Jak si v zimních měsících poradit s námrazou?

Sněžení v posledních dnech dává jednoznačně na vědomí, že dorazila zima. Na autech se přes noc tvoří námraza, což způsobuje vrásky na čele ne jednoho motoristy. Aby tyto vrásky nebyly hluboké a bylo jich co možná nejméně, přinášíme pár tipů, jak se s námrazou na čelním skle vypořádat.

Škrabka je OK. Na místě je ale citlivost

Škrabka patří mezi základní výbavu každého motoristy již mnoho desetiletí. Se slabší námrazou si zpravidla poradí velmi dobře. Nachází-li se však na čelním skle silná vrstva ledu a ještě k tomu silně mrzne, je potřeba být velice opatrný. Problémem jsou prachové částice, které mohou při agresivním škrábání poškodit čelní sklo. Z principiálně stejného důvodu se nedoporučuje např. necitlivé čištění brýlí do trička. I kdyby bylo tričko naprosto čisté, o poškození se postarají nečistoty na skle.

Vyhřívaná škrabka je efektivnější a rychlejší variantou

Alternativou k běžné škrabce za pár korun jsou vyhřívané škrabky. Ty se pomocí napájecího kabelu napojí na zapalování. Zahřátí trvá cca minutu, někdy i méně. Funguje na stejném principu jako klasická škrabka. Díky vysoké teplotě je ale mnohem efektivnější. Cena vyhřívané škrabky na sklo začíná někde kolem 300 Kč. Prémiovější kusy vyjdou asi na tisícovku.

Pozor na horkou vodu

Vylít na zamrznuté čelní sklo horkou vodu, by asi nenapadlo nikoho. Hrozilo by totiž poškození, resp. prasknutí skla vlivem teplotního šoku. Nicméně pokud horkou vodu nahradíme vlažnou vodou o teplotě kolem 30 °C, dosáhneme téměř stejného výsledku, a přitom bez rizika poškození skla. Svrchní vrstva ledu popraská s tím, že kousky ledu už pak postačí odlámat. Použít lze boční stranu škrabky anebo i ruku. Pokud by byla vrstva ledu hodně silná, případně by byl opravdu extrémní mráz, bude možná potřeba proces opakovat. Čelní sklo pak doporučujeme utřít např. utěrkou či ručníkem. Jinak v důsledku působení nízkých teplot dojde k opětovnému vytvoření námrazy.
Urychlit odmrazování lze tak, že do vody určené k oplachu skla přidáte sůl (postačí polévková lžíce na litr). Jednou z vlastností soli je, že urychluje rozpad ledu. Proto se ostatně používá v zimě k ošetření povrchu silnice, který pak až do cca -10 °C nenamrzá. Problémem je, že sůl působí agresivně a urychluje nástup koroze.

Moderním řešením je rozmrazovač

Zejména při silných mrazech je skvělým pomocníkem rozmrazovač. Ten jednoduše nastříkáte na čelní sklo (příp. i jinam) a čekáte, až námraza zmizí. Rozmrazování zpravidla trvá jen několik sekund. Většina rozmrazovačů určených k ošetření aut navíc obsahuje glycerín, který příznivě působí na ohebnost pryže. Nejlevnější rozmrazovače lze pořídit i za méně než 100 korun a většinou vystačí minimálně na jednu sezonu.

Námraze čelního skla se lze efektivně bránit použitím folie či kartonu

Jistě, automobilovým estétům se tento tip líbit nebude. Pravdou nicméně je, že náročnému odmrazování čelního skla se lze efektivně vyhnout tak, že na něj přes noc umístíme folii či třeba kus kartonu. Námraza se pak vytvoří na této folii a ne na autě. Ráno pak folii jednoduše odstraníme a můžeme vyrazit. Folii je vhodné ke sklu bezpečně připevnit. Jinak hrozí, začne-li foukat vítr, že budeme ráno bez folie a ještě s námrazou na skle.