kde parkovat

Parkujete na trávě? Pak otevíráte dveře korozi

kde parkovat

Pravidelné mytí, voskování, garážování, antikorozní nástřiky. Tohle by asi byly nejčastější odpovědi na otázku, jak můžeme coby majitelé aut bojovat proti vzniku koroze. A odpovědi jsou to samozřejmě správné. Jedna podstatná (a málo známá) ale chybí. K rozvoji koroze přispívá i to, pokud auto parkujete např. na vlhké trávě či hlíně.

Nejlepší je beton a slunné místo

O své auto se staráte, v zimě příliš nejezdíte, myjete i podvozek, a přesto vůz začíná nahlodávat koroze. Pokud se ptáte, kde je zakopaný pes, dost možná bude v tom, kde parkujete. Všeobecně se nedoporučuje parkovat na trávě a na hlíně. V oblasti podvozku se totiž udržuje vlhkost s tím, že toto mikroklima korozi urychluje. Vhodná není ani zatravňovací dlažba pomocí zatravňovacích tvárnic (taková ta děrovaná dlažba s čtvercovými otvory na trávu). I zde funguje tráva jako zdroj vlhkosti, kterou u podvozku nechcete. Klasická zámecká dlažba je v pořádku. Určitě ji ale udržujte bez trávy či mechu.
Asi úplně nejlepší je parkování na co možná nejrovnějším betonovém nebo asfaltovém povrchu (tj. bez drážek a děr, kde se může ukrýt vlhkost). A pokud možno tam, kde je co nejvíce sluníčka, které vlhkost vysuší.

Auta korodují i v létě

Oxidační reakci (rezivění) notně napomáhá posypová sůl, kterou naši silničáři v zimě opravdu neplýtvají. Ovšem pozor. Rozhodně neplatí, že by auta v létě nekorodovala vůbec. Proto doporučujeme i během letních měsíců parkovat na slunných a suchých místech. V extrémních případech může mít parkování na trávě či hlíně za následek to, že se během pouhého jednoho roku změní rzí netknutá karoserie ve viditelně zkorodovanou.

Nespoléhejte na antikorozní ochranu moderních aut

Automobilky udělaly velký krok kupředu, pokud jde o antikorozní ochranu. To ale rozhodně neznamená, že by moderní auta vůbec „neliškovatěla“. A řeč není jen o karoserii. Korodují nápravnice, nápravy, tlumiče, pružiny a celá řada dalších podvozkových komponent (možná byste se divili, kdybyste u svého stěží 4-5 let starého plechového miláčka sundali některý z krytů podvozku). Takže snažit se při parkování se vyhýbat vlhkým místům má a ještě hodně dlouho bude mít svůj smysl. Věřte, že auto se vám odmění.