Jak vybrat sněhové řetězy

Které sněhové řetězy jsou nejlepší a jak je správně použít?

Jak vybrat sněhové řetězy

Letos máme údajně nejméně sněhu za posledních 20 let. Jasně, možná už tento rok žádná pořádná nadílka nepřijde. Extrémně suchý prosinec a leden ale klidně může vystřídat extrémně vlhký – a tedy zasněžený – únor a březen. A proto je vhodné být připravený. Zvlášť pokud plánujete cestu do hor, doporučujeme zvážit nákup sněhových řetězů. Jaké vybrat a na co si dát pozor?

Tekuté řetězy pouze jako nouzové řešení

Člověk se nemusí nutně vydávat pod Grossglockner, aby zjistil, jaké to je, když pneumatiky ve sněhu ztratí trakci. Zapadnout můžete klidně na neodhrnutém parkovišti v Praze. Právě na parkovišti přitom můžou přijít vhod tekuté (nebo také chemické) sněhové řetězy. Jde vlastně o sprej, který na gumy snadno a rychle nastříkáte a který zlepší jejich záběr. Tekuté řetězy jsou cenově velmi přívětivé. Pořídíte je i za méně než dvě stovky. Nutno ale počítat s tím, že jde o opravdu nouzové řešení. Trakci pneumatiky zvýší jen velmi krátkodobě. Po ujetí pár desítek metrů už často nepoznáte rozdíl. Takže pokud do hor nejezdíte, montáže klasických řetězů se bojíte, ale přesto chcete mít v kufru alespoň něco pro strýčka příhodu, tekuté řetězy zvažte. Jinak doporučujeme vsadit na účinnější řešení.

Textilní řetězy pomůžou. Jejich životnost ale bývá mizerná

Alternativou jsou textilní sněhové řetězy, které se na kolo navlékají jako ponožky. Ty kvalitnější trakční schopnosti auta zlepší poměrně přesvědčivě, to ale především na ledu. Do hlubokého sněhu nebo bláta se nehodí. Počítejte dále také s jejich velmi rychlým opotřebením, zejména pokud pojedete po holé vozovce. I textilní návleky je tak třeba brát jako nouzové řešení. Na vyproštění či vyjetí pár metrů k chatě jsou fajn. Pokud ale míříte do hor, potřebujete ocel.

Ocelové řetězy zůstávají nepřekonané

Ano, jsou dražší a jejich nasazování je někdy „opruz“. Navíc pokud je neupevníte správně, riskujete zničení nejen řetězů, ale také poškození auta. I přesto ale zůstávají klasické ocelové řetězy nenahraditelné. Trakci zvyšují nejpřesvědčivěji. Jejich životnost se navíc může pohybovat i v letech, a to i tehdy, jezdíte-li občas po odklizené vozovce (na holém povrchu ale jezděte co možná nejméně, ideálně byste měli řetězy vždy sundat).

Při výběru správné velikosti sněhových řetězů je třeba vzít v potaz rozměry pneumatiky (šířka, profil, prů­měr), značku a model vozidla a také to, zda instalaci sněhových řetězů povoluje manuál k vozidlu či technický průkaz. U sportovnějších aut je často nutné kvůli menšímu prostoru mezi pneumatikou a podběhem volit model s nižší konstrukční výškou. Co se týče síly článku, pro běžné motoristy pohybující se vesměs po zpevněných cestách postačí kolem 3 mm. Chcete-li se pohybovat i v terénu či po horských cestách, doporučujeme volit sílu článku minimálně 3,2 mm. Pokud si nejste jistí, raději se zeptejte odborníka.

Do Rakouska jedině s ocelovými řetězy

Pokud se vydáváte za lyžovačkou k našim jižním sousedům a budete projíždět úsekem s povinností použití sněhových řetězů, budete jednoznačně potřebovat klasické řetězy z oceli. Textilní ani chemické řetězy totiž nesplňují místní normu ÖNORM V 5117. Úseky, kde dopravní značka přikazuje použití sněhových řetězů, najdeme i v České republice.

Trénujte na suchu a nečekejte, až zapadnete

Zvlášť pokud nemáte řetězy s automatickým dopínáním, je vhodné si jejich nasazení vyzkoušet nanečisto ještě před odjezdem. Věřte, že až budete ve vánici a se zmrzlýma rukama dřepět u kola, předchozí trénink více než oceníte. Řetězy nasazujte včas, ne až poté, co jste zapadli ve sněhu. Při jízdě s nasazenými řetězy nejezděte rychleji než 50 km/h. A v případě, že od kol uslyšíte chrastění či bouchání, ihned zastavte. Řetězy jste buď nenasadili dobře, anebo se uvolnily. Pokračování v jízdě může mít za následek poškození auta a řetězů. Sněhové řetězy se montují minimálně na poháněnou nápravu, ideálně na všechna kola. Nevozte řetězy hluboko v kufru. Jinak budete muset celý obsah kufru vyndat. Po použití řetězy doporučujeme očistit, ideálně omýt v teplé vodě. A nenechávat je přes noc v autě. Jinak kromě koroze riskujete i to, že je druhý den vlivem zamrznutí budete mít problém nasadit.