Koroze se nevyhne ani moderním vozům

Korozi se ani u moderních aut nepodařilo vymýtit. Dá se jí však dobře bránit

Koroze se nevyhne ani moderním vozům

Naštěstí jsou ty tam doby, kdy auta takříkajíc hnila jako rajčata při prvních mrazících. Automobilky během posledních zhruba 20 let vesměs udělaly v antikorozní ochraně velké pokroky. I přesto ale zůstává koroze strašákem – rozhodně neplatí, že by byla moderní auta vůči ní imunní. Dobrou zprávou je, že se rzi dá účinně bránit.

Nekoroduje jen karoserie…

Většina moderních aut vypadá i po nějakých 10 letech dobře. Nutné je si nicméně uvědomit, že přetrvávající dobrá kondice karoserie napovídá pramálo o stavu podvozku. Je velmi pravděpodobné, že se po 10 letech provozu rez uhnízdila na nápravnicích, ramenech, výfuku, spojích či dokonce přímo na podlaze. Může se jednat o povrchovou korozi, která neovlivňuje funkci komponentů. V horším případě, tj. tehdy, je-li již koroze hloubková, ale můžete klidně nepochodit na STK, případně vám klidně může za jízdy v důsledku rzi upadnout kolo. Rozhodně tedy doporučujeme se na auto tu a tam podívat i zespodu (pro zevrubnou představu klidně postačí i běžný hever, který vozíte coby součást povinné výbavy, ale pozor na bezpečnost!), příp. poprosit o kontrolu podvozku v servise. Třebaže platí, že opravit se dá (skoro) vždy (skoro) všechno, čím je koroze pokročilejší a hloubkovější, tím finančně náročnější a méně rentabilní je oprava. Korozi je rozhodně nutné podchytit v začátku, kdy vás ještě karosář nesedře z kůže.

Nespoléhejte na záruku

Automobilky se často holedbají deseti i dvanáctiletými zárukami proti prorezavění. Nutné je nicméně říct, že ve většině případů je předmětem takové záruky karoserie, nikoliv podvozek. To znamená, že pokud bude karoserie netknutá, a podvozek přesto ve stádiu klinické smrti, nepochodíte. A s velkou pravděpodobností nepochodíte ani tehdy, pokud přesně nedodržujete předepsané servisní úkony výrobce (standardně platí, že abyste o záruku nepřišli, musíte při servisu postupovat podle oficiálních zakoupených pokynů).

Důležitá prevence

Záludné je na korozi to, že je třeba se jí bránit ještě před tím, než se objeví. V zimním období, kdy se na silnicích nachází tisíce tun agresivní posypové soli, doporučujeme auto pravidelně mýt, a to včetně podvozku. Pokud jezdíte hodně, ideálně i jednou týdne. Velmi vhodná je aplikace speciálních antikorozních nátěrů podvozku. Rozhodně ale doporučujeme nechat si podvozek vystříkat kvalitním přípravkem u profesionálů, kteří dodrží správný postup (např. přípravek nechají ve vytápěné dílně alespoň 1 den uschnout). Cena za takovou aplikaci začíná na zhruba 2000 Kč, o něco více zaplatíte za větší auta (kombíky, SUV apod.). Pořídíte i spreje za dvě stovky. Jejich účinnost je ale zpravidla žalostná. Nutno dodat, že nástřik neřeší korozi jako takovou, pouze jí pomáhá předcházet. Rozhodně tedy má smysl jej aplikovat i u zánovních aut.

Dobrý automechanik by vás na korozi měl upozornit a měl by být schopný nabídnout co možná nejsmysluplnější řešení, kterým může být koupě použitého dílu (na vrakovišti či v bazaru) v lepším stavu. Běžně se takto dají za slušnou cenu koupit i celé nápravy. Každopádně ale korozi řešte, a to dříve, než se i nejlevnější akceptovatelná varianta stane finančně nerentabilní.