Nepodceňujte správné nahuštění pneumatik

Nepodceňujte správné nahuštění pneumatik

Nepodceňujte správné nahuštění pneumatik

Podle některých zdrojů jezdí na špatně nahuštěných pneumatikách až 80 % českých řidičů. Řada z nich si přitom nutnost dodržování předepsaného huštění ani neuvědomuje. V lepším případě si více sjíždí gumy, jejichž životnosti se tím zkracuje. V horším případě riskují sníženou ovladatelnost vozu. V případě extrémního podhuštění či přehuštění pak dokonce hrozí prasknutí či vyzutí pneumatiky, které může mít fatální následky.

Postupujte podle údajů od výrobce

Nejvhodnější je hustit pneumatiky podle pokynů výrobce. Správné hodnoty tlaku najdete v manuálu k vozu. A často bývají uvedeny i např. na zadní straně víka od nádrže. Alternativou je i internet, případně vám určitě rádi poradí v pneuservise či autoservise. Někteří motoristé předepsané hodnoty porušují s tím, že jim větší či menší tlak v určitých situacích vyhovuje více. Na podhuštěné pneumatiky nedají dopustit např. v terénu či při sněhové/ledové pokrývce. Vyšší tlak si naopak pochvalují na dálnici či v zatáčkách. My ale takový přístup nedoporučujeme. Výrobci hodnoty v manuálu neuvádí z legrace. Jde o ideální nahuštění, se kterým budete takříkajíc „v suchu“ za všech podmínek. Navíc neriskujete, že po absolvování terénní pasáže (kde se skutečně mohou lépe chovat mírně podhuštěné pneumatiky) pneumatiky zapomenete přihustit apod.

Podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu a opotřebení. A mohou se i vyzout

Málo tlaku v pneumatikách znamená větší valivý odpor. Připravte se tak na žíznivější motor, který musí překonávat více překážek, a samozřejmě na rychlejší opotřebení gum. V případě extrémního podhuštění, případně v kombinaci s agresivnější jízdou především do otáček dokonce hrozí vyzutí pneumatiky a ztráta kontroly nad autem.

Přehuštěné pneumatiky se více opotřebovávají a mohou prasknout

Přehuštěné pneumatiky se všeobecně nepovažují za tak nebezpečné jako podhuštěné. I u nich se ale připravte na vyšší opotřebení vlivem pohybu pouze po části běhounu a také na zvýšení spotřeby. Zejména v létě hrozí u extrémně přehuštěných pneumatik jejich prasknutí. Vlivem pohybu během jízdy totiž dochází k zahřívání gumy a tlak uvnitř dále roste.

Vzduch je zadarmo. Zatím

Některé pneuservisy doporučují kontrolovat tlak jednou za 14 dní. Pokud jezdíte málo, nejspíše postačí i delší interval. Rozhodně ale nenechávejte kontrolu tlaku až na okamžik, kdy gumy přezouváte. Kompresor s měřičem tlaku dnes najdete u řady benzínek s tím, že kontrola a dofouknutí vás patrně nebude stát ani korunu. A časově vás celý úkon možná nevyjde ani na minutu. Takže proč zbytečně riskovat, když nemusíte?