Základní servisní úkony

Nejčastěji opomíjené jednoduché servisní úkony s potenciálně katastrofickými následky

Základní servisní úkony

Postarej se o auto. A auto se pak postará o tebe. Jasně, peníze si doma netiskne nikdo. A servis něco stojí. Jenže drahé opravy bývají často důsledkem dlouhodobého zanedbávání těch menších a levnějších. Prostě párkrát ušetříme, abychom pak vydali ranec. A co víc, nemusí jít jen o peníze. Neprovedení některých triviálních úkonů může být bez nadsázky otázkou života a smrti. Takže na co si dávat pozor?

Brzdovou kapalinu měňte alespoň každé dva roky

Trocha fyziky na začátek. Ale nelekejte se. Účelem brzdové kapaliny je vytvářet tlak na brzdové elementy kol a to na základě její nestlačitelnosti. Brzdová kapalina musí mít vysokou teplotu varu (běžně až 260 °C), aby teplo, které během brzdění vzniká, nezpůsobilo její var. Pokud by tekutina začala vřít, tj. změnila by skupenství z kapalného na plynné, stala by se stlačitelnou a výsledkem by bylo částečné či totální selhání brzd.

Takový je princip funkce brzdové kapaliny. Proč je ale nutné ji pravidelně měnit? Důvod je jednoduchý. Brzdová kapalina je hygroskopická, tj. absorbuje vzdušnou vlhkost. A s přibývajícím obsahem vody pak přirozeně klesá teplota varu kapaliny. Léta neměněná brzdovka už patrně nasála tolik vody, že její teplota varu klesla z 260 °C klidně na 140 °C. Pak je selhání brzd jen otázkou času.

Degradující brzdová kapalina se může projevit poměrně nevinně tím, že prostě budete muset na brzdu šlapat razantněji. Ale klidně i tak, že auto z ničeho nic nebude brzdit vůbec. A tady už jde o život.

Proto i pokud žádné snížení brzdného výkonu nepociťujete, neoddávejte se falešnému pocitu bezpečí. Běžně se stává, že při venkovní teplotě kolem 10 °C a při malých požadavcích na brzdný výkon brzdy fungují stoprocentně. Jenže pokud se oteplí na 30 °C a vy vyrazíte s naloženým autem do hor, potom pánbůh s vámi! Přitom výměna brzdové kapaliny stojí včetně materiálu do 1000 Kč, většinou méně.

Výměna brzdové kapaliny je často opomíjená i z toho důvodu, že se – s podivem – neřeší na STK. Tedy ano, vizuálně se tekutina kontroluje. Měření teploty varu refraktometrem ale mezi povinnými úkony není.

Kontrola oleje měrkou

Otevřít kapotu, vytáhnout měrku oleje. Měrku otřít, zasunout zpět a zkontrolovat hladinu oleje. Možná vám tato série úkonů připadá jako z dob, kdy českým silnicím kralovala Škoda 120. Skutečnost je ale taková, že pokud hladinu oleje pravidelně nekontrolujete, riskujete. Je tajemstvím více než veřejným, že mnohé moderní motory včetně tolik populárních agregátů TSI „žerou“ často více oleje než auta na prahu plnoletosti. I samy automobilky běžně připouštějí spotřebu až 0,5 l oleje na 1000 km. To by znamenalo, že poté, co absolvujete dvakrát cestu z Prahy do Ostravy a zpět (1400 km – 0,7 l oleje) a jednou výlet do Rakouska a zpět (1600 km – 0,8 l oleje), máte při této spotřebě nejvyšší čas olej dolít (ne zkontrolovat, dolít!).

Proto jste-li šťastným majitelem nového auta a své štěstí si chcete udržet, doporučujeme během prvních cca 5000 kilometrů olej kontrolovat při každém tankování. V případě malé spotřeby oleje pak dále postačí kontrolu provádět při každém druhém natankování. Rozhodně ale nečekejte až do konce servisního intervalu. A nespoléhejte ani na kontrolku mazání. Jakmile se rozsvítí, může být pozdě.

Hladinu motorového oleje si zkontrolujete hravě sami. A kromě jednoho papírového kapesníku vás to nebude nic stát.

Jinak samozřejmě pamatujte na to, že olej časem degraduje. Takže i když jezdíte minimálně a olej neubývá či zůstává čistý, měňte jej včas, tj. minimálně jednou za dva roky.

Naštěstí ale výměna oleje patří k úkonům, které čeští motoristé většinou nezanedbávají.

Vložka vzduchového filtru

Úkolem vzduchového filtru je čistit vzduch přiváděný do motoru. Zanesený či z jiného důvodu špatně pracující vzduchový filtr se projeví ztrátou výkonu a hlučným chodem motoru, zvýšenou spotřebou paliva nebo třeba špatnými starty. Jelikož nasáté nečistoty (prach, pyl, písek apod.) společně s motorovým olejem utvoří brusnou pastu, dochází k poškození válců, pístů, ventilů či třeba lopatek turbodmychadla. Zkrátka motor trpí. Přitom nová vložka stojí pár stovek. A její výměnu zvládnete i svépomocí.

Určit interval životnosti vložky není jednoduché. Jste-li majitelem terénního auta, které polovinu svého života stráví na staveništích a v terénu, je dost možné, že bude vložka filtru vzduchu zralá na výměnu po stěží 5000 kilometrech. Při jízdě v neexponovaném prostředí pak může být vložka v akceptovatelně dobré kondici i po pětinásobné porci kilometrů. Jedná se nicméně o stovkovou položku. A proto ji doporučujeme měnit při každé výměně oleje.