Jak se chovat při dálničním zúžení

Na co si dát za volantem pozor, aby vás žádné dálniční zúžení nedostalo do úzkých?

dálniční zúžení

Nejdelší schodiště světa, statická expozice stavební techniky, Ťokův průsmyk… Naše (nechvalně) proslulá dálnice D1 bývá terčem vtipů často. A je bohužel nutno říct, že většinou oprávněně. K nekvalitnímu povrchu, kolonám, místnímu koloritu ve formě do nekonečna se předjíždějících kamionů, přibyla další specialitka ve formě mnohakilometrových zúžení. Někdo je zvládá s grácií. Řadě motoristů ale způsobují kopřivku. Jak tedy na ně?

Přímo hleď

Znáte filmového četníka ze St. Tropez? Ano, toho, jehož každá třetí věta zněla „Sem se mi dívejte!“. Pokud by se dnes dělal remake a úkolem scénáristy by bylo vzít v potaz realitu naší hlavní dálnice, legendární věta by musela znít: „Tam se mi dívejte“. Při jízdě v zúženích je totiž potřeba zaměřit oči hodně dopředu, jelikož kam míří oči, tam jede auto. Tu a tam letmo zkontrolovat pozici auta v pruhu pomocí zrcátek můžete. Rozhodně se ale nedívejte do strany na svodidla ani na auto, které jede vedle vás. Jinak brzy takříkajíc opřete bok.

Pravidla platí i v zúžených úsecích

I v zúženích platí, že můžete použít levý pruh pouze tehdy, je-li to nezbytné k předjíždění. Spousta řidičů chybuje tím, že si řekne: „Tam se stejně nevejdu, takže ten za mnou taky ne, a proto nevadí, že jedu v levém pruhu a nepředjíždím.“ I kdyby to pravda byla (většinou není, i ve většině zúžených úseků se bezpečně předjet dá), v levém pruhu byste být neměli.

Snad ve všech zúženích platí snížená rychlost. Co naopak neplatí, je to, že se zde neměří a nepokutuje rychlost. Na D1 je instalováno několik radarů pro úsekové měření. A operují tu samozřejmě i policisté v autech. Na osmdesátce můžete jet tachometrových 90 km/h (reálná rychlost je kolem 85 km/h), na stovce pak snad i tachometrových 110. Pokud to ale bude jen o píď více, riskujete pokutu.

Zároveň na druhou stranu dodejme, že ani zúžení nejsou bianco šekem k nepřiměřeně pomalé jízdě.

Pozor na dlouhá předjíždění. Šířka pruhu se může měnit

Mladá paní se v autoškole učí řídit. Během cvičné jízdy se v protisměru ukáže tatra, na což studentka zareaguje s notnou dávkou hysterie: „Ježišmarja, tam se nevejdu!“ Instruktora však situace nerozhodí a pouze se stoickým klidem zvolá: „Jak vy, to nevím. Ale to auto se tam vejde“. Na dálničních zúženích je situace podobná. Pokud máte osobák běžných rozměrů, v naprosto drtivé většině případů se vejdete, a to i tehdy, jede-li v pravém pruhu kamion. Rozhodně ale nic nelamte přes koleno. Pokud si nevěříte, zařaďte se do pravého pruhu.

A pokud si věříte, berte naopak v potaz, že vám předjížděcí manévr může zkomplikovat druhý řidič tím, že si najede až na samotnou dělicí čáru, ve vozovce se může objevit nános bláta od stavebních strojů, příp. může dojít k dalšímu zúžení pruhu jako takového.

Velký pozor dávejte na značku „střídavá jízda“ (při předjíždění kamionů, které blokují výhled, ji snadno přehlédnete). Značka je zpravidla instalována v úsecích, jejichž šířka je pouze 2,2 metru, tedy neumožňuje bezpečnou jízdu dvou vozidel vedle sebe. Tady už by se panická ataka dotyčné studentky mohla snadno proměnit v realitu. Nutno ale dodat, že pravý pruh většinou bývá širší, takže s drobnou dopomocí – na kterou ale neradno spoléhat – byste se asi vešli i tu. Budete ale muset řídit velmi, velmi přesně.

Při jízdě v pravém pruhu se v rámci možností držte u krajnice. Usnadníte tak předjíždějícím vozům manévr.

Řidič by měl znát šířku svého auta včetně zrcátek

Než se na dálnici vydáte, zjistěte si, jak široké je auto, které řídíte, a to včetně zrcátek. Nezapomínejte, že většina technických dat pracuje s šířkou karoserie, k níž je ale třeba přičíst minimálně dalších 20 centimetrů na zrcátka. I běžná vozidla typu Ford Mondeo, Mazda 6 či Škoda Superb jsou tak reálně široká přes 2 metry. U dodávek, vozů MPV, SUV či třeba minibusů může celková šířka překročit i hodnotu 2,3 metru. Na některých místech je přitom levý pruh široký pouze 2,2 metru.
Keywords: dálnice D1, dálnice zúžení, dálniční zúžení, zúžení na dálnici, šířka auta, minimální šířka pruhu, dálnice minimální šířka pruhu, úsekové měření, úsekové měření dálnice, D1 úsekové měření, úsekové měření zúžení, střídavá jízda, rekonstrukce D1