Kdy je lepší vypínat START-STOP tlačítko?

Proč má smysl vypínat start-stop systém?

Kdy je lepší vypínat START-STOP tlačítko?

Účelem start-stop systému je zhasnout motor při zastavení auta, např. na křižovatce při čekání na zelenou. Vybavena je jím většina moderních aut splňujících emisní normu Euro 5 a 6. Objevoval se ale už u některých „euročtyřek“. Jeho přínos v reálném provozu je však hodně diskutabilní. Mluví se o nadměrné zátěži a zvýšeném riziku poškození motoru.

Ach ta normovaná spotřeba…

Třebaže jde o nápad starý přes 40 let, k masové proliferaci start-stop systému do takřka všech automobilů začalo docházet před asi 10 let v souvislosti se zpřísňujícími se emisními normami. V rámci evropského měřicího cyklu NEDC používaného od poloviny 90. let mělo díky start-stop systému docházet ke hmatatelnému snížení spotřeby a emisí. Emise vozidla jsou v rámci NEDC měřeny definovaným způsobem a v definovaných jízdních režimech. Součástí zkoušky je také 45vteřinové stání vozu simulující jízdu ve městě. A právě při této zkoušce bylo pro automobilky nasazení, resp. nenasazení start-stop systému leckdy otázkou života a smrti. Rozhodovalo se totiž o tom, zda budou daný model moci prodávat na evropském trhu, či nikoliv. Nicméně válcová zkušebna a normované měření nerovná se reálný provoz.

Nadměrné opotřebení komponent

Asi každý jen elementárně fundovaný motorista vytuší, že neustálé vypínání a zapínání motoru nemá na životnost agregátu ani dalších součástek kladný vliv. V důsledku neustálého roztáčení olejového čerpadla dochází ke snížení tlaku oleje, což může mít za následek suché tření v některých částech motoru. Automobilky se sice holedbají používáním kvalitních motorových olejů o nízké viskozitě. Zároveň ale pozorujeme značný tlak na prodlužování servisních intervalů. A i přes nezpochybnitelný pokrok, kterého výrobci motorových olejů dosáhli, neexistuje takový, který by si své vlastnosti udržel takto dlouho.

Existuje samozřejmě možnost olej měnit častěji. Např. Lexus u své vlajkové lodi, luxusní limuzíny LS, jde proti trendu a stanovuje servisní interval na 15 tisíc kilometrů, zatímco většina konkurence má 30 tisíc. Honda pak ve svých motorech coby ochranu před start-stop systémem používá ložiska s drážkou zabraňující odlévání oleje při poklesu tlaku. Otázkou ale je, jestli má smysl pomocí start-stopu ušetřit pár deci paliva, když pak člověk dá mnohem více peněz za servis, resp. peníze zaplatí nepřímo za nové auto, u něhož výrobci musejí investovat do vývoje nových technických řešení.

Samostatnou kapitolou je pak turbo. Spousta moderních vozů je poháněna malými motory, u nichž se o výkon z části stará turbodmychadlo. Což je samo o sobě v pořádku. Na turbomotorech si své renomé vydobyla před lety např. švédská značka Saab. Určitou nevýhodou turba je nicméně vysoká namáhanost této součástky, která často musí pracovat při teplotách i kolem 900 stupňů. Životnost turba bývá také silně ovlivněna řidičskými návyky. Škodí mu hlavně vytáčení ještě nezahřátého motoru a pak také okamžité vypínání motoru poté, co turbo takříkajíc foukalo, co to šlo. Mnohem vhodnější je po zastavení nechat motor ještě chvíli běžet.

Realita je nicméně taková, že na tento úkon spletenec programátorských „if“ a „then“, které předurčují chování start-stop systému, úplně nepomyslel. Jinými slovy pokud se se svým plechovým miláčkem vydáte na alpské silničky nebo na německý autobahn, kde motor i turbo jedou na 100 %, a pak rychle zastavíte, start-stop motor ihned vypne. A to turbu nesvědčí.

Snížení komfortu posádky

Při neustálém vypínání a zapínání motoru trpí i další součástky (akumulátor, startér apod.) a vlastně i posádka. Např. v létě při vypnutém motoru neběží ani kompresor klimatizace. Při čekání v kopci se pak běžně stává, že se s vypnutým motorem naráz vypne i posilovač řízení, což může ve vypjatější chvilce a v hustém provozu méně zkušené motoristy zaskočit.

Nemožnost volby

Start-stop systém dokáže i v reálném provozu snížit spotřebu. Nicméně není-li běžnou součástí vašeho denního dojíždění do práce půlhodinové stání na místě, půjde o tak kosmetickou úsporu, že nemá praktického opodstatnění. Proto nezbývá než doporučit start-stop před začátkem každé jízdy vypínat. Kompletní deaktivaci zpravidla v autorizovaném servise provést nejde, byť existují firmy, které se na takové zásahy do elektronického systému aut specializují. Zajímavostí je, že možnost volby nám automobilky často nedávají ani třeba u stabilizačních systémů. I ty lze zpravidla omezit, ne však plně deaktivovat.