zákaz jízdy kamionu již od soboty

Ministerstvo vnitra chce zakázat kamionům jízdu už od sobotní půlnoci

zákaz jízdy kamionu již od soboty

Mimo prázdniny nesmí aktuálně v neděli a ve státní svátky kamiony na silnice mezi 13. a 22. hodinou. V období prázdnin je zákaz rozšířen i na pátek (17-21h) a sobotu (7-13h). Dost možná se ale můžeme těšit na změny. Ministerstvo vnitra totiž chce prosadit zákaz jízdy kamionů už od sobotní půlnoci. Důvodem má být snaha o uvolnění odstavných míst pro nákladní automobily. Dopravci nicméně návrh kritizují.

Sjednocení s okolními zeměmi

Předložený návrh v podstatě sjednocuje podmínky, které už nyní platí v okolních zemích. V Německu, Rakousku i na Slovensku totiž v neděli a o státních svátcích nesmí kamiony na silnice mezi 0-22h. V prázdninovém období je zákaz ve všech třech zemích rozšířen ještě na sobotu (Německo a Slovensko 7-20h, Rakousko 15-24h). Ministerstvo změnou legislativy řeší skutečnost, že v České republice chybí odstavná místa, důsledkem čehož řidiči svá vozidla parkují i na nevhodných a nebezpečných místech včetně připojovacích pruhů. „Sjednocení doby, po kterou je omezena jízda, by mělo přinést uvolnění míst, která k odstavování těchto vozidel určena nejsou,“ argumentuje pro iDnes.cz Adam Rözler z ministerstva vnitra.

Dopravci se bojí zhuštění provozu před zákazem

Autodopravci namítají, že rozšíření zákazu situaci na odpočívkách nevyřeší. Dále upozorňují na to, že aby kamioňáci stíhali termíny dodání, budou muset vyjíždět už v sobotu a nedělní zákaz jednoduše „přečkají“ u hranic (tzn. problém kumulace kamionů spíš zesílí). Řidiči z povolání se také obávají, že jim legislativní změna sníží konkurenceschopnost. Řidiči z jiných zemí totiž podobnými omezeními svázaní nejsou, příp. je neváhají porušovat. Vezměme si např. Polsko. Zde mohou kamiony mimo prázdniny na silnice po celou neděli. Vyjet nesmí pouze v den státního svátku.

Za porušení zákazu české ministerstvo počítá s pokutou do 5000 Kč.

Kamiony mířící do České republiky by mohly cestu dokončit

Pokud by návrh prošel, mohli by kamioňáci, kteří jedou se zásilkou pouze do České republiky, cestu dokončit. Jde o úpravu, která již nyní platí kromě Maďarska a Polska třeba v Itálii. Nedocházelo by tak k absurdním situacím, že by řidiči museli své kamiony odstavit třeba 20 km před místem vykládky a volat příbuzným, aby je přijeli vyzvednout.

Odstavná místa přibývají velmi pomalu

Častým kamioňáckým oříškem bývá vůbec najít vhodné odstavné parkoviště. Ta, která existují, jsou zpravidla přeplněná. A třebaže existují i soukromá odstavná místa, je jich málo a kapacity, které nabízejí, jsou taktéž nedostačující. A vzhledem k tomu, že odstavení kamionu zakazuje i řada měst, nemívají často řidiči z povolání jinou možnost, než soupravu odstavit tam, kde to jen trochu jde (u supermarketů, v průmyslových zónách atp.).

Veřejnost volá spíše po zákazu předjíždění na dálnici

Navrhovaná změna se týká pouze nákladních vozidel. Pro většinovou motoristickou společnost není až tak relevantní. Běžné motoristy trápí spíše jiné věci. Již dlouhé roky např. volají po zákazu předjíždění kamionů na dálnici (minimálně tedy v místech, kde jsou pouze dva pruhy). A případná omezení jízdy nákladních vozů by naopak uvítali tehdy, kdy je provoz nejhustější, typicky v pátek odpoledne. Tak uvidíme, co si pro nás ještě ministerstvo dopravy přichystá.