Ukázněná jízda

Levnější servis výměnou za ukázněnou jízdu? Za nějaký čas by mohlo jít o alternativu k současnému systému

Ukázněná jízda

Možná už jste slyšeli o povinném ručení, jehož výše je kalkulována i na základě vašeho jízdního stylu. Pokud ne, pak vězte, že existují pojišťovny, které vám – tedy pokud nepřekračujete rychlost, prudce nebrzdíte, případně toho nenajezdíte hodně – nabídnou slevu z povinného ručení či havarijní pojistky. A zdá se, že by podobnou praxi mohly začít aplikovat i automobilky. Ukázněným klientům by mohly např. zlevnit servis.

Cenou je soukromí

Pokud chcete výhodnější povinné ručení, musíte si do auta nainstalovat velkého bratra v podobě aplikace, která sleduje kdy, kam a hlavně jak jezdíte. Pro řadu motoristů jde o nepřekonatelnou podmínku, díky níž nabídku ignorují. Tisícům českých motoristů ale špehování nevadí, a to i přesto, že jde o neanonymní data, která pojišťovně řeknou např. v kolik hodin jezdíte nakupovat či ve které nemocnici leží vaše babička.

Levnější výměna oleje

Pro pojišťovny nic nového. Mezi automobilkami ale s nápadem na poskytování benefitů ukázněným řidičům přišla jako první americká divize Mitsubishi. V podstatě jde o to, že by se řidič, který si dobrovolně stáhne a začne používat aplikaci, pomocí níž bude sdílet data o své motoristické existenci s pojišťovnou, mohl těšit např. z levnějších servisních zásahů (např. garanční prohlídky, výměny oleje apod.), případně by se mu automobilka mohla odvděčit levnějšími náhradními díly či doplňky.

Začátek konce?

Nápad vyvolává reakce. Mluví se i o tom, že by se z podobných šmírovacích aplikací mohla brzy stát norma s tím, že člověk, který je odmítne, bude muset pojišťovně tučně připlácet. V souvislosti s neustále chytřejšími a chytřejšími auty se pak stále více mluví i o tom, kam až mohou automobilky zajít při sběru dat o svých klientech. Ono totiž zdaleka nejde jen o jízdní styl. Třetí straně totiž poskytujete cenné informace o tom, kdy a kam jezdíte (a dost možná i proč). A aniž bychom si to uvědomovali, přes podobné aplikace po sobě zanecháme dost možná výraznější stopu než při placení kartou.

Informace vytržené z kontextu

Určitým zádrhelem celé koncepce sledování chování za volantem je, že žádná aplikace nedokáže pojišťovně data předat v širším kontextu. Pokud na poloprázdné silnici první třídy pojedu 110 km/h, určitě riskuji méně, než když se do ostré zatáčky s vřískotem gum vrhnu devadesátkou, třebaže z pohledu pojišťovny je má jízda čistá jako čerstvě padlý sníh. Samostatnou kapitolou jsou pak nezaviněné situace, kdy mi např. někdo nedá přednost a já jinou možnost, než dupnout na brzdu, prostě nemám.