Autoplachty spíše nedoporučujeme

Používání autoplachet spíše nedoporučujeme. Hrozí, že způsobí více škody než užitku

Autoplachty spíše nedoporučujeme

Auto není něčím, co si kupujeme dvakrát měsíčně. Logicky tedy chceme, aby nám vydrželo co nejdéle. Aby svému plechovému miláčkovi prodloužili život, používají někteří motoristé autoplachty, které vůz chrání před přírodními živly. Dělají to v dobré víře. Realita je nicméně taková, že plachty autům většinou spíše škodí. Jak je to možné?

Plachty ke každodennímu používání rozhodně ne

Před použitím autoplachty je nezbytné vůz dobře umýt a (nechat) usušit. V případě, že na karoserii zůstanou nečistoty, může pohyb plachty po karoserii způsobit poškrábání laku, a to nejen během nasazování a sundávání, ale také např. ve větru. Dokonalé umytí a vysušení je pak důležité i z toho důvodu, že se pod plachtou velmi dobře a dlouho drží vlhkost způsobující korozi. Zkrátka a dobře, pokud chcete, aby vám auto „shnilo“ co nejdříve, ujeďte nějaký ten kilometr po řádně posolené silnici a potom vůz odstavte ve velmi vlhkém prostředí. Autoplachty tak rozhodně nedoporučujeme pro každodenní použití. Smysl dávají pouze tehdy, chcete-li auto odstavit na dlouhou dobu.

Ale abychom autoplachty jen nehanili, je pravdou, že poslouží perfektně při krátkodobých extrémních meteorologických jevech, typicky během krupobití. Ihned poté, co bouřka skončí, je ale nezbytné plachtu sundat.

Lepší myčka než plachta

Pokud chcete nadstandardně pečovat o zevnějšek svého auta, příp. parkujete-li pod stromy, a auto míváte často zašpiněné pylem, doporučujeme jezdit častěji na myčku. V zimním období je pak rozhodně dobrým nápadem mýt často podvozek a alespoň nahrubo wapkou omýt lemy, prahy a další části náchylné ke korozi. Všeobecně platí, že exteriéry aut odolávají meteorologickým vlivům velmi dobře. Použití autoplachty by tak bylo spíše příkladem situace, kdy je přehnaná péče horší než žádná.

Autoplachty pro vnitřní a vnější použití

Existují i speciální plachty určené pro vnitřní použití (garáže, autosalony), které bývají typicky zhotoveny z lehké prodyšné látky. Ty jsou fajn. Berte ale v potaz, že jejich účelem je zabránit usazování prachu, nikoliv chránit auto před atmosférickými vlivy. Plachty pro vnitřní použití v žádném případě nepoužívejte venku. A i tady platí, že je před natažením plachty třeba auto důkladně zbavit nečistot.

Je libo deštníček, autíčko moje?

Neděláme si legraci. Ostatně do apríla je daleko. Skutečně se dají pořídit tzv. deštníky na auto. Jde v zásadě o plachty, které ale nejsou jen tak přetaženy přes vozidlo, nýbrž spoléhají na magnetickou základnu nebo přísavky. U některých modelů ke stabilitě přispívají také pomocné háčky s tím, že samotné rozevírání deštníku je řešeno skrze malý elektromotor. Výhodou takového deštníku je, že kolem auta normálně proudí vzduch (čili odpadá problém s akcelerací koroze). Naopak nevýhodou je vyšší cena (cca 10 000 Kč) a také omezená účinnost. Pokud zaprší zboku, deštník auto ochrání jen velmi částečně.

A nebo rovnou stan?

Účinnější, ale dražší alternativou deštníku je stan pro auto. Kvalitnější modely auto ochrání velmi dobře. A existují dokonce i stany elektricky ovládané. Pro řadu motoristů jde ale o nepoužitelné řešení. Stan má totiž smysl pouze tehdy, když auto parkujete na vlastním pozemku.

A pokud jde o parkování, máme ještě jeden dobrý tip. Vyhněte se travnatým místům a parkování na hlíně. Jak tráva, tak hlína totiž zadržují vlhkost, což se projeví zvýšenou náchylností především podvozku ke korozi.