Vozy z Německa jsou kvalitní a americké nezatáčejí. Seznamte se s nejrozšířenějšími stereotypy a předsudky z motoristického světa

Ne každý z nás je nadšencem do všeho, co má motor. Automobiloví fajnšmekři sice možná znají nazpaměť kódová označení posledních 30 pohonných agregátů, které se do toho či onoho modelu během 50 let jeho existence montovaly. Řada z nás má ale povědomí podstatně nižší. Leckdy si ani nejsme jistí obsahem motoru. Pravda je, že čím je člověk v automobilové tematice méně sečtělý, tím více může trpět na předsudky. A ty mohou mít za následek třeba i to, že si při koupi auta špatně vybere.

Značka XY je (ne)spolehlivá

Snad žádná z mainstreamových automobilek se nemůže pochlubit tím, že by nikdy nešlápla vedle. Zcela běžně se stává, že se v produktovém portfoliu objeví technické řešení, které se za nějaký čas neukáže jako šťastné. Leckdy proto, že automobilka nezvládla vyvinout nic lepšího, vývoj odflákla či prostě proto, že ji pod krkem drží např. emisní či jiné limity. V portfoliu každé větší automobilky nalezneme model, který je jakousi černou ovcí, třebaže zbytek nabídky mohou tvořit vycizelované a spolehlivé vozy připravené sloužit pomalu desetiletí.

Model XY je (ne)spolehlivý

I v rámci jedné generace jednoho modelu stejné automobilky můžeme leckdy mluvit o příslovečném nebi a dudách. Leckdy stačí, aby osvědčený atmosférický motor vystřídala (leckdy pouze) na první pohled ekologičtější alternativa (pro kterou se navíc výrobce rozhodl jen proto, aby splnil náročné emisní standardy), a z nesmrtelného etalonu máme plechový zlý sen. Totéž platívá i např. o převodovkách, způsobu odpružení (vzduchový podvozek oproti klasickému) atd.

Německá kvalita nade vše?

Ačkoliv se to u nás běžně traduje, rozhodně se nedá paušálně říct, že by nejkvalitnější vozy nutně pocházely od našich západních sousedů. Pokud se aktuálně poohlížíte po novém (či ojetém) autě a plánujete vsadit „na jistotu“ (tj. německou provenienci), v pořádku. Určitě ale doporučujeme jít při výběru dále než jen ke značce a jejímu renomé. Porovnávejte informace z více zdrojů. Výborná bývají motoristická fóra.

A co víc, v současném automobilovém světě je na denním pořádku vysoká úroveň globalizace, která hranice mezi zeměmi stírá. Výrobní prostory automobilky se často nacházejí mimo zemi původu. Technická řešení (motory, převodovky, platformy…) se pak v rámci aliancí zcela běžně sdílí. Fiat spolupracuje s Chryslerem (FCA), Ford zvažuje obnovit spolupráci s Volkswagenem, v Kolíně má výrobní kapacity společnost Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech s.r.o. Jen pro zajímavost ještě zmiňme, že Mercedes X Class sdílí celou platformu s Renaultem Alaskan. Již od roku 1999 pak existuje aliance mezi Renaultem, Nissanem a Mitsubishi.