Jak jezdit v mlze

Jak správně jezdit v mlze? Na nejdůležitější zásady se často zapomíná

Jak jezdit v mlze

Ranní mlhy a smog patří mezi výzvy, kterým musí čeští motoristé v těchto dnech čelit. V principu nesouhlasíme s tvrzením, že je jízda v mlze nebezpečná. Pravdou ale je, že mnoho řidičů zkrátka dost dobře neví, jak na ni, důsledkem čehož dělají nebezpečné chyby. Na co si tedy dát pozor při ranní zamlžené cestě do práce?

Čistá okna a zrcátka

První asociací, která se většině řidičů v souvislosti s mlhou vybaví, jsou mlhová světla. Ano, ta svoji důležitou roli samozřejmě hrají. Z pohledu řidiče je ale možná ještě zásadnější (a velmi často se na to zapomíná) si v prvé řadě dobře očistit (příp. odmrazit) okna a zrcátka. Špinavá a zamlžená okna komplikují výhled z vozu i při dobré viditelnosti. V kombinaci se silnou mlhou pak mohou řidiči zcela znemožnit bezpečnou jízdu, a to i při opravdu nízké rychlosti. Pro efektivnější odmlžení vnitřní strany čelního skla pomůže, když během prvních kilometrů nasměrujete vzduch z ventilace na čelní sklo (na přístrojovce je k tomuto určeno speciální tlačítko). Rosu z vnější strany bočních oken lze odstranit hadrou, anebo můžete sklo jednoduše stáhnout dolů a zase vytáhnout. Jen pozor, abyste to nedělali tehdy, je-li na skle námraza.

Mlhovky v homeopatických dávkách

Mlhová světla se u nás všeobecně nadužívávají. Projíždíte-li opravdu hustou mlhou či sněžením a nevidíte zadní světla auta jedoucího před vámi, pak mají mlhovky smysl a nad jejich zapnutím neváhejte. Za jiných okolností je ale nezapínejte. Všeho moc totiž škodí. Při dobré či jen mírně zhoršené viditelnosti mlhovky oslňují, což je nejen nepříjemné pro ostatní řidiče, ale i nebezpečné (např. nevidíte brzdová světla). Zcela nevhodné je použití mlhových světel při stání uprostřed kolony. A takřka se nepoužívají ani ve městech.

Maximální soustředěnost je důležitější než kdykoliv před tím

Při jízdě v mlze nečtěte maily, nevyřizujte telefony, neobjednávejte se k lékaři. Naopak se soustřeďte na dění kolem sebe. Nejde jen o primární bezpečnost a s ní související prodlouženou reakční dobu a větší riziko chyby někoho druhého. Mnoho řidičů začne ihned po vyjetí z nejhustější mlhy nervózně dohánět ztracený čas s mobilem v ruce, důsledkem čehož třeba zapomene vypnout mlhovky. A za to vám ostatní účastníci silničního provozu opravdu nepoděkují. Spíše vám něco provedou!

Předvídat, předvídat a předvídat

Vy možná dokonalým řidičem jste. Ne každý se ale těší stejnému daru. A platí, že chybu někoho jiného můžete snadno odskákat i vy sami. Proto doporučujeme následující:

  • Držte se spíše u krajnice a počítejte s tím, že protijedoucí vozidlo může vyjet ze svého pruhu. Zároveň ale nezapomeňte, že i u krajnice se může nacházet hrozba – cyklista, chodec, odstavené auto apod.
  • Bezpečný odstup je důležitější než kdykoliv jindy. Pokud auto jedoucí před vámi začne brzdit, berte v potaz, že jeho brzdná dráha zůstává stejná (není-li cesta namrzlá), vy ale v důsledku snížené viditelnosti zareagujete později a dost možná nedostatečně důrazně.
  • Směrová světla zapněte dříve než obvykle a do křižovatek vjíždějte pomaleji.
  • Brzděte pozvolněji. Za výrazně snížené viditelnosti se špatně odhaduje rychlost i vzdálenost.
  • Příliš se nespoléhejte na elektronické systémy. Stabilizace podvozku nemá důvod za mlhy fungovat hůře. Ostatní systémy ale mohou dělat chyby, či dokonce přestat fungovat úplně.

Přejeme vám mnoho šťastných kilometrů za každého počasí.