FB-09SPZ_180702- cejchování tachometru

Několik důvodů, proč automobilky cejchují tachometr na hodnoty, které auto nedosáhne

FB-09SPZ_180702- cejchování tachometru

Že by vám při rychlé jízdě po německém autobahnu takříkajíc nevyšel tachometr, v podstatě nehrozí. Minimálně tedy ne u sériových vozů. Všechny automobilky totiž tachometry cejchují tak, že vám i při maximálce stále 20, 30 i více kilometrů v hodině přebývá. Proč to dělají?

Důvod číslo 1 – úspora nákladů

V prvé řadě automobilky unifikací tachometrů šetří. Pokud by si měly nechat u dodavatele vyrábět tachometr pro každou motorizaci, zbytečně by jim to zvedlo náklady, což by se projevilo zdražením aut. Snahu udělat co nejvíc „jedním vrzem“ bychom přitom našli i na mnoha dalších místech. Pramálo tak překvapí, že automobilky běžně sdílejí i celou platformu či třeba motor.

Důvod číslo 2 – marketing

Zejména u sportovních vozů automobilky přecejchovávají tachometr jednoduše proto, že se to klientům líbí. Výjimkou nebývá ani agresivní červené podbarvení či zvýraznění některých hodnot. Zde samozřejmě záleží na tom, jak kreativní designéři jsou. V podstatě by se dalo říct, že čím tuctovější je auto, tím tuctověji vypadá i tachometr.
Pokud jde o cejchování a celkový vzhled tachometru, v automobilové historii najdeme celou řadu zajímavých konceptů. Zmiňme třeba švédský Saab. Ten v 90. letech patřil mezi průkopníky nesouměrných tachometrů. Ty byly většinou cejchovány na 260 km/h. Na samém vrcholu se ale nenacházela stotřicítka, nýbrž pouze devadesátka. Rozjezdová dvacítka se navíc nacházela téměř na 45 minutách, zatímco koncová cifra 260 km/h byla až těsně za půlkou. Údajně mělo jít o prvek aktivní bezpečnosti, který řidiče odrazoval od příliš rychlé jízdy. Zkušení saabisté ale říkají, že šlo spíš o to, aby byl prožitek z velkého zrychlení co možná nejsilnější, k čemuž měl přispívat i opticky markantnější pohyb ručičky tachometru.

A jen pro zajímavost: s diametrálně odlišným přístupem se setkáme třeba u supersportovního Ferrari Enzo. 0 km/h se nachází úplně dole na 30 minutách, zatímco uhrančivých 400 km/h (mimochodem takto rychle auto nikdy nejezdilo) najdeme jen kousek za „čtvrt“.

Důvod číslo 3 – psychologie

Podle některých teorií může cejchování tachometru ovlivnit chování řidiče a s ním i aktivní bezpečnost. Patrně důležitějším parametrem je ale stavit auta, při jejichž řízení se člověk cítí dobře a sebevědomě (závodních speciálů, které vás vytrestají v první otáčce, miliony neprodáte). I při rychlé jízdě po dálnici totiž člověk rád cítí určitou rezervu, třebaže v souvislosti s cejchováním tachometru jde ryze o placebo. Taková nová Fabia (66 kW), která jede maximálně 191 km/h, by měla úplně totožné jízdní vlastnosti, i kdyby jí na tachometru svítilo maximálně 200 km/h místo 240 km/h.

Důvod číslo 4 – prostor pro úpravu (chiptuning apod.)

Načipovat auto na vyšší výkon je podstatně jednodušší než vyměnit přístrojový štít. Okrajovým důvodem pro přecejchovávání tachometru je tak i ponechání určitého prostoru pro tunery. Pokud totiž zmíněnou Fabii načipujete na 90 kW (což není problém), její maximálka atakuje 210 km/h. A pokud úpravu řídicí jednotky provedete i u Fabie RS (max. rychlost 226 km/h), nemusí vám tachometr stačit.