manuální nebo automatické řazení? výhody nevýhody

Manuál, nebo automat?

manuální nebo automatické řazení? výhody nevýhody

Téměř k hamletovskému „být či nebýt“ by se dalo přirovnat přemítání některých českých motoristů nad vhodností toho či onoho typu řazení. Manuální i automatické převodovky mají své skalní zastánce i odpůrce, řadě motoristů je pak způsob řazení lhostejný. Jaké ale ve skutečnosti oba světy jsou? Jaké jsou jejich přednosti a naopak stinné stránky?

V Evropě jsme spadli z višně. V Americe pak spadli…taky asi z višně

Pokud jde o převodovky, je zajímavé sledovat kontrast mezi Spojenými státy a Evropou. Za velkou louží svojí četností automaty svoje manuálně řazené protějšky drtí již řadu desetiletí bez milosti. Ostatně řidičský průkaz tu dostanete, aniž byste kdy museli šlápnout na spojku. Tedy ne, že by se tu auta s „klackem“ nevyskytovala. Jedná se nicméně takřka výhradně o sportovní vozy, příp. sběratelské kousky, auta na zakázku apod. Prostě s manuálem jste v USA exot. Evropa byla ještě nedávno diametrálně odlišná. V posledních letech nicméně zažívají samočinné převodovky přesvědčivý nárůst i na starém kontinentě.

Evropa si zvyká na automaty

Američtí řidiči jsou pro své nekamarádství se spojkovým pedálem terčem posměšných městských legend takřka odjakživa. Ovšem, jak tomu leckdy bývá, to, čemu se smějeme, se nám vlastně líbí. Realita je totiž taková, že se počet vozů s automatem u nás za poslední léta výrazně zvýšil. Důvodů bude několik. Jednak si lidé postupně zvykají a přestávají se bát. Za druhé je pak rozvoj samočinného řazení určitě podpořen i neustále lepším a spolehlivějším technickým provedením automatických převodovek. Ty řadí rychleji a jakoby „lidštěji“. Za předpokladu pravidelné výměny oleje pak vzrostla i jejich životnost. Není ničím neobvyklým, že automat auto jako celek přežije.

Variátorová převodovka

Prvním typem automatizované převodovky je bezstupňový variátor. Převodový poměr se mezi hřídelemi mění plynule, což se příznivě projevuje na dynamice. Nevýhodou variátoru je, že se špatně opravuje a nehodí se ke spárování se silnými motory. Se zpřevodováním pomocí variátoru se tak setkáváme např. u skútrů a u menších aut.

Hydromechanická převodovka

U tohoto typu automatu se o přenos točivého momentu stará nízká viskozita hydraulické tekutiny. Tyto převodovky vynikají dlouhou životností. Při pravidelných výměnách oleje nezřídka zvládnou bez jakéhokoliv zásahu porci 300 i více tisíc kilometrů. Jsou navíc bez problému použitelné i u silných motorů. U aut osazených touto převodovkou je ale třeba počítat s vyšší spotřebou a méně přesvědčivou dynamikou.

Robotizované převodovky

U robotizovaného automatu se o přenos výkonu stará jedna či dvě spojky roboticky ovládané pomocí elektroniky) a hřídel. Nedochází u něj ke zvýšené spotřebě paliva (je-li v dobrém stavu). Řazení je navíc velmi plynulé a využití potenciálu motoru maximální. Příkladem může být převodovka DSG od Volkswagenu, S-Tronic od Audi, I-Shift od Hondy či PDK od Porsche.

Zhoršená funkce automatu má několik projevů

Podobně jako manuální převodovka umí i automaty pozlobit. Ne vždy je ale nezbytná nákladná oprava či výměna celé převodovky. Důrazně doporučujeme pravidelnou výměnu oleje v automatu. Starý olej se může projevit např. tak, že převodovka při změně převodů začne cukat nebo že při puštěné brzdě auto neudrží v kopci. Nevyměněný olej pak může převodovku kompletně zničit a s tím, že výměna je otázkou desítek tisíc korun.

Jak jezdit s automatem

Pro maximální životnost automatické převodovky je nejvhodnější voličem zadat pozici D (Drive) a v průběhu jízdy tento mód neměnit. V závislosti na typu automatu je pak možné zvolit maximální rychlost, do které bude elektronika řadit. Takřka všechny moderní automaty pak nabízejí ještě sportovní režim, při kterém dochází ke změně převodů až při vyšších otáčkách. Některé pak dokonce umožňují i bezspojkové manuální řazení pádly na volantu. Všeobecně ale platí: pokud rádi řadíte, kupte raději klasický manuál. Pokud řadit nechcete, tak si jízdu bez třetího pedálu užijte na maximum.