Mytí auta v zimě dává smysl

O své auto bychom měli pečovat bez ohledu na roční období. Jedním ze základních úkonů údržby je přitom mytí. To zajistí kromě reprezentativnějšího estetického vzhledu také lepší ochranu karoserie a citlivých části před korozí. Auto si tak bude lépe držet hodnotu. Běžně se traduje, že v zimě auto nemá smysl mýt. To ale není pravda. Zejména v období, kdy se hodně solí a na řadě míst se udržují nečistoty, dostává auto pořádně zabrat. A jednou z možností, jak mu trochu odlehčit, je zajet na myčku.

Důkladné umytí před zimou

Většina z nás nevítá zimu s otevřenou náručí. A ani pro naše auta nejde o lehké období. Jsou totiž vystaveny dlouhodobému působení agresivních činitelůposypové soli, štěrku a zamrzající vodě, která se při zamrzání rozpíná. Nelehký úděl ale můžeme našim plechovým miláčkům ulehčit tím, že je důkladně umyjeme a ošetříme voskem. Ten chrání především namáhané části karoserie, které jsou ke vzniku koroze nejnáchylnější. Jedná se o určitou investici, ale zachovalé auto tvoří nejen vizitku svému majiteli, Hlavně si lépe uchová svoji hodnotu při prodeji.

Má smysl jezdit v zimě na myčku? Vždyť se auto znovu zašpiní během pár hodin

V zimě má smysl na myčku jezdit právě proto, že se auto rychle špiní. Usazené nečistoty totiž obsahují větší či menší procento agresivních činitelů, které způsobují korozi, vady na laku apod. Je samozřejmě utopií snažit se držet při každodenním provozu v zimním období auto neustále čisté. Umýt jej přinejmenším jednou za měsíc ale smysl dává. Pokud karoserii před zimní sezonou dopřejete kvalitní navoskování, postačí jen základní mycí program, který stojí dvojcifernou částku.

V jakých intervalech mýt auto v zimě?

Nejlépe jednou za měsíc, nicméně i pokud na myčku zamíříte během zimy jen dvakrát, (nejen) karoserie to ocení. Četnost mytí samozřejmě závisí na vytíženosti auta a na povětrnostních podmínkách. Pokud jezdíte minimálně a bydlíte v nížině, dost možná opravdu vystačí auto za zimu umýt dvakrát. Pokud během zimních měsíců najedete 40 000 kilometrů a ještě třeba bydlíte v horách (tzn. více sněhu, více soli a patrně i více štěrku), bude vhodné jezdit každý měsíc nebo dokonce i častěji.

Jistě, zákony fyziky člověk nepřelstí…

Na řadě dobře vybavených mycích linek lze auto mýt i při silných mrazech. Ovšem fyzikální zákony jsou neúprosné. Pokud nebude auto po umytí dostatečně dobře usušené, hrozí zamrznutí dveří, víčka od palivové nádrže apod. Voda se totiž při zamrznutí rozpíná. Ovšem na arktické mrazy česká kotlina zrovna netrpí. A i kdyby náhodou přišly, tak prostě vyčkejte, než se teploty dostanou zpět k nule. Na některých myčkách včetně těch samoobslužných pak používají tzv. osmotickou vodu. Z technického hlediska se jedná o vodu, která prošla reverzní osmózou a je zbavená minerálů. Její aplikace je nejvhodnější na konci mycího procesu. Jelikož se jedná o vodu zbavenou minerálů, nezanechává na autě mapy a to tak není třeba přehnaně sušit.

Před vjezdem do myčky auto zahřejte

Všeobecně platí, že čím teplejší je povrch karoserie, tím efektivnější a šetrnější bude mytí. V praxi to znamená, že než se svou plechovou chloubou zamíříte mezi kartáče, ujeďte pár kilometrů. Totéž platí i tehdy, když svému autu chcete dopřát ruční mytí.

Ruční mytí je nejlepší

Ruční mytí vyniká šetrností a také důkladností (je-li provedeno správně). Je ale přirozeně dražší a proto po něm sahají spíše majitelé novějších či dražších vozů. Skvělou alternativou je také bezkontaktní mytí vysokotlakým přístrojem, při kterém se nepoužívá ani houba, ani kartáč.