Mýty o řízení

Polopravdy, nepravdy a mýty, z nichž některé možná známe i z autoškoly

Mýty o řízení

Mezi řidičskou i neřidičskou částí populace se traduje celá řada přinejmenším nepřesných tvrzení. Jistě, některá jsou krajně úsměvná a věří jim jen zanedbatelné procento z nás. Najdeme ale řadu takových, která za pravdu považuje třeba 80 % řidičů, dost možná včetně vás. Níže najdete pár z nich.

1. Je třeba se rozjíždět vždy na jedničku. V opačném případě hrozí poškození spojky.

Rozjezdem na jedničku člověk nic nezkazí. Např. při rozjezdu z kopce je nicméně možné zařadit ihned dvojku. Důležité je, aby spojka neklouzala příliš dlouho a aby se auto netrápilo.

2. Z kopce se nesmí jet na neutrál.

Na jízdě na neutrál není nic špatného, a to ani při sjíždění kopce. Je ale třeba si uvědomit, že v takovém případě nám při brzdění nepomáhá motor. Při táhlejších a prudších klesáních rozhodně doporučujeme sjíždět se zařazenou rychlostí (a klidně průběžně podřazovat). Pokud je ale klesání mírné, příp. je-li žádoucí rychlost nabrat (např. po vyjetí prudkého kopce, do kterého už motor takříkajíc nemohl), není na neutrálu nic špatného. Toto samozřejmě platí pro osobní vozy bez přívěsu. Pokud pojedete např. s karavanem, dávejte větší pozor. Přece jen pak nebrzdíte jen auto, ale celou soupravu.

3. Při práci se spojkou je potřeba mít nohu na podlaze

Tady hodně závisí na velikosti nohy. Pánové, kteří mají větší šlapku (přibližně velikost 10 a výše), skutečně s patou na podlaze získají více citu. Naopak ženy s drobnějším chodidlem by u některých aut s patou na podlaze spojku nepustili nikdy. Nejlepší bude vydat se někam na parkoviště a práci se spojkou si procvičit (např. popojížděním dopředu a dozadu s častým přeřazováním, je spojka dokola sešlapávána a pouštěna). Tělo si po určité době pro sebe ideální řešení najde.

4. Čím vyšší otáčky, tím nižší spotřeba

Toto je naprostý nesmysl. Abychom jeho absurditu prokázali, stačí se projet na kole. Když budete vyjíždět prudký kopec na dlouhý převod, šlapátka se nebudou točit skoro vůbec (tzn. budete mít nízké otáčky „motoru“), nadřete se ale neskutečně. A čím větší námaha při cyklistice, tím větší žízeň a hlad po ní. Vězte, že motory to mají úplně stejně. Jen půjde o benzín či o naftu. Na druhou stranu je pravda, že v rámci ekonomičnosti provozu není vhodné motor zbytečně přetáčet. Pokud pojedete po rovné dálnici 130 km/h na čtyřku, spotřeba bude vyšší než na pětku či šestku.

5. Není dobré přeskakovat rychlosti

Manuální převodovka umožňuje řadit klidně ze dvojky na čtyřku, z pětky na trojku apod. Na takovém postupu není v principu nic špatného, je ale potřeba auto trošku znát a vědět, které otáčky mu sedí. Pokud budete brzdit např. z pětky na trojku, u většiny aut není úplně žádoucí toto dělat v rychlosti 90 km/h. A obdobně pak není dobrý nápad řadit šestku v padesátce. Jinak ale není na přeskakování rychlostí nic špatného a existují i speciální převodovky, které vám za určitých okolností ani nedovolí zařadit např. z jedničky dvojku, ale musíte jít rovnou výše.

6. Čím nižší objem motoru, tím nižší spotřeba

Spotřeba auta je ovlivněna celou řadou faktorů. Typ motoru patří mezi ty zásadní. Nicméně nedá se mezi velikost motoru a jeho spotřebu postavit přímá úměra. Jednak větší motor nemusí nutně znamenat více výkonu: na trhu se celkem běžně setkáváme se stejným motorem o stejném objemu, který je nicméně naladěn podle požadavků konkrétního klienta – někdy je preferována nízká spotřeba či emise, jindy zase dynamika. A pak je třeba říct i to, že čím více výkonu máte, tím méně se motor musí za běžných situací namáhat. Není tak ničím neobvyklým, že při určitých srovnatelných podmínkách budou mít motory 1,6l a 2,0l spotřebu paliva velice podobnou, ne-li dokonce stejnou.