brzdy a jak brzdit

Neustálým mírným přibrzďováním si ničíte brzdy. Auto ocení ostřejší zacházení

brzdy a jak brzdit

O velice rozšířených motoristických mýtech jsme vás v minulosti informovali hned ve dvou článcích. Vzpomínáte? Bavili jsme se o podtáčení motoru, rozjíždění na dvojku, přeskakování rychlostí atp. Dnes bychom se chtěli věnovat dalšímu mýtu s tím, že jsme se mu rozhodli věnovat celý článek. Důvod je následující: pokud pojedete do kopce s plynovým pedálem na podlaze a 1800 otáčkami za minutu, vaše auto vám nepoděkuje. Řidičský prohřešek nicméně (pro posádku) neskončí tragicky. Pokud ovšem uvaříte při dlouhém sjezdu a těsně před prudkou zatáčkou brzdy, vaši příbuzní aby začali strojit funus.

Z pohybové energie teplo

Ať už máte v garáži nabušený americký muscle car anebo obstarožní škodovku, fyzikální princip, na kterém fungují vaše brzdy, bude stejný. Pohybová energie je pomocí tření měněna na teplo, důsledkem čehož dochází ke zpomalování auta. Samozřejmě, že veterán s bubnovými brzdami na obou nápravách vydrží méně než supersport s vrtanými kotouči dimenzovanými na extrémní zatížení. I tak ale platí, že i s méně „nabušenou“ technikou zvládne šikovný řidič ledasco a že ani ten nejlepší brzdný systém (který navíc najdeme pouze ve vozech s astronomickými cenovkami) nepřekoná fyzikální zákony.

Brzděte rázně a rychle

Ženu možná ani květinou neuhodíš. Tady ale nejsme v partnerské poradně, nýbrž řešíme auta. A v motoristickém světě platí, že brzdy potřebují trochu větší páru při zacházení. Pokud se s brzdovým pedálem budete neustále mazlit (tzn. budete brzdit velmi jemně a dlouho), nekonečné tření kotouč rozpálí tak, že nakonec vypoví funkci. A to při sjíždění (nejen) z alpských průsmyků opravdu nechcete. V lepším případě si vykoledujete návštěvu servisu. V horším případě auto prostě neukočírujete a skončíte s několika zastávkami na Olšanských hřbitovech.
Mnohem bezpečnější a také ohleduplnější vůči autu je brzdění motorem v kombinaci s razantnějšími a kratšími sešlápnutími brzdového pedálu. Nebojte se vyšších otáček, které se téměř přibližují červeným hodnotám. V této souvislosti také velice apelujeme na ty z vás, kteří sedlají vozidlo s automatickou převodovkou. Jakkoliv převodovka a motor necítí potřebu držet při sjezdu zařazený nízký stupeň, brzdy tuto potřebu mají (a bohužel vám o ní zpravidla řeknou, až bude pozdě). Takže pokud máte před sebou dlouhý a prudký sjezd, nastavte (resp. průběžně nastavujte) na své automatické převodovce, aby řadila maximálně např. na trojku, na dvojku, prostě podle situace.

Starejte se o své brzdy

Na alpských sjezdech se nemusíte nikterak snažit a lehce uvaříte i zánovní kotouče. A naopak i se starým vozem a starými kotouči sjedete za předpokladu vhodného zacházení téměř neuvěřitelné. Jízdní styl je na technicky náročných úsecích zásadní. Ovšem ani on nepomůže, pokud je technika na, příp. za hranicí životnosti. Stav brzdné soustavy si tak nechávejte pravidelně kontrolovat, a to i tehdy, kdy žádné akutní problémy nepociťujete. Pravidelně měňte brzdovou kapalinu. Po čase se totiž snižuje její bod varu (z původních cca 250 °C klidně až na 140 °C během dvou let), kapalina začíná vřít a dochází ke vzniku bublinek, které snižují účinnost systému. A stlačitelný plyn místo nestlačitelné kapaliny opravdu nechcete.