Youngtimer

Pár tipů na zajímavé youngtimery, jejichž hodnota už patrně klesat nebude

Youngtimer

Youngtimer je označení pro auto, které ještě není veteránem (většinou se udává stáří 15-29 let), nicméně má sběratelský potenciál. V dnešním článku jsme si pro vás připravili pár tipů na zajímavé youngtimery s tím, že kritéria byla následující: musí jít o auta, která jsou cenově dostupná a zároveň očekáváme, že jejich cena již nepůjde dolů. Zároveň jde o auta, se kterými lze normálně jezdit a s jejich přepisem není spojena vysoká ekodaň.

Ford Mondeo ST220

Jde o nejsilnější Mondeo druhé generace (označované jako Mk3; jako Mk2 se označuje Mondeo 1. generace po faceliftu v roce 1996). Zachovalé kousky ST220 lze pořídit už kolem 100 000 korun, což je na vlajkovou loď evropské produkce automobilky s třílitrovým atmosférickým šestiválcem pod kapotou více než lákavé. Jestli agregát skutečně vznikl rozpůlením šestilitrového dvanáctiválcového agregátu montovaného do Astonu Martin, jak se traduje, není až tak podstatné. Důležité je, že svoji funkci plní excelentně a spolehlivě. Jistě, 220 koní, které nabízí, dnes již neohromí. Ale výkon je poskytován bez přeplňování turbem či kompresorem. Auto plní normu EURO 4, takže při přepisu nezaplatíte ani korunu. A jsou to právě auta se silnými atmosférickými motory, jejichž hodnota v posledních letech roste nejvíce. Dnes už totiž takové auto v podstatě nekoupíte a drahé je většinou to, co je vzácné.

Mondeo ST220 je vůz, jehož hodnota už podle nás klesat nebude (minimálně tedy ne hodnota zachovalých kousků v původním stavu). Svědčí o tom i už rostoucí cena mimořádně zachovalých exemplářů Mondea ST200 (tj. předchozí generace). Většina těchto aut je buď takříkajíc po smrti, ve špatném stavu (ST200 hodně trápila koroze, ST220 je na tom ale podstatně lépe), poznamenaná tuningem atd. Prostě pokud byste dnes chtěli koupit opravdu zachovalý kousek ST200, výběr bude malý (na českých inzertních serverech cars.cz a tipcars.cz jsme nenašli ani jeden) a na cenovku pod 100 000 Kč také zapomeňte. A novější ST220, o kterém Jeremy Clarkson z Top Gear kdysi prohlásil, že je exkluzivnější než Aston Martin DB9, podle nás nemůže během následujících 5-10 let čekat nic jiného.

Co je ale na tomto autě skvělé, je to, že nekupujete muzejní exponát. S autem lze normálně jezdit. Kombík nabízí obrovitý kufr bez vstupní hrany, takže se jím můžete s rodinou klidně vydat na dovolenou k moři. Ale samozřejmě s mírou, pokud chcete maximalizovat budoucí historickou hodnotu vozu.

Škoda Felicia a Fabia

Možná si teď ťukáte na čelo. Favorit, Felicia a Fabia jsou přece v podstatě o generaci modernější verze vysmívané Škody 120. Tak jaký youngtimer? No, pravda je taková, že zatímco Škody 120 byly před nějakými 10-15 lety považovány za hromady šrotu, v nichž má největší cenu natankovaný benzín, zkuste si dnes levně koupit pěknou zachovalou stodvacítku! A úplně totéž se začíná dít s Favoritem. V inzerci je hromada vysloužilých a shnilých kousků za pár peněz. Skutečně zachovalé kousky ale pod nějakých 30-35 000 korun neseženete (a to je mimochodem cena, za kterou pořídíte Fabii 1. generace ve slušném stavu) a v inzerci se objevují i kusy za 50 000 korun a více. S Felicií to za nějakých 5 let bude úplně stejné. A dostane se bez pochyby i na Fabii, která mimochodem za dva měsíce oslaví 20 let od oficiální premiéry ve Frankfurtu. Navíc udržovat tato auta v dobrém stavu není těžké, ani drahé. A díky malému objemu vás z kůže nesedře ani povinné ručení.

Takže pokud se v dědečkově garáži skví minimálně jetá Felicia/Fabia ve skvělém stavu a vy ji plánujete za pár peněz poslat do světa, možná si to ještě rozmyslíte. Naopak pokud vám někdo takovou nabízí, neváhejte.

Saab 9-5 Aero

Jen málokteré „běžné“ automobilce se podařilo si kolem sebe vybudovat takový kult jako švédskému Saabu. Nezaměnitelný design, skvělé přeplňované motory a těžko popsatelné charisma dnes dělá z historických vozů Saab ceněné youngtimery a veterány. Doslova kultovnímu statusu se těší např. model 900 z 80. let ve verzi kabriolet, který se běžně v opravdu zachovalém stavu prodává za půl milionu korun i více.

Kolem novějšího modelu 9-5, který v roce 1997 nahradil sedan 9000 a vyráběl se až do roku 2011, takováto aura není. Ale právě to může být vaše výhoda. Nejsilnější verzi Aero s 250koňovým přeplňovaným čtyřválcem díky tomu lze sehnat i za částky kolem 100 000 korun. A s tím, jak budou zachovalé kousky ubývat, už jejich cena klesat nebude. Vidíme to i na předchůdci, kterým je Saab 9000 Aero. Před několika lety šlo tyto vozy ve slušném stavu pořídit i za nějakých 70-80 000 korun. Dnes zachovalé 9000 Aero (vyráběné do roku 1997) pod 100 000 korun nekoupíte (a pokud o nějakém na prodej víte, dejte nám vědět).

Ať už se rozhodnete pro některý ze zmíněných youngtimerů nebo jakoukoliv jinou alternativu, všeobecně upřednostňujte auta v originálním stavu bez tuningu, s jasným původem, a se vzácnějšími motorizacemi. Cíleně nevyhledávejte auta s ultranízkým nájezdem. Jednak nelze vyloučit riziko stočení tachometru. Hlavně ale taková auta bývají nepoměrně dražší a s každým najetým kilometrem výrazně snižujete jejich hodnotu. A vy s autem přece chcete trochu i jezdit, ne?