nastartovat auto pomocí startovacích kabelů

Jak nakopnout autobaterii pomocí startovacích kabelů? Je to snadné

nastartovat auto pomocí startovacích kabelů

Alespoň jednou se to stalo snad každému z nás. V roztržitosti jsme nechali svítit světla, zamknuli a odešli. Když jsme pak auto chtěli na druhý den nastartovat, ozvalo se jen škytnutí a nic. Důvod? Vybitá baterie. Dobrou zprávou je, že v takovém případě není třeba volat odtahovku. Postačí startovací kabely a druhé auto.

Jak použít startovací kabely?

Ať už je důvodem kolapsu vaší autobaterie cokoliv, nepanikařte. Pokud je špatná (tj. vybitá) opravdu jen autobaterie a ne např. startér, auto bude brzy zase v provozu a oprava vás v podstatě nic stát nebude. Potřebovat budete pouze druhé auto a startovací kabely, které seženete na řadě benzinek za nějaké tři čtyři stovky. Pořídit je samozřejmě jde i jinde a levněji. Ultradostupným produktům od Jihočínského moře ale doporučujeme se vyhnout.

Sekvence úkonů pro nakopnutí autobaterie je následující:

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól vybité baterie.
2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól nabité baterie v druhém autě.
3. Druhý (většinou černý) kabel připojíme na záporný pól nabité baterie.
4. Druhý konec černého kabelu připojíme na kovové a dobře ukostřené místo, ideálně na motorový blok auta s vybitou baterií. V žádném případě druhý konec nepřipojujte k zápornému pólu vybité baterie. Hrozí přeskočení jiskry a v krajním případě i výbuch vodíkových plynů uvolňovaných z baterie. Riziko většinou roste s věkem a celkovou kondicí autobaterie.
5. Nastartujeme auto s nabitou baterií a necháme motor běžet na neutrál. Měla by stačit chvilička, ale raději třeba minutku vydržte.
6. Nastartujeme auto s vybitou baterií.

Pokud by auto stále jen škytalo, nechte baterie nabíjet delší dobu. Případně můžete říct řidiči druhého vozidla, aby zvýšil otáčky (na nějakých 2000 za minutu) během toho, co se pokusíte nastartovat. Pokud auto ani tak nenastartuje, jsou dvě možnosti. Buď je vaše autobaterie skutečně po smrti a potřebujete novou, anebo jste něco neudělali správně (např. jste mohli špatně připojit kabel). Teoretickým vysvětlením by mohlo být i to, že jsou vaše kabely nefunkční. V drtivé většině případů ale auto takto nastartovat půjde.

Než vyrazíte na cestu, bude třeba kabely odpojit. Dělá se to následovně:

1. Odpojíte záporný (tmavý) kabel od startovaného auta a poté od druhého vozidla.
2. Červený kladný kabel odpojíte nejprve od nabitého auta a potom od startovaného auta.

Zpočátku se vyvarujte používání komfortních prvků (např. vyhřívání či větrání sedaček), které baterii pouští žilou. A opatrně se spojkou, aby vám motor takříkajíc „nechcípnul“ a vy jste nemuseli startovat znovu. Doporučujeme se v dobitém autě projet pár desítek kilometrů (ideálně vyšší konstantní rychlostí), protože zhruba tak dlouho trvá, než se baterie zcela dobije.

S nabitím baterie neotálejte

Pokud zjistíte, že je vaše autobaterie ve stavu klinické smrti, s řešením situace neotálejte, aby se neodporoučela úplně. Pokud jezdíte krátké trasy a neodpustíte si použití komfortních výdobytků, doporučujeme koupit nabíječku a baterii pravidelně nabíjet.

Případně můžete zvážit koupi startovacího zařízení, které v podstatě supluje akumulátor druhého vozu. Tzn. zapojíte vybitou baterii k zařízení, to do ní pustí proud a vy můžete nastartovat. Třeba ale říct, že jde o přístroj za minimálně dva tisíce korun. Na druhou stranu si představte, že při svých dovolenkových toulkách někde na sever Norska zapomenete na světla, baterie se vám vybije a v okruhu desítek kilometrů kolem vás nebude živá duše. Říkáte, že takovou expedici neplánujete? Pak vám asi postačí kabely.