automechanik

Jak poznat dobrého automechanika?

automechanik

Zajdete si do jedné restaurace a odnesete si zážitek, nad kterým básníte ještě měsíc. A pak do druhé, z níž jste ještě za dva měsíce zhnusení. Třeba říct, že nejen v gastronomických službách existují propastné rozdíly v kvalitě. Úroveň se liší všude, automechaniky nevyjímaje. Jak ale poznat špatného mechanika ještě před tím, než mu odevzdáte klíčky od svého auta? Odpověď bohužel není jednoduchá.

Nové auto? Máte menší výběr

Vůně novoty má něco do sebe. Cena, kterou za ni zaplatíte, ale kromě bankovek zahrnuje i některá omezení. Abyste nepřišli o tovární záruku, musíte na garanční prohlídky jezdit do autorizovaného servisu, příp. do neznačkového servisu, který přesně dodrží veškeré postupy určené automobilkou a použije výhradně takové díly, které stanoví výrobce. Ještě před realizací garanční prohlídky si ale dvakrát ověřte, zda úkony neautorizovaného servisu skutečně vaši záruku neovlivní. Máte-li starší vozidlo, můžete se s ním vydat ke kterémukoliv automechanikovi, příp. si jej dokonce servisovat sami, pokud si na troufnete.

Dobrý automechanik není alibista

Jedním ze znaků dobrého mechanika je podle nás to, že se snaží v maximální možné míře situace řešit konstruktivně a smysluplně. Jinými slovy hledá způsoby (jak ano), ne důvody (proč ne). Existují ne úplně šťastná technická řešení, ne úplně zachovalá auta a ne úplně levné díly. Nicméně pokud vás mechanik při každé návštěvě častuje výrazy jako „na takto starém autě už může být špatné všechno“, „u tohoto motoru nemá smysl…“, „a to jsem se ani nedíval na XY, kdoví v jakém stavu vůbec je“ apod., doporučujeme přinejmenším zbystřit. Co všechno je teda špatné, když nové tlumiče a pružiny jste dávali před rokem, spojku měnili před dvěma a motor, byť v původním stavu, šlape jak hodinky, nepolyká olej jako vietnamské závitky a spotřebu má i po 15 letech přesně podle techničáku? Že by nápravy? Koroze? Je koroze hloubková, jaké části postihla, jaké jsou návrhy rozpočtu na opravu a za použití jakých dílů? „A to jsem se ani nedíval na XY…“ Ok, pokud je to důležitá věc, proč jste se tam nepodíval? A pokud je to malichernost, proč ji vůbec zmiňujete?

Na obranu automechaniků je samozřejmě třeba říct, že řada aut, která dostanou pod ruku, jsou ve skutečně špatném stavu. Navíc řada klientů tlačí nevybíravě na cenu a termíny, což dostává autoservisy pod tlak, takže se často uchylují k levným, dočasným a rychlým řešením. Ale i tohle můžeme vzít z druhé stránky. Pokud by ke mně coby automechanikovi jezdili pouze klienti, kteří chtějí všechno ideálně ještě dnes a aby to navíc nestálo přes pětistovku, nedělám přece jen něco špatně já?

Úzká specializace a reference

Úzká specializace na jednu značku, příp. např. na francouzské, švédské či americké vozy je dobrým znamením. Většinou totiž indikuje, že se dotyčný servis o daná auta zajímá více a pravděpodobně jim i více rozumí. Přece jen pokud 200krát rozmontujete jeden konkrétní model, budete na něj mnohem větší expert než člověk, který 10krát rozmontuje všechny modely všech značek. Zejména v případě komplikovanějších závad může úzce specializovaný expert s notnými praktickými zkušenostmi (který jen třikrát nepřečetl manuál) nabídnout značnou přidanou hodnotu. A dost možná se vyplatí za ním cestovat i velkou dálku.

Další důležitou věcí jsou reference. Samozřejmě, že určitým vodítkem mohou být hodnocení na Google, Facebooku a jinde. Mnohem lepší nicméně je, když si dotyčný autoservis či automechanik vybudoval takové dobré jméno (kdosi kdysi definoval dobré jméno jako to, co o nás říkají ostatní, když my u toho nejsme), že si jej množství motoristů okamžitě spojí např. s danou značkou a daným regionem. Volvo? Na Ostravsku to je Pepa Vomáčka a v Brně Jožka Slanina. Honda? V Olomouci to jsou kluci Novákovi, v Praze Dušan Petrů atp. (jména jsou smyšlená, negooglujte). Takže pokud se třeba na fóru zeptáte na dobrého servisáka pro Volvo v Ostravě a okamžitě z více zdrojů uslyšíte právě Pepa Vomáčka, patrně půjde o profesionála, kterého stojí za to vyzkoušet. Poptáte-li naopak někoho v Olomouci na Subaru a jediný komentář, který dostanete, bude „No, u Potočků mi nedávno dali celkem dobře dohromady Focuse“, patrně v daném místě nikdo podobně vyhlášený není. V případě běžného servisu nebo nějaké banality by asi bylo smysluplné jet k Potočkům. Pokud byste ale řešili něco zásadního za desetitisíce, zkusili bychom se poohlédnout třeba v Brně nebo Ostravě (kde jste z Olomouce za hodinu). Prostě pokusit se najít někoho, kdo značku Subaru zná jako své boty a při řešení problémů se nespoléhá jen na diagnostiku, manuál a intuici.

Co se týče doporučení, letmým očkem sledujte i to, kdo je napsal. Pokud vám daný autoservis doporučí zkušený klubař, jehož vozový park čítá několik aut a který do tohoto servisu jel už několikrát a to ne jen s banalitami, jde o poměrně směrodatnou referenci. Rozhodně tedy směrodatnější, než když tentýž subjekt obdrží doporučení od zelenáče, který si zde jednou nechal vyměnit olej a filtry.

Bohužel stoprocentní rada pro výběr automechanika neexistuje. Věříme nicméně, že pokud vezmete v potaz tipy uvedené výše, pravděpodobnost, že se spálíte, tím výrazně klesne.