čištění klimatizace

Používáte správně klimatizaci?

čištění klimatizace

Zaplaťpánbůh za ni. Člověk už si ani nedokáže představit, jaké bývalo kdysi letní cestování bez klimatizace. Dnes ji má snad každé nové auto. Ne každý řidič ale ví, jak ji správně používat. Na co si teda dát pozor?

Klimatizace versus otevřená okna

Není tajemstvím, že klimatizace zvyšuje spotřebu. Nijak závratně, ale zvyšuje. Někteří řidiči proto ve snaze ušetřit za palivo otevírají okna a chladí se proudem obtékajícího vzduchu. Poměrně často je to ale takové vytloukání klínu klínem. Při vyšší rychlosti (přesnou hodnotu nelze říct; záleží na více okolnostech, a je tedy pro každé auto trochu jiná) totiž otevřená okna narušují aerodynamiku vozu. Motor tak musí překonávat větší odpor a spotřeba roste. Při dálničních rychlostech pak klimatizací benzín v podstatě šetříte, protože aerodynamický odpor kvůli otevřeným oknům roste už docela výrazně. Jízda stotřicítkou s otevřenými či pootevřenými okny navíc není kvůli hluku ani pohodlná, ani kdovíjak bezpečná.

Ne nutně je ale jízda s otevřenými okny vždy zavrženíhodná. Při jízdě po městě nebo všeobecně nízkými rychlostmi lze větráním okny něco málo ušetřit. Je tu ale hodně otazníků. Zaprvé okna moc nefungují, pokud je opravdu horko, příp. pokud auto jede hodně pomalu (třeba v koloně) nebo stojí. Zadruhé okna ztrácí funkci coby jedné z bariér, které zabraňují vstupu exhalací do kabinového prostoru. Zatřetí je pak třeba počítat s rychlejším zanesením prachu a nečistot do interiéru. A pak je tu samozřejmě otázka komfortu. I při takové padesátce je už v autě poměrně velký hluk, který znepříjemňuje komunikaci mezi posádkou. Ne každému navíc otevřená okna dělají dobře po zdravotní stránce, tj. na oči, uši atp.

Před zapnutím klimatizace auto vyvětrejte

Za opravdu horkého dne by se ve vyprahlém autě (zejména tmavém a nedej bože s tmavým interiérem) snad i uvařila vajíčka. Abyste kromě nich neuvařili i poměrně drahý kompresor klimatizace, je dobré před zapnutím klimy otevřít dveře do průvanu, příp. dveřmi i několikrát zamávat. Některá auta umí při delším podržení odemykacího tlačítka stáhnout všechna okna, což je velmi příjemné. Netřeba pak „tajtrlíkovat“ s dveřmi. Než k autu přijdete, usednete a nastartujete, je už často ten nejteplejší vzduch pryč. Výsledkem je, že jakmile klimatizaci zapnete, kompresor nebude muset bojovat s vařícím vzduchem o teplotě klidně 70 °C, ale jen třeba 40 °C. Pokud jednou dvakrát zapomenete, asi se nic nestane. Ale pokud budete kompresoru takto „nakládat“ pravidelně, asi se dříve nebo později odporoučí. A pokažený kompresor není záležitostí za patnáct stovek!

S klimatizací to nepřehánějte

Říká se, že by venkovní teplota neměla být o více než 7 °C vyšší než ta nastavená v autě. Tuto hodnotu asi netřeba brát úplně dogmaticky. Všeobecně je ale pro klimatizaci lepší, když nemusí jet pořád na plné obrátky. Také se doporučuje mít zapnutou vnitřní cirkulaci. Celkové množství ochlazovaného vzduchu tak bude nižší. Díky tomu prodloužíte životnost kompresoru a o nějaké to deci snad i snížíte spotřebu. Řada lidí je navíc na překlimatizované prostory citlivá a jejich tělo často reaguje nachlazením, bolestí hlavy a podobně. Berte v potaz, že pokud vám klimatizace naplno nezpůsobuje žádné problémy, neznamená to, že zbytek posádky je na tom stejně.

Pravidelné kontroly

Tak, jako pravidelně měníte olej a filtry, byste měli péči dopřát i své klimatizaci. Kontrolu klimatizace byste měli provádět aspoň jednou ročně. Je vhodné klimatizaci několik minut před ukončením jízdy vypnout, aby došlo k nasátí čistého vzduchu zvnějšku. Ten klimatizaci osuší, důsledkem čehož se pak v rozvodech netvoří vlhká živá půda pro rozličné mikroorganismy. Bakterie, které se projevují nepříjemným zápachem, sice lze vyhubit třeba ozónem. To ale jednak stojí peníze. Navíc proč řešit problém, kterému se dá z velké části předejít.

Péči o klimatizaci rozhodně nepodceňte. Pokud se vám rozbije, není jízda bez ní příjemná. A totéž platí dvojnásob i o následné faktuře ze servisu.