváme, možná jsme paranoidní. I tak jsme ale přesvědčení, že je to lepší varianta, než si pak něco vyčítat. Proto pokud to jen trochu jde, na STK zajeďte. Stejně tam za pár dní budete muset tak jak tak.

 

O provedení evidenční kontroly na stanici STK se postaráme. I v době nouzového stavu jsme zde pro vás.