I tažení auta má své pravidla

Na co si dát pozor při tažení auta na laně

I tažení auta má své pravidla

Všichni se jí bojíme. Většina z nás dělá maximum, abychom jí předešli. I přes veškerou péči, kterou svému autu věnujete, ale k poruše dojít může. Oprava u krajnice bude v drtivé většině případů nemožná. Nezbývá tak než zavolat asistenční službu, anebo se pokusit auto pomocí tažného lana jiným autem odtáhnout do servisu. Pokud to jen trochu jde, někteří řidiči se rozhodnou pokažené auto do servisu odtáhnout. Asistenční služba totiž může vyjít na pěkných pár tisíc. Tažení auta na laně je v pořádku. Ovšem má svá pravidla. Takže na co nezapomenout?

Některá auta nelze táhnout vůbec

Ověřte si v návodu, zda je vaše vozidlo k tažení uzpůsobeno, příp. na jakou vzdálenost a jakou rychlostí. Typickou „kontraindikací“ pro tažení na laně bývá automatická převodovka. Jí vybavený vůz se vám buď odtáhnout nepodaří vůbec, anebo riskujete vážné a drahé poškození či zničení převodovky. U vozů s manuálem by problém být neměl. Rozhodně ale vždy vycházejte z manuálu. Informace o tom, zda a jak lze váš vůz táhnout, si ideálně vyhledejte tzv. pro strýčka Příhodu, tj. ještě před tím, než k poruše dojde.

Zároveň je třeba říct, že táhnout můžete pouze auta, která nemají pokažené řízení a fungují jim brzdy. V opačném případě porušujete zákon. Především ale vystavujete velkému nebezpečí sebe, vlečné auto před vámi i ostatní účastníky provozu.

Tažné oko většinou bývá u rezervy

Ano, víme, že se vám pokazilo auto, stojíte u krajnice a vládne nad vámi nervozita. A víme i to, že od klávesnice se lehce radí. Jenže nervozita a roztřesené ruce vám teď opravdu nepomůžou. Možná si říkáte: kde mám sakra vzít to tažné oko? Odpověď: většinou bývá u rezervy společně s heverem a klíčem na kola. Další otázka: co teď s ním? Běžte k přednímu nárazníku a hledejte místo s upevňovacím závitem. Zpravidla se ukrývá vedle registrační značky za malou kulatou krytkou. Pokud by vám krytka nešla odstranit prstem, vyloupněte ji šroubovákem či jiným delším předmětem. Pak už jen našroubujte tažné oko do závitu.

Nezapomeňte dát klíčky do polohy 2

Pokud vám neběží motor, budete mít zablokovaný volant imobilizérem. V tomto stavu nejspíš po 20 metrech skončíte ve svodidlech. Je třeba dát klíček do polohy 2. Auto možná nenastartuje. Imobilizér (imobilizuje, tj. znehybňuje volant pro případ krádeže) tím ale vypnete. Volant i tak půjde ztuha kvůli absenci posilovače. Zatáčet by ale auto mělo. Pokud ne, je další tažení sebevražda a nezbývá než vytočit číslo asistenční služby.

Totéž platí o brzdách. Brzdit by auto mělo. Ale počítejte s tím, že na pedál budete muset šlapat hodně intenzivně. Pokud přemýšlíte nad tím, jak se jezdilo za dob našich dědečků a pradědečků, tak zhruba nějak takhle.

Komunikujte mezi sebou

Pamatujete ty doby, kdy jste se coby malé děti na zahradě dorozumívávali přes vysílačky? Jasně, bejvávalo. Dnes tu máme dobu neomezených mobilních tarifů, Messengeru a WhatsAppu. Jaké dorozumívací médium zvolíte, je na vás. Rozhodně ale doporučujeme, aby spolu řidič taženého a táhnoucího vozidla během manévru komunikovali. A ideálně si ještě před výjezdem domluvte trasu. Pokud to jde, volte ideálně takovou trasu, kde nejsou zatáčky ani prudká klesání. Klidně i o pár kilometrů delší.

Ve městech a v otáčkách si najíždějte

Dejte dohromady dvě pětimetrová auta, pár metrů lana a máte soupravu dlouhou jako autobus. Co z toho plyne? Že si musíte počínat jako řidič autobusu. Pokud si řidič tažného auta nebude do prudších zatáček najíždět (tj. brát je zeširoka), dost možná bude tažné lano podrážet nohy lidem na chodníku.

Taktéž nezapomeňte vlečené vozidlo označit výstražným trojúhelníkem. A pamatujte na to, že na dálnici lze auto táhnout jen k nejbližšímu sjezdu. Jak vlečné, tak vlečené vozidlo musí mít platnou STK a musí být povinně pojištěné. Pokud vám propadla technická kontrola, jedinou zákonem akceptovatelnou možností, jak auto dopravit ke kontrole, je na valníku.

Moc bychom si přáli, abyste žádnou z rad v tomto článku nemuseli využít v praxi. Ale znáte co. Neštěstí chodí po lidech a zodpovědný řidič je připravený řidič.

Mnoho šťastných kilometrů vám přeje tým SPZ servis.