Kam s firemním vozem, když modernizujete vozový park?

Jak na prodej ojetého firemního vozu?

Kam s firemním vozem, když modernizujete vozový park?

Tak, jak jejich vozový park postupně stárne, usilují firmy o jeho modernizaci. Otázkou ale je, co provést se stávajícími vozy. Bez ohledu na stáří, technický stav a typ vozu ale vždy platí, že se jeho prodej dá vyřešit několika způsoby, výhodně i méně výhodně.

Prodej ojetého firemního auta zaměstnanci

Coby majitel firmy, případně fleetový manažer, máte možnost nabídnout odprodej firemního auta zaměstnancům. Jedná se o poměrně běžnou praxi. V některých společnostech mají dokonce zaměstnanci, kteří firemní auta používají, na ně (psané či nepsané) předkupní právo. Pokud konkrétní zaměstnanec o auto neprojeví zájem, může jej firma nabídnout ostatním zaměstnancům, tedy i těm, kteří jej aktivně nevyužívali. Toto řešení vyniká zejména jednoduchostí. Zaměstnanec vůz dobře zná. Tudíž zpravidla odpadá potřeba vozidlo prohlédnout, udělat testovací jízdu apod. Pro zaměstnance coby potenciálního kupujícího má navíc auto prokazatelnou servisní historii.
Tento přístup pak má i další plusy. Byť to majitelé firem neradi slyší (a není důvod se jim divit), je pochopitelné, že vztah člověka k něčemu, co mu nepatří, není tak vřelý jako k věci v jeho vlastnictví. A firemní auta nejsou výjimkou. Pokud se nicméně nastolí politika, v rámci níž mají zaměstnanci možnost firemní vozy odkupovat, lze předpokládat, že k nim budou ohleduplnější a bude jim více záležet na jejich kondici. A to zase ocení majitel pro vyšší zůstatkovou cenu takového vozu. Ostatně, i kdyby zaměstnanec už vlastní auto měl, prodávané firemní může klidně pořídit manželce, rodičům či třeba dětem.

Přímý odkup je rychlou, ale ne vždy nejvýhodnější možností

Pokud se auto v rámci firmy prodat nepodaří, bude třeba se obrátit na třetí osobu. Tou mohou být společnosti zabývající se přímým odkupem. V praxi prodej probíhá následovně: zástupce takové společnosti přijede do sídla firmy, provede prohlídku vozů a stanoví výkupní cenu. Fleetový manažer se nemusí o nic starat. Má jistotu, že se vozů okamžitě zbaví. Jejich majitelem se pak stává výkupní společnost, která je na své vlastní náklady prodává dál. Výhodou tohoto řešení je jeho rychlost a efektivnost. Ty jsou ale vykoupeny zpravidla o něco nižší než tržní cenou vozů.

Komisní prodej

Při komisním prodeji dochází ke zprostředkování prodeje vozu za provizi. To znamená, že zůstáváte vlastníkem auta až do chvíle, kdy jej od vás někdo odkoupí. Zpravidla je možné takto získat z prodeje více. Je ale nezbytné počítat právě s provizí pro zprostředkovatele. Navíc bývá často nutné firemní vozy na plochu autobazaru přepravit, s bazarem v průběhu prodeje komunikovat a dále spoléhat na to, že pro realizaci prodeje bazar udělá maximum a že se z auta nestane „ležák“ s neustále klesající hodnotou. S tím souvisí i nutnost vybrat autobazar s dobrou reputací, což samo o sobě nemusí být snadné. Pro řadu fleetových manažerů tak může být smysluplnější zvolit přímý odkup, byť za nižší cenu.

Přímý prodej konečnému zákazníkovi

Firmy zabývající se přímým odkupem vozidel je nakoupí a pak se je se ziskem snaží prodat koncovému zákazníkovi. Alternativou je přímý prodej konečnému zákazníkovi bez zprostředkovatele. Výhodou je potenciál nejvyšší ceny, kterou si navíc můžeme coby vlastníci sami stanovit. I přesto ale tuto možnost firmy příliš nevyužívají a když ano, tak jen ty malé. Problémem je zpravidla náročná logistika související s prodejem. Zájemců bude s velkou pravděpodobností několik. Jistě budou žádat o zkušební jízdu, kterou s nimi musí někdo absolvovat. Mohou chtít vůz prověřit mechanikem, obstarat např. CEBIA report apod. A představa, že by fleetový manažer denně absolvoval několik testovacích jízd s potenciálním kupcem, je spíše úsměvná.

Prodej prostřednictvím aukce

Aukční prodej v Česku velkou tradici nemá. Zejména internetové aukce ale postupně nabírají na popularitě. Mimořádnou předností je jejich jednoduchost, transparentnost a také potenciál dosažení velmi výhodných cen. Prodávající si navíc může zvolit, zda chce auta prodávat samostatně, anebo jako soubor movitých věcí. Z pohledu kupujícího má aukce nevýhodu v tom, že auto až do případného převzetí neuvidí. Proto je nezbytné při popisu draženého vozu jeho stav včetně drobných kosmetických vad detailně popsat, ideálně pomocí znaleckého posudku.