Novela zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu na pozemních komunikacích přinese od června 2017 přisnější režim na STK

Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, nedávno prošel novelizací. Často se v této souvislosti skloňuje odlehčení byrokratického břemene ve formě propojení jednotlivých městských úřdů s centrálním registrem vozidel. Díky tomu odpadá nutnost navštívit za účelem každého administrativního úkonu – jako je registrace vozu, likvidace vozu, odhlášení vozu atd. – městský úřad v místě trvalého bydliště. Ovšem zároveň je potřeba dodat, že novela obsahuje také některá zpřísnění, např. ta, která se týkají nepovolených úprav.

Odstraněný filtr pevných částic je nepovolenou úpravou a znamená stopku

Takřka nulovou toleranci a stopku pro některé nepovolené úpravy vozů vyhlásilo ministerstvo dopravy. Příkladem budiž úkon, během něhož je u naftových aut odstraněn DPF filtr. Filtr pevných částic, jak se této součástce také říká, je mimořádně prospěšný, jelikož zachycuje drobné karcinogenní částice obsažené ve výfukových plynech. Zároveň ale umí potrápit a minimálně v prvních generacích bývala jeho životnost značně omezená a výměna drahá. Proto si jej řada motoristů nechává odmontovat, a to navzdory tomu, že se již dnes jedná o postup, který není v souladu se zákonem.

Na provinilce si chce nově posvítit i ministerstvo dopravy prostřednictvím zmíněné novely. Odstranění DPF filtru jako takové sice nijak postihováno nebude, autoservis ale bude mít nově povinnost provozovatele ze zákona písemně upozornit na to, že vozidlo ztrácí technickou způsobilost k provozu. Jeho další provozování pak bude mít stejné následky jako provozování vozu technicky nezpůsobilého z jakéhokoliv jiného důvodu.

Mírnější režim při registraci historického vozidla

Naopak o určitém uvolnění se dá mluvit v souvislosti s pozměňovacím návrhem z pera sociálních demokratů Jeronýma Tejce a Milana Urbana. Návrh připravený ve spolupráci s ministerstvem dopravy nejspíš vykouzlí úsměv na tváři milovníkům veteránů. Usnadněna totiž bude registrace historického vozidla. V případě veteránů se budou brát v potaz zejména technické standardy v době výroby.

Na víčku palivové nádrže budou muset být údaje o pohonných hmotách

Někomu se to může zdát absurdní a říká si, že splést si naftu za benzín či obráceně prostě nejde snad ani, kdyby se člověk snažil. Ovšem realita je taková, že stále více z nás jezdí ve vypůjčených či firemních vozech, máme plnou hlavu jiných myšlenek a ne vždy se plně soustředíme na to, co se děje kolem. Pro roztržitější motoristy ale máme dobrou zprávu. Snížit riziko záměny paliva na absolutní minimum by totiž nově měly povinně udávané informace o vhodných pohonných hmotách na víčku palivové nádrže. Informace psané na víčku pak budou muset být vyvěšeny také v autosalonech, a to v blízkosti vozidla určeného na prodej.