dovoz vozu z Německa

Na co si dát pozor, když sami kupujete auto v Německu?

dovoz vozu z Německa

Nabídka českých autobazarů se postupně zlepšuje. Při troše opatrnosti dnes lze slušné auto pořídit i za vyšší desetitisíce. Zdejší inzertní portály s novými a ojetými vozidly (např. tipcars.cz) řadu českých motoristů uspokojí. Pravdou ale je, že srovnání s německými autoscout24.de nebo automobile.de nesnesou ani z legrace. Co dělat, pokud se vám některý z nabízených kousků zalíbí? Poradíme.

Německý trh s auty v roce 2020

Historky o tom, jak je dnes německý automobilový trh za zenitem, protože mu vládnou Muhammadi a Vasilové, berte s rezervou. Ano, i tady se stáčí tachometry, falšují se servisní knížky, kamuflují se bouračky. A ano, leckdy za podobnými nepěknostmi stojí právě cizinci. Ale pravděpodobnost, že i přes veškerou péči narazíte na podvodníka, je tady podle nás mnohem nižší než v Česku. A hlavně – za tu trochu rizika, kterou stejně zcela neeliminujete nikdy, ty krásné kousky stojí. Německý trh je a nejspíše vždy zůstane větší, rozvinutější a bohatší než ten český, zejména pokud jde o vzácnější vozidla, která třeba u nás ani neseženete. Lamentováním v tom smyslu, že nic není jako dřív (jak by taky mohlo?), se nenechte rozladit. Zároveň ale neztrácejte obezřetnost. Spálit se lze i v „Říši“.

Kdo jsou prodejci?

První kategorií prodejců jsou soukromé osoby. Jasně, i v Německu žijí nepoctivci, které nemusí být snadné na první dobrou odhalit. Pokud ale člověk vnímá dění kolem sebe a disponuje alespoň nějakou sociální inteligencí, většinu nepoctivců dříve či později (tj. třeba během testovací jízdy) odhalí. Při prověřování osob se nebojte nahlédnout na jejich profil třeba na Facebooku. Klidně pak můžete zjistit, že člověk, který dnes své auto prodává jako mimořádně opečovávané a v zimě nejeté, s ním ještě před pár týdny driftoval na zasněženém parkovišti, čímž se nezdráhal veřejně pochlubit (stále viditelným) příspěvkem na Facebooku. Samozřejmě, nemusí to znamenat, že je vůz nutně ve špatném stavu. Minimálně ale víte, že máte co do činění s člověkem, který nehraje úplně fér.

Druhou kategorií jsou autobazary. I tady platí, že se můžete setkat s poctivostí a profesionalitou, ale také s podvody či pokusy o ně. Autobazar si doporučujeme předem proklepnout. V této věci je skvělý autoscout24.de, protože přímo u inzerátu zobrazuje hodnocení bazaru. Automobile.de taková hodnocení sice nenabízí, ale zpravidla poskytuje přesné identifikační údaje bazaru. Ten si tak můžete snadno proklepnout v Google. Areál autobazaru je vhodné si zběžně předem prohlédnout na Google mapách. Pokud najdete jen štěrkové parkoviště s budkomaringotkou, dost možná se nejedná o seriózní bazar, ale spíše o (nezřídka zahraničního) překupníka. Ti se všeobecně těší nejmenší důvěryhodnosti.

Troufáme si tvrdit, že pokud byste ojeté auto koupili takříkajíc „naslepo,“ nejvyšší pravděpodobnost, že se nespálíte, budete mít u autorizovaných dealerů. Ideálním stavem je, když takový dealer vůz kdysi prodal prvnímu majiteli, po celou dobu jej servisoval a nyní jej po důkladném prověření posílá opět do světa, typicky na protiúčet stávajícímu majiteli. Bohužel ne vždy tomu tak je. I autorizovaní dealeři běžně na protiúčet berou auta, která neznají. Standardní praxí je ale jejich důkladné prověření lidmi, pro které jsou auta denním chlebem.

Kde mi nabídnou nejlepší ceny?

Každý chceme ušetřit. Velmi často se s nejnižšími cenami setkáváme u překupníků a nepoctivců. Třeba si ale uvědomit, že nejnižší cena není totéž co nejvýhodnější cena. Na první pohled mimořádně atraktivní nabídky jsou často vykoupeny technickými problémy (viditelnými i skrytými), nejasnou servisní historií, nutností doplatit DPH apod. Autorizovaní dealeři naopak bývají často dražší až nejdražší, ale zase máte mnohem nižší riziko nepříjemného překvapení. Pokud máte na výběr, doporučujeme ojeté auto kupovat u nich. Na první pohled často příliš neušetříte. Běžně ale pořídíte za akceptovatelnou cenu vůz ve velmi nadstandardním stavu.

Nejezděte naslepo. Nejdříve volejte

Padne-li vám nějaký plechový krasavec do oka, ozvěte se co nejdříve majiteli. Otázky doporučujeme si předem vypsat – během telefonátu vedeného nejspíše v němčině či angličtině vám mohou vlivem nervozity vypadnout. Ptejte se na stav auta (závady, koroze, nutné investice, poškození laku atd.), servisní historii a samozřejmě si ověřte cenu. Pokud dostanete pocit, že si prodejce protiřečí nebo snad něco zamlčuje, nemávejte nad tím rameny s tím, že se to „nějak“ vysvětlí. Ptejte se rovnou. Telefonické jednání protistrany je její první vizitkou. Důvěřujte, ale prověřujte.

Telefonát můžete využít i k jednání o ceně. Příliš ale netlačte na pilu, pokud nemáte zjevný důvod. Počítejte s tím, že smlouvání je téměř vyloučeno u autorizovaných dealerů.

Rezervace

Vše vypadá nadějně a vy máte vážný zájem? No tak bezva, můžete provést rezervaci a vydat se za hranice. Lepší autobazary běžně rezervace potvrzují elektronicky. Pokud by se tak nestalo, raději si potvrzení vyžádejte. Ve velkých bazarech, v nichž se točí stovky aut a tisíce zájemců o ně, pracují také jenom lidé a k omylům dochází. Zjištění, že jste jeli 600 km zbytečně, naštve.

Kupní smlouva a platba

Nikde žádný kostlivec? Auto šlape, jak má, a vy byste rádi, aby bylo vaše? Pak bude třeba podepsat kupní smlouvu a auto samozřejmě uhradit. Smlouvu si řádně prostudujte. Na případné nejasnosti se doptejte. Pokud automobil kupujete ve zvláštním daňovém režimu podle německého paragrafu 25a, musí být tato skutečnost ve smlouvě uvedena. Požadujte předání velkého a malého technického průkazu a zkontrolujte, zda údaje v nich souhlasí a zda vozidlo bylo odhlášeno.

Nebojte se placení v hotovosti. Většinou bývá výhodnější než bankovní převod. Kromě případných poplatků za přeshraniční platební styk se totiž banky rozhodně nepodbízejí ve směnných kurzech. Směnárny běžně nabízejí euro i o 40-50 haléřů levněji, což u auta za 15 000 eur dělá rozdíl kolem 7000 Kč. Nevýhodou ale samozřejmě je, že musíte peníze nosit u sebe.

Registrace auta v Německu

Abyste mohli auto v souladu se zákonem převézt do ČR, je nezbytné jej nejprve v Německu zaregistrovat, což provede místní registr vozidel. K tomu budete potřebovat mít uzavřené povinné ručení. Výhodou je, že se pobočky pojišťoven často nachází poblíž, takže zbytečně neztrácíte čas chozením. Následně je třeba vyplnit žádost o přidělení převozní registrační značky.

Existují vnitrostátní převozní registrační značky se žlutým pruhem v pravé části (Kurzzeitkennzeichen) a pak mezinárodní převozní značky s červeným pruhem (Zollkennzeichen). Dříve platilo, že bylo nezbytné pro legální převoz do ČR volit červené mezinárodní značky. Dnes už ale naše ministerstvo dopravy uznává obojí. Výhodnější je tak sáhnout po žlutých značkách – vyjdou včetně pojistky na 80 eur (červené stojí 130 eur).

Nechat vyrobit si registrační značku můžete na pojišťovně, kde jste sjednávali povinné ručení. Jakmile bude jedna i druhá registrační značka u vás, vaše cesta povede zpět na registr vozidel, kde na registrační značku dostanete speciální nálepku. Poté se můžete vydat na cestu. Platnost registračních značek je vyznačena čísly na barevném pruhu – první číslo značí den, druhé měsíc, třetí pak rok.

A jsme v ČR. Co teď?

Už vidíte, že podpisem kupní smlouvy a předáním peněz pořízení auta v Německu teprve začíná. Dobrou zprávou je, že tamější byrokracii už máte za sebou. Teď se ještě vypořádat s tou českou. Jakmile je vozidlo v ČR, míříte na dovozovou STK a měření emisí. U aut z Německa neřešíte schvalování technické způsobilosti. Vše hotovo? Pak je potřeba dostavit se na registr vozidel, kde dojde k přeregistraci. Potřebovat budete protokoly z STK, doklad o nabytí vozu (tj. kupní smlouva), osvědčení o registraci vydané jiným státem a případně technický průkaz, zelenou kartu a osobní doklady. Evidenční kontrola bude vyžadována pouze tehdy, pokud auto přihlašuje jiná osoba než ta, která jej dovezla. Po vyplnění příslušného tiskopisu s názvem Žádost o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel vám bude, zpravidla okamžitě, vystaven český velký techničák. S ním pak registraci dokončíte a můžete začít vozidlo užívat.

Na registr vozidel sám, anebo v zastoupení

Na český registr vozidel se můžete vydat sami. Pokud vám nevychází čas, anebo prostě jen cítíte, že vás úřední šiml začíná ubíjet, rádi vše profesionálně zařídíme za vás.