Jak dokonalý je autopilot Tesly?

Nová verze autopilota od Tesly se dokáže vyhýbat výmolům

Jak dokonalý je autopilot Tesly?

Už nyní auta dokážou chytře hlídat, zda se držíte v jízdním pruhu. V kombinaci s tzv. adaptivním tempomatem leckdy ujedete po dálnici velké množství kilometrů, aniž byste coby řidič museli výrazně intervenovat. Ovšem s neustále rostoucí úrovní autonomizace se začínají objevovat problémy, na které bychom jen tak nepomysleli. Běžný řidič má např. snahu se vyhýbat výmolům, čímž šetří své auto. Budou ale tohoto schopny i autonomní vozy?

Auto, co se vyhýbá výmolům? Elon Musk říká ano

Ať už autonomní vozy vítáte s otevřenou náručí, anebo vám při pomyšlení na ně tuhne krev v žilách, jisté je jedno. Jde podobně jako u elektrifikace o velmi silný trend, který, zdá se, jen tak něco nezastaví. Odpůrci autonomních aut argumentují tím, že v mnoha situacích počítač lidský mozek prostě nenahradí, jelikož existují konstelace okolností, které algoritmem prostě podchytit nejde. Příkladem by mohly být výmoly a výtluky na cestě. Dokáže samořiditelné auto vyhodnotit, že je na cestě výmol (resp. jak velký a hluboký je), a konat tak, aby se mu vyhnulo? Zatím podle všeho ne. Na twitterový dotaz, zda takovou funkci jednou nabídne autopilot Tesly, ale Elon Musk odpověděl, že určitě. Kdy přesně progresivní americká automobilka takovou funkci představí a jak bude účinná, můžeme zatím jenom hádat. Jde nicméně o maximálně legitimní výzvu pro autonomní vozy. Představte si totiž, že jen nastavíte autopilota, neřídíte a najednou si vlivem hlubokého výmolu utrhnete kolo…

A nejde jen o výmoly. Na cestě se může objevit celá řada jiných překážek, které budou muset autonomní vozy nějakým způsobem překonávat – větve, kameny, zledovatělé úseky, navátý sníh, utržená krajnice, hluboké kaluže, kde hrozí aquaplaning apod. Lidskému oku takové nástrahy většinou neuniknou. Ale co na ně počítač?

Počítačové vidění, anebo lokalizace výtluků pomocí GPS?

Nevíme, zda Tesla půjde cestou počítačového vidění, kdy umělá inteligence výmoly „uvidí“ a zareaguje na ně, anebo prostřednictvím lokalizace jejich pozice (podobně jako nás na výmoly dnes upozorňují třeba navigace). Stejně tak Musk nesdělil žádný časový rámec, do kdy by měla být aktualizace hotová. Je nicméně jasné, že jde o poměrně zásadní věc. V zemích s (mimořádně) nekvalitní infrastrukturou je vyhýbání se dírám v silnici základní řidičskou dovedností a dá se předpokládat, že pokud autopilot nebude tohoto schopný, autonomním vozům tu příslovečná pšenka nepokvete.

V neposlední řadě doufáme, že bude Musk a spol. novou verzi autopilota testovat jinde než v oblasti Silicon Valley a San Francisca. Samozřejmě nemusí nutně zamířit do Česka. I moravské silnice, zvlášť teď po zimě, by jistě představovaly ideální místo k posouvání možností umělé inteligence, nemyslíte?