Povinné ručení podle stylu jízdy a počtu najetých kilometrů?

V současnosti jsou hlavními faktory určujícími cenu povinného ručení objem motoru a pak „kvalita“ řidiče posuzovaná podle množství zaviněných škodných událostí. Postupně se ale začínají objevovat nabídky, které zvýhodňují řidiče s malým nájezdem. A ve hře je i odměňování řidičů, kteří jezdí zodpovědně. Podmínkou nicméně bude namontovat si do auta sledovací zařízení.

Dostaneš levnější pojistku. Budu tě mít ale neustále pod kontrolou

Z pohledu řidiče je aktuálně ideálním stavem mít auto s malým objemem motoru, jezdit bez nehod a bydlet na venkově. Výhledově ale pojišťovny dost možná začnou nabízet výhodné pojistky i těm motoristům, kteří jezdí málo a zodpovědně. Norský start-up Telemotix před rokem českým pojišťovnám představil speciální krabičku, která umí sledovat chování řidiče. V pojišťovně se tak dozví, jak často jejich klient prudce zrychluje či zpomaluje, zda překračuje rychlost apod. Pokud řidič splní kritéria, může na konci pojistného období zažádat o vratku části pojistného. Jak přesně budou kritéria nastavena, je ale samozřejmě otázkou.

Revoluce na spadnutí

Své klienty z řad svátečních řidičů si již nějaký čas hýčká pojišťovna Uniqa. Najezdíte-li za rok méně než 8000 kilometrů, bude vám vráceno 25 % z ceny pojistky. Speciální zařízení, které si klient musí nainstalovat do vozu, nicméně nedohlíží na jeho styl jízdy. Něco podobného pak nově nabízí také Allianz. Ovšem s tím rozdílem, že k prokazování počtu reálně najetých kilometrů postačí fotka tachometru. Pojišťovna chce při prověřování stavu najetých kilometrů spolupracovat, mimo jiné, s firmou CEBIA a na pokusy o podvod je podle svých slov dobře připravená.

Tzv. norské povinné ručení, u kterého se při určování výše pojistky zohledňuje také jízdní styl, zatím do české kotliny nedorazilo. Nicméně pojišťovny se o velkého bratra z dílny Telemotixu podle všeho zajímají a je patrně jen otázkou času, kdy přijdou s odpovídajícím produktem. Ve hře je také zohledňování najetých kilometrů a stylu jízdy při kalkulaci havarijního pojištění.

Přibude nebezpečně pomalých řidičů?

O tom, že pomalu automaticky neznamená bezpečně, bylo napsáno mnohé. Doufejme tedy, že se na silnicích neobjeví jako houby po dešti řidiči, kteří se budou dopouštět nebezpečných manévrů jen proto, aby se zalíbili své pojišťovně. Dále je pak otázkou, pro jaké procento řidičů bude nainstalovaný velký bratr zajímavý. Rozhodně je ale norské povinné ručení něco, o čem ještě hodně uslyšíme.